گزارش ایبِنا از بازار سرمایه؛

افت اندک شاخص کل بورس/ خودرویی ها در مدار صعودی

افت اندک شاخص کل بورس  خودرویی ها در مدار صعودی
شاخص کل بورس در روز سه شنبه ۰.۳ درصد افت کرد.
کد خبر : ۱۴۳۸۴۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بازار سرمایه در روز سه شنبه پانزدهم آذرماه ، ۴ هزار و ۱۹۹ واحد افت کرد و در کانال یک میلیون و ۴۰۹ هزار واحدی ایستاد. بدین ترتیب در این روز شاخص کل بازار سرمایه ۰.۳۰ درصد عقب نشست.


همچنین شاخص قیمت ۹۵۷ واحد افت کرد و در کانال ۳۲۱ هزار و ۱۶۳ واحدی ایستاد.


شاخص هم وزن نیز یک هزار و ۶۱۶ واحد رشد کرد و در کانال ۴۱۶ هزار و ۱۹۰ واحدی توقف کرد.


در این بازار ۳۰۲ هزار معامله به ارزش ۳۱ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال انجام شد.


شاخص آزاد شناور نیز ۰.۱۲ درصد معادل ۲ هزار واحد ریزش کرد و در کانال یک میلیون و ۸۳۶ هزار واحدی قرار گرفت.


در این روز شاخص بازار اول ۰.۳۲ درصد معادل ۳ هزار واحد افت کرد و در کانال یک میلیون ۵۸ هزرا واحدی ایستاد.


شاخص بازار دوم نیز ۰.۲۷ درصد نزول کرد و در کانال دو میلیون و ۷۵۴ هزار واحدی توقف کرد.


در این روز به ترتیب نماد‌های میدکو، کگل، وپاسار، فملی و رمپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و عامل تداوم ریزش بازار سرمایه شدند.


در مقابل نماد‌های فارس، خودرو، فخاس و خساپا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.


رشد ۳۸۰ درصدی تولید خودروسازان بزرگ


در بازار امروز گروه خودروسازی بسیار پر قدرت ظاهر شدند، این موضوع دو دلیل داشت، اول این که عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا تشدید شده است و به زودی کلیه محصولات خودرو سازان در بورس کالا عرضه خواهد شد و از طرف دیگر عرضه محصولات خودروسازان در بورس کالا موجب شده است تا سود فروش محصولات افزایش یابد، که در نهایت خودروسازان را از زیان انباشته سنگینی که ساخته اند نجات خواهد داد.


عامل دوم رشد قابل توجه تولید محصولات این دو شرکت است. امید قالیباف؛ سنگوی وزارت صمت در این باره گفته است که تولید خودرو کامل در دو شرکت ایران خودرو و سایپا از ابتدای امسال تا نهم آذر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۸۰ درصد رشد داشته است. همچنین در هشت ماهه امسال بخش خصوصی ۱۱۳‌هزار و ۶۰۹ دستگاه خودرو تولید کرد، که نسبت به ۴۸ هزار دستگاه در مدت مشابه سال قبل ۲.۳ برابر شده است.


بنا بر گزارش اتاق بازرگانی ایران خودرو سازان بیشترین تولید را در ۸ ماه ابتدایی سال جاری ثبت کرده اند، که دلیل آن ورود خودرو به بورس کالا است. در نهایت افزایش سود آوری خودرو سازان موجب شده است تا تولید خودرو نیز افزایش یابد، به طوری که ایران خودرو اعلام کرده است که خودرو‌های فروش رفته در بورس کالا را زودتر از موعد مقرر به خریداران عرضه خواهد کرد.


همچنین در بازار امروز نماد‌های دارویی با استقبال رو به رو شدند، دلیل این موضوع مجوز افزایش قیمت برخی از محصولات دارویی است. در نتیجه این خبر موجب شده است تا حجم معاملات سهام‌های دارو ساز افزایش یابد.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس بازار سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر