ایبِنا بررسی کرد؛

تداوم کاهش قیمت «سکه مرکزی»

تداوم کاهش قیمت «سکه مرکزی»
در ۳۰ روز معاملاتی ۱۱۳,۶۴۰ هزار «سکه مرکزی» معامله شد.
کد خبر : ۱۴۴۴۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی و همچنین از بین بردن حباب سکه طلا اقدام به راه‌اندازی اوراق گواهی سکه کرده است. معاملات این اوراق که در بازار سرمایه با نماد «سکه مرکزی» معامله می‌شود، از تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بازار سرمایه شروع شده است.

معاملات اوراق گواهی سکه حاکی از آن است که معاملات «سکه مرکزی» در روز دوشنبه ۲۸ آذر با کاهش ۰.۸۷ درصدی در قیمت یک میلیون و ۷۴۰ هزار ریال و به حجم ۳۵۶ هزار و ۶۰۰ برگه اوراق یا به عبارت دیگر تعداد سه هزار و ۵۶۶ قطعه سکه معامله شد.

تداوم کاهش قیمت «سکه مرکزی»


لازم به ذکر است که هر اوراق گواهی سکه به ۱۰۰ قسمت تقسیم شده است، بنابراین برای این که به قیمت واقعی سکه بر اساس اوراق دست یابید، باید دو صفر به قیمت اوراق گواهی سکه اضافه و در مقابل برای تعداد معامله شده دو صفر از حجم معاملات این اوراق کاسته شود.


همچنین در ۳۰ روز معاملاتی تعداد ۱۱ میلیون و ۳۶۴ هزار اوراق گواهی سکه معامله شده است، که معادل ۱۱۳ هزار و ۶۴۰ سکه طلا است.

سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.

معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.

بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

 

تداوم کاهش قیمت «سکه مرکزی»

 

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر