تجربه جهانی نظارت بر سازوکار معاملات رمز ارز‌ها (۵)

اقدامات نوین مکزیک، باهاما و برمودا در مدیریت دارایی‌های دیجیتال

حدود ۸۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال منطقه آمریکای شمالی، برای یک بار هم که شده نام ارز‌های دیجیتال را شنیده‌اند.
کد خبر : ۱۴۳۷۹۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، پس از بررسی مقررات جدید و ساختار‌های نظارتی نوین طراحی و پیاده سازی شده بر بستر رمز ارز‌ها در ایالات متحده و کانادا، در این مقاله و در ادامه‌ مجموعه مقالات " تجربه جهانی چارچوب‌های نظارت بر سازوکار معاملات رمز ارزها"، به تبیین تجربه‌های نوین و بررسی آخرین تحولات حقوقی و نظارتی ارز‌های دیجیتال در برخی کشور‌های آمریکای شمالی یعنی ۳ کشور مکزیک، باهاما و مجمع الجزایر برمودا می‌پردازیم تا پرونده‌ بررسی کشور‌های منطقه آمریکای شمالی در حوزه مقررات رمز ارز‌ها بسته شود.

 


مردم آمریکای شمالی تا چه حد با ارز‌های دیجیتال آشنایی دارند؟


قبل از پرداختن به آخرین مقررات وضع شده بر بستر مبادلات دارایی‌های رمزنگاری شده در ۳ کشور مکزیک، پاناما و برمودا، شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که مردم، صاحبان مشاغل و مدیران بخش شمالی این قاره اساسا تا چه میزان با این بازار بزرگ و پرهیاهوی کریپتو قرابت و آشنایی دارند و در کجای این جغرافیایی بی انتهای اقتصادی قرار دارند:


در اواسط سال ۲۰۲۲، یک نظرسنجی توسط دانشکده کسب و کار هاروارد در ارتباط با میزان آشنایی مردم منطقه آمریکای شمالی با مفهوم رمزارز‌ها و میزان استفاده‌ آن‌ها از این دارایی‌های دیجیتال انجام گرفت که نتایج آن قابل توجه است:


-حدود ۸۱ درصد از افراد بالای ۱۸ سال منطقه آمریکای شمالی، برای یک بار هم که شده نام ارز‌های دیجیتال را شنیده‌اند. در این بخش ما شاهد افزایش قابل توجه ۱۲ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۲۰ هستیم. این نشان‌دهنده افزایش آگاهی مردم این مناطق جغرافیایی در مورد ارز‌های دیجیتال است.


- ۴۴ درصد از صاحبان ارز‌های دیجیتال در بخش شمالی قاره آمریکا درآمد سالانه ۱۰۰۰۰۰ دلار آمریکا یا بیشتر دارند. این نشان می‌دهد که ارز‌های دیجیتال عمدتاً در اختیار افراد ثروتمند این منطقه است.


-اکثر صاحبان ارز‌های دیجیتال در آمریکای شمالی، در گروه سنی ۱۸ تا ۴۴ سال (۸۲ درصد) هستند. تنها ۷ درصد از آن‌ها ۵۵ سال به بالا دارند.


-افراد دارای تحصیلات عالی، بیشتر صاحب ارز‌های دیجیتال در منطقه آمریکای شمالی هستند، به طوری که ۶۶ درصد از مالکین رمزارز‌ها در این اقلیم، دارای مدرک لیسانس یا بالاتر هستند. علاوه بر این، درصد بیشتری از مردان منطقه آمریکای شمالی (۶۲ ٪) نسبت به زنان (۳۸ ٪) صاحب ارز‌های دیجیتال هستند.


- حدود ۵۹ درصد از صاحبان ارز‌های دیجیتال در آمریکای شمالی، در حال حاضر از دارایی‌های رمز نگاری شده و رمز ارز‌ها برای خرید‌های خود استفاده می‌کنند و به مرور هم این امر افزایش می‌یابد؛ بطوریکه در سال ۲۰۲۱ افزایش تصاعدی ۱۴ درصدی (رشد سالانه) در خرید‌های انجام شده با استفاده از ارز‌های دیجیتال در مقایسه با ۴۶ درصد سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.


-آگاهی از دارایی‌های رمز نگاری شده و ارز‌های دیجیتال در میان صاحبان مشاغل و مدیران عامل و اجرایی ارشد در کشور‌های آمریکای شمالی بویژه در ایالات متحده، کانادا و مکزیک در بالاترین سطح خود یعنی متوسط ۹۰.۹ ٪ قرار دارد. این مسئله نشان می‌دهد که تقریباً فقط ۱۰ ٪ از شهروندان عادی این کشور‌ها با مسئله رمز ارز‌ها درگیر هستند.


-پذیرش و استفاده از دارایی‌های رمز نگاری شده و ارز‌های دیجیتال در بین صاحبان مشاغل و مدیران اجرایی منطقه امریکای شمالی در بالاترین سطح خود یعنی ۷۸.۲ درصد قرار دارد که بیش از ۶۰ درصد در مقایسه با میانگین شهروند عادی این منطقه محسوب می‌شود.


-بیت کوین همچنان انتخاب محبوب برای صاحبان مشاغل و مردم کشور‌های این منطقه است، زیرا بیش از ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان صاحب ارز‌های دیجیتال دارای بیت کوین هستند. اتریوم با موارد کاربرد گسترده این ارز دیجیتال در جایگاه دوم قرار دارد و پس از آن ریپل (XRP)، تتر (USDT) و سایر آلت کوین‌ها قرار دارند.


-صاحبان مشاغل در آمریکای شمالی بویژه در آمریکا، کانادا و مکزیک، به طور فزاینده‌ای ارز‌های دیجیتال را به عنوان دارایی ایمن و جایگزینی برای ارز‌های ملی می‌بینند، به طوری که حدود ۵۷ درصد صاحبان کریپتو بیش از ۵۰۰۰ دلار دارایی‌های رمزنگاری شده دارند. تعداد قابل توجهی از دارندگان کریپتو (حدود ۲۳ درصد) نیز بیش از ۱۰۰۰۰ دلار دارایی رمزنگاری دارند.


-بیش از ۷۵ درصد از صاحبان مشاغل و مدیران اجرایی در این منطقه، بیش از ۱۰۰ دلار از ارز‌های دیجیتال را برای خرید ماهانه خرج می‌کنند. همچنین حدود ۳۶ درصد از این قشر، مبلغ قابل توجهی یعنی چیزی بیش از ۱۰۰۰ دلار در ماه از ارز‌های دیجیتال را برای خرید‌های خود اختصاص می‌دهند.


-حدود ۷۵ درصد از شهروندان مکزیکی و آمریکایی، به دنبال افزایش دارایی ارز‌های دیجیتال خود در سال آینده میلادی یعنی ۲۰۲۳ بودده اند. ۹۰ درصد از این میزان شهروند، معتقدند آینده رمز ارز‌ها روشن خواهد بود و سال ۲۰۲۳، سال خروج از رکود در این بازار مالی است.


- حدود ۸۷ درصد از صاحبان مشاغل و مدیران اجرایی در آمریکا، کانادا و مکزیک موافق هستند که کسب و کار‌ها از پذیرش پرداخت‌های مالی بوسیله رمز ارز‌ها سود می‌برند. زیرا معتقدند با توجه به افزایش پذیرش ارز‌های دیجیتال در دنیای امروز، کسب و کار‌ها با ادغام پرداخت ارز دیجیتال در اکوسیستم پرداخت خود، بهره وری مالی خود را به شدت افزایش خواهند داد.

 


مولفه‌های حقوقی و بستر نظارتی نوین ارز‌های دیجیتال در آمریکای شمالی


*مقررات نوین دارایی‌های دیجیتال در مکزیک


مبادلات ارز دیجیتال و دارایی‌های رمز نگاری شده در مکزیک قانونی است، اما رمز ارز‌ها به عنوان یک پول رسمی در مکزیک در نظر گرفته نمی‌شود. به همین دلیل است که قوانین مالیاتی منحصر به فردی برای اعمال بر روی ارز‌های دیجیتال تا به امروز تصویب و پیاده سازی نشده است. همچنین به دلیل اینکه ارز‌های دیجیتال، ابزار مبادلات رسمی در مکزیک محسوب نمی‌شوند، موسسات مالی تحت نظارت بانک مرکزی مکزیک، در حال حاضر مجاز به ارائه یا معامله ارز‌های دیجیتال نیستند، اما به صورت خیلی محدود می‌توانند با دارایی‌های مجازی تراکنش‌های خود را انجام دهند.


با این حال، الزامات و قوانین برای اشخاص حقیقی که تراکنش‌های خود را با رمز ارز‌ها انجام می‌دهند و جز موسسات مالی محسوب نمی‌شوند کمی انعطاف پذیرتر است. این افراد ابتدا باید هویت خود را در سرویس اداره مالیات مکزیک (SAT) احراز کنند و سپس تراکنش‌هایی را گزارش کنند که در آن، بیش از ۲۸۰۰ دلار در یک مرحله جابجا می‌شود. همچنین آن‌ها موظفند تراکنش‌های انباشته در یک دوره شش ماهه خود را نیز گزارش کنند.


مرجع اصلی تصمیم گیری در حوزه سازوکار‌های ارز‌های دیجیتال و مباحث حقوقی آن در مکزیک، " نهاد فین‌تِک" است. هنگامی که یک مؤسسه مالی با دارایی‌های مجازی معامله می‌کند، باید قوانین و دستورالعمل‌های اجرایی فین تِک را رعایت کند. نهاد فین تِک از این موسسات می‌خواهد دستورالعمل‌های پیشگیری در مورد قوانین مبارزه با پولشویی (AML) را رعایت کرده و یک بخش داخلی در سازمان خود مرتبط با AML را راه اندازی کرده و رویکرد‌های مبتنی بر ریسک‌های ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم را پیاده‌سازی کنند.
در مکزیک، مراکز نظارتی و مانیتورینگ به طور منظم سیاست‌های مربوط به فین تک را بازبینی می‌کنند.


البته هنوز به طور رسمی، هیچ نهادی متولی قوانین و مقررات حوزه ارز‌های دیجیتال نیست و پذیرش این ارز‌ها توسط دولت مکزیک به دلیل امکان پولشویی‌های فراوان به سبب وجود کارتل‌های مواد مخدر قدرتمند در این کشور، به سختی و کندی پیش می‌رود. برای نمونه، در ژوئن ۲۰۲۱ مقامات مالی مکزیک اعلام کردند که دارایی‌های رمزنگاری شده، به هیچ عنوان پول قانونی مکزیک نیستند و طبق قوانین موجود، به عنوان ارز رسمی در نظر گرفته نمی‌شوند و هشدار دادند موسسات مالی که تراکنش‌های گزارش نشده با ارز‌های دیجیتال انجام دهند، مشمول تحریم خواهند شد. امسال نیز دوباره هشدار‌های خود را در مورد خطرات ذاتی استفاده از "دارایی مجازی" به عنوان وسیله مبادله، ذخیره ارزش یا به عنوان شکل دیگری از سرمایه گذاری را تکرار کردند.


علیرغم همه این هشدار‌ها و محدودیت ها، بسیاری از مردم مکزیک از ارز‌های دیجیتال استقبال کرده اند.  بزرگترین صرافی رمزارز مکزیک، یعنی Bitsos، بیش از یک میلیون کاربر در پلتفرم خود دارد.


به همین دلیل هست که دولت مکزیک قصد دارد برای سال میلادی آتی، قانون فدرال ضد پولشویی را در موارد خاصی اصلاح کند تا داد و ستد با "دارایی‌های مجازی و دیجیتال" کم کم به عنوان بخش کوچکی از تبادلات رسمی این کشور قلمداد که در ابتدای امر، به عنوان فعالیت‌های مالی آسیب پذیرِ تحت اهداف گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در نظر گرفته شوند. سپس موسسات مالی دولتی کشور مکزیک در مرحله اول، فقط مجاز به انجام و ارائه عملیات عمومی با ۳ رمز ارز یعنی بیت کوین، اتر و ریپل به صورت محدود خواهند بود.
بنابراین، این احتمال وجود دارد که بستر فراگیر مبادله با ارز‌های دیجیتال در بخش‌های مختلف اقتصادی مکزیک در آینده امکان پذیر باشد. در همین راستا، در ژوئیه ۲۰۲۲، سناتور ایندیرا کمپیس، لایحه‌ای را برای تبدیل بیت کوین به ارز قانونی و رسمی در مکزیک پیشنهاد کرد.


همچنین در سپتامبر ۲۰۲۲، لایحه‌ای مبنی بر تعیین مالیات تصاعدی بر مبادلات بالای ۱۰۰۰ دلار با ارز‌های دیجیتال جهت بررسی به نمایندگان مجلس سنای مکزیک تقدیم شد.


همچنین بانک مرکزی مکزیک اعلام کرده است که قصد دارد با تائیدیه مجلس سنای مکزیک، تا سال ۲۰۲۴ یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) منتشر کند و به دنبال استفاده از فناوری‌های پرداخت دیجیتال برای ارتقای شمول مالی است.

 

*مقررات نوین دارایی‌های دیجیتال در باهاما


باهاما به عنوان بهشت مالیاتی سرمایه گذاران جهان در نظر گرفته می‌شود که در آن هیچ مالیات بر درآمد یا عایدی سرمایه وجود ندارد.
مبادلات ارز دیجیتال و دارایی‌های رمز نگاری شده در باهاما قانونی است و همه موسسات و نهاد‌های مالی اعتباری و اشخاص حقیقی بدون محدودیت و بدون اعمال قوانین مالیاتی، امکان خرید، فروش، پرداخت و نگهداری رمز ارز‌ها به عنوان وسیله مبادله و ذخیره ارزش را دارند.


در سال ۲۰۲۲، پارلمان متمرکز باهاما، لایحه دارایی‌های دیجیتال و مبادلات ثبت شده (DARE) را تصویب کرد و چارچوبی فراگیر و یکپارچه را برای مبادله و استانداردسازی مقررات حوزه رمز ارز‌ها و فناوری بلاک چین ارائه کرد. این لایحه، فرصت‌هایی را برای شرکت‌های فین تک ایجاد می‌کند و ثبت صرافی‌ها و سایر مشاغل مرتبط با توکن‌های دیجیتال را در باهاما تسهیل می‌بخشد. این چارچوب قانونی، به عنوان یکی از جامع‌ترین ساختار‌ها و استاندارد‌های نظارتی در جهانِ ارز‌های دیجیتال محسوب می‌شود.


بانک مرکزی، اولین نهاد مالی در باهاما بود که یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) با نام، " "Sand Dollar را در اکتبر ۲۰۲۱ راه اندازی کرد.


*مقررات نوین دارایی‌های دیجیتال در مجمع الجزایر برمودا


در مجمع الجزایر برمودا، هیچ ردیف مالیاتی بر درآمد، عایدی سرمایه یا مالیات‌های دیگر نظیر مالیات بر دارایی‌های دیجیتال وجود ندارد. همچنین مبادلات تمامی رمز ارز‌ها و دارایی‌های دیجیتال در این کشور قانونی است، اما با این حال تا سال ۲۰۲۰، یک قانون استاندارد و هماهنگ برای نظارت، مانیتورینگ و مدیریت در حوزه خرید، فروش، پرداخت و نگهداری رمز ارز‌ها برای اشخاص حقیقی و حقوقی در مجمع الجزایر برمودا وجود نداشت.


در سال ۲۰۲۰، مرکز مالی و بیمه فراساحلی برمودا، یک رویکرد تجاری پسند برای نظارت بر ارز‌های دیجیتال و مشاغل مرتبط با آن اتخاذ کرد. قانون "تجارت دارایی‌های دیجیتال" و قانون "ارائه رمز ارز اولیه برای شرکت‌های با مسئولیت محدود" که در سال ۲۰۲۰ تصویب شد، تعریف شفاف و مشخصی از دارایی‌های دیجیتال ارائه کرد و مقررات حاکم بر بستر مبادلات با ارز‌های دیجیتال، قانون انتشار و دریافت رمز ارز‌های اولیه و مشاغل مرتبط با دارایی‌های دیجیتال را طبقه بندی و مدون نمود.


مرجع پولی مجمع الجزایر برمودا (BMA) نیز الزاماتی را از طریق قانون تجارت دارایی‌های دیجیتال ایجاد کرده است که یک سازماندهی یکپارچه برای دریافت مجوز فعالیت، ارائه خدمات دیجیتال، پلتفرم‌های معاملاتی و سایر مشاغل حوزه ارز‌های دیجیتال فراهم می‌کند. طبق این الزامات، کسب‌وکار‌های حوزه دارایی‌های دیجیتال ملزم به ثبت نام، احراز هویت و رعایت مقررات ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم، منطبق با تائیدیه طبقه بندی شده‌ی BMA هستند.

نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها