21 آذر 1401 - 18:42

چین به دنبال حذف دلار از مبادلات نفتی/ خرید نفت ایران زیاد شد

خبرگزاری رویترز گزارش داد که رئیس جمهور چین، اعلام کرده است که کشورش در حال کار روی طرح پرداخت پول نفت وارداتی به یوآن است.
کد خبر : ۱۴۴۰۹۹

به گزارش ایبِنا، گزارشات حاکی از آن است که شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در دیدار خود با سران کشور‌های حوزه خلیج‌فارس گفته که پکن در حال کار روی طرح کنار گذاشتن دلار و استفاده از یوآن در پرداخت‌های نفتی است.

در واقع این موضع نشان‌دهنده برداشتن یک قدم دیگر توسط دولت چین در راستای فاصله گرفتن هر چه بیشتر این کشور از دلار است.


چین به دنبال حذف دلار از مبادلات نفتی/پکن خرید نفت از ایران را بالا برد
رئیس‌جمهور چین در نشست خود با سران کشور‌های عربی به میزبانی عربستان بر لزوم این اقدام تأکید کرده است.

چین بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است و در ماه نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته واردات نفت خود را ۱۲ درصد افزایش داده است. پالایشگاه‌های دولتی چین واردات نفت از آمریکا را افزایش داده و تا پیش از روز ۵ دسامبر واردات نفت از روسیه را هم در سطح بالایی انجام داده‌اند.

پالایشگاه‌های خصوصی در این کشور نیز به میزان زیادی خرید از ایران را بالا برده‌اند.

در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲، عربستان بزرگ‌ترین تأمین‌کننده نفت چین بود و ۱۸ درصد نیاز این کشور را تأمین کرده است. آمار‌های گمرک چین نشان می‌دهد که این کشور در ۱۰ ماه نخست امسال ۷۳.۵۴ میلیون تن برابر با ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز از عربستان نفت وارد کرده است.

 

منبع: فارس

برچسب ها: چین یوان دلار
ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱ آذر ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶
۰
چین نیاز به نفت دارد و باید نفت کشور دیگر را با پول همان کشور خریداری کند نه یوان و اما ایران نباید در انتخاب پول مورد معامله هیچ تعهدی به کشور دیگری بدهد لذا ابتکار عمل برای نوع پول قابل معامله را پیش از هر فروشی باید در همان معامله مشخص کند.
فیلم و پخش زنده
بیشتر