ایبِنا بررسی کرد؛

ریل‌گذاری خودرویی‌ها برای ورود نقدینگی به بازار سهام

ریل‌گذاری خودرویی‌ها برای ورود نقدینگی به بازار سهام
بازار سرمایه این هفته شاهد چرخش معاملات به سمت گروه خودرو بود و پیش‌بینی می‌شود که در هفته آینده نیز بورس بر مدار این گروه‌ بچرخد.
کد خبر : ۱۴۳۹۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، این هفته بازار سرمایه شاهد چرخش معاملات به سمت گروه خودرو، قطعات و لیزینگ‌های خودرویی بود. البته پیش بینی می‌شود که در هفته آینده هم بازار سرمایه بر مدار این گروه‌ها بچرخد.


گروه خودرو تحت تاثیر اخبار ایران خودرو و عرضه‌های بیشتر خودرو‌های تولید شده این خودروساز در بورس کالا که از نظر تعداد هم رشد کرد، مورد توجه قرار گرفته است.


همچنین طبق شنیده‌ها قیمت کارخانه پژو ۲۰۷ بعد از عرضه این خودرو در بورس کالا نیز افزایش پیدا کرده و از این پس این شرکت، خودروهای ۲۰۷‌ تولید شده را با قیمت جدید که رشد قابل توجه نسبت به قیمت کارخانه قبلی داشته، خواهد فروخت. سایپا در عرضه خودرو در بورس بسیار ضعیف‌تر از خودروساز‌های دیگر عمل کرده که دلیل آن مشخص نیست. به نظر می‌رسد بازی سایپا بیشتر مربوط به بلوک و این حرف‌ها باشد. در طرف دیگر صنعت خودروسازی، قطعه ساز‌ها هم تحول بنیادی جدی‌ دارند و هم به دلیل کوچک بودن اکثر آن‌ها بیشتر مورد توجه بازار هستند.


در این بین در این هفته گزارش تولید و فروش ایران خودرو بر کدال نشست که طبق این گزارش ایران خودرو در آبان ماه ۱۳۷۵.۷ میلیارد تومان درآمد کسب کرده است که نسبت به مهرماه ۵۵ درصد و در مقایسه با متوسط ماه‌های گذشته ۱۱ درصد رشد داشته‌ است. در مهر ماه نیز مجموع تولید شرکت ۵۵.۷ هزار و مقدار فروش ۵۲.۸ هزار دستگاه بوده است که رشد ۱۶ درصدی تولید و ۲۳.۵ درصدی مقدار فروش نسبت به ماه قبل را نشان می‌دهد. نرخ فروش محصولات در مجموع ۶.۸ درصد رشد پیدا کرده‌ است. مجموع فروش هشت ماهه شرکت حدود ۱۰۰ همت است و نسبت به دورۀ مشابه سال قبل ۱۵۹ درصد رشد دارد. طی این مدت مقدار تولید و مقدار فروش به ترتیب ۲۷.۵ و ۳۹.۴ درصد رشد داشته است. این خبر تشدید محرکی بود بر گروه خودرویی.


همچنین در هفته جاری خبری منتشر شد مبنی بر این که دو خودروی جدید برای اولین بار در یک طرح فروش عرضه می‌شوند. در این طرح سایپا چهار محصول خود را برای جدیدترین طرح فروش خود به خط کرد. این طرح فروش در قالب پیش فروش یکساله برگزار می‌شود. این دو خودرو برای اولین بار عرضه می‌شوند. اما این دو محصول جدید کدام هستند؟ دو محصول جدید سایپایی‌ها ساینا S دوگانه سوز و ساینا S با گیربکس اتوماتیک هستند. قرار است این دو محصول در بازه اردیبهشت تا مهر ماه سال آینده به متقاضیان تحویل داده شود.


در این بین خبر رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی بسیار خبرساز شد و وی از صدور مجوز واگذاری شرکت پارس خودرو خبر داد. قربانزاده درباره واگذاری خودروسازی سایپا گفت: وزارت صمت تقاضای صدور مجوز شرکت پارس خودرو از زیرمجموعه‌های شرکت سایپا را داشت که این موضوع در جلسات فنی متعددی مورد بحث قرار گرفت و تاکید شد که در موضوع واگذاری شرکت‌های ایران خودرو و سایپا، اولویت واگذاری مدیریت این دوشرکت از سوی دولت است که مقدمه لازم آن، حذف قیمت گذاری دستوری محصولات آنهاست و برای واگذاری واقعی مدیریت در گام اول باید سهام تودلی و چرخه‌ای این دو شرکت واگذار شود تا قفل سهامداری آن‌ها باز شود. قربانزاده ادامه داد: پیرو اصرار وزارت صمت بر واگذاری پارس خودرو، مقرر شد تعهدات روشنی در قبال واگذاری این دو شرکت نهایی شود که در روز گذشته، تفاهم نامه‌ای بین سازمان خصوصی‌سازی، سازمان نوسازی و گسترش صنایع و معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صمت امضا شد.


از طرف دیگر بازار خوودرو در هفته بعد بسیار جذاب خواهد شد، زیرا خودرو‌های زیادی از جمله پژو ۲۰۷ و تارا در بورس کالا عرضه خواهد شد. بدین ترتیب قرار است شنبه آینده (۱۹ آذر) ۲۱۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ و تارا دستی و اتوماتیک در بورس کالا عرضه شود.


۲۱ آذر ماه خودرو فیدلیتی و ۲۲ آذر نیز دیگنیتی و دیگنیتی پرستیژ نیز قرار است ۲۳ آذر روی تابلو معاملات بورس کالا برود.


البته با عرضه خودرو در بورس کالا بازار خرید و فروش خودرو این هفته نیز همانند هفته‌های گذشته با وجود ثبات قیمت ارز شاهد افزایش قیمت است. به اعتقاد فعالان بازار عرضه خودرو در بورس هم نتوانست تاثیرخاصی بر بازار بگذارد.


از خودرو‌های داخلی عبور کنیم، خبر‌های خودرو‌های خارجی نیز بسیار خوش است، زیرا ظاهرا خودر‌های خارجی در راه گمرک است و قرار است تا این خودرو‌ها نیز در بورس کالا عرضه شود. علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی در خصوص واردات خودرو نیز عنوان کرده است که مشکلی در تامین ارز واردات خودرو نداریم و تدارک تامین مالی ارزی برای واردات خودرو انجام شده است و هیچ مشکلی برای تامین ارز وجود ندارد.

برچسب ها: خودرو بورس کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر