وزیر انرژی عربستان: اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه تاثیر نداشت

وزیر انرژی عربستان: اعمال سقف قیمتی برای نفت روسیه تاثیر نداشت
وزیر انرژی عربستان اعلام کرد، تاثیر تحریم‌های اروپا بر نفت خام روسیه و تعیین سقف قیمتی و اجرای آن هنوز مشخص نیست.
کد خبر : ۱۴۴۱۰۳

به گزارش ایبِنا، عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان دیروز اعلام کرد، تاثیر تحریم‌های اروپا بر نفت خام روسیه و تعیین سقف قیمتی «هنوز نتیجه مشخصی نداشته است» و اجرای آن هنوز مشخص نیست.

به نوشته رویترز، سقف قیمتی گروه ۷ برای محموله نفتی دریایی روسیه در ۵ دسامبر اجرایی شد؛ غرب تلاش می‌کند با این اقدام درآمد‌های مسکو برای تامین مالی جنگ با اوکراین را محدود کند.


مسکو نیز اعلام کرده حتی اگر مجبور شود تولید نفت خود را کاهش دهد، از این اقدام تبعیت نخواهد کرد.


عبدالعزیز در همایشی پس از اعلام بودجه سال ۲۰۲۳ کشورش گفت: «آنچه در حال حاضر به لحاظ تحریم‌ها و سقف‌های قیمتی اعمال شده، در حال رخ دادن است و همه این اتفاق ها، از جمله اقدامات اجرا شده در ۵ دسامبر، واقعاً نتایج روشنی به همراه نداشته است و ما شاهد یک بلاتکلیفی در اجرای این اقدامات هستیم.»


این مقام سعودی خاطرنشان کرد: واکنش روسیه و اقداماتی که در پاسخ به این ابزار‌ها انجام خواهد داد، جنبه دیگری است که باید هنگام بررسی وضعیت بازار‌های جهانی مورد توجه قرار بگیرد.


وی با اشاره به سقف قیمتی تعیین شده برای نفت روسیه، گفت: «این ابزار‌ها برای اهداف سیاسی ایجاد شده اند و مشخص نیست که آیا آن‌ها می‌توانند به این اهداف سیاسی دست پیدا کنند یا نه.»


وی افزود: عوامل دیگری که بر بازار درحال ورود به سال ۲۰۲۳ تاثیر می‌گذارد، سیاست‌های کرونایی چین است. تاثیر کاهش محدودیت‌های کرونایی بر اقتصاد چین هنوز «به زمان نیاز دارد.»


این مقام سعودی با اشاره به اینکه اقدامات بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم نیز عواملی موثر است، گفت: «بانک‌های مرکزی، بدون توجه به هزینه اقدامات شان و تأثیر منفی احتمالی آن‌ها بر رشد اقتصاد جهانی، همچنان مشغول مدیریت تورم هستند.»


وزیر انرژی عربستان تاکید کرد، با توجه به تحولات اخیر، ثابت شد، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه در ۵ اکتبر، تصمیم درستی بوده است.


وی خاطرنشان کرد، اوپک پلاس همچنان در سال آینده بر ثبات بازار تمرکز خواهد کرد.


عبدالعزیز افزود: «اقدامات این گروه مستلزم توافق است از اینرو من همچنان اصرار دارم که هر عضو اوپک پلاس، خواه تولیدکننده بزرگ یا کوچک... بخشی از تصمیم گیری باشد... اجماع گروه پیامد‌های مثبتی بر بازار دارد.»

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر