ایبِنا بررسی کرد؛

سبزپوشی شاخص‌های بورس در آخرین هفته پاییز/ رشد عجیب خودرویی‌ها در بازه ۳ ماهه

شاخص کل بورس در آخرین هفته آذر ماه در حالی ۱.۵۹ درصد تقویت شد که سایر شاخص‌های بازار سرمایه نیز با رشد همراه بودند.
کد خبر : ۱۴۴۵۵۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بازار سرمایه در آخرین هفته آذر ماه (۲۶ آذر تا ۳۰ آذر) روند صعودی را تجربه کرد و توانست تا ۱.۵۹ درصد سبز پوش شود.


در هفته گذشته همچون هفته قبل‌تر نمادهای خودرویی بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند. شاخص گروه خودرو در آخرین هفته آذر ماه برخلاف شاخص کل بورس حرکت کرد و ۱.۶۷ درصد عقب نشست.


دلیل افت شاخص گروه خودرو این است که در هفته‌های گذشته این گروه رشد فزاینده‌ای را تجربه کرده بود، بنابراین اندک اصلاح قیمتی در این گروه کاملا طبیعی است.


شاخص گروه خودرو بعد از استراحت در هفته جاری آماده می‌شود تا در دی ماه رشد پر قدرتی را ثبت کند، چرا که عرضه خودرو در بورس کالا در حال افزایش است و این موضوع بازدهی خودرو‌سازان را افزایش خواهد داد.


همچنین بازدهی یک ماهه گروه خودرو (از ۳۰ آبان تا ۳۰ آذر) ۱۰.۲۳ درصد است، همچنین بازدهی این صنعت در بازه سه ماهه (از ۳۰ شهریور تا ۳۰ آذر ماه) ۲۷.۲۳ درصد رشد کرده است.


در این جا لازم به ذکر است که بازده شاخص کل بورس در یک ماه اخیر به ۶.۲۲ درصد رسیده است و همچنین بازده شاخص کل در بازه سه ماهه ۱۲.۶۵ درصد تقویت شده است؛ بنابراین مشاهده می‌کنید که در بازه سه ماهه رشد صنعت خودرو تقریبا سه برابر بازدهی شاخص کل بورس است.


شاخص کل فرابورس نیز همزمان با شاخص کل بورس تهران به رشد ۱.۶۷ درصدی در بازه یک هفته‌ای دست یافت. اما در بازه ماهیانه شاخص کل فرابورس رشد کمتری نسبت به شاخص کل بورس تهران داشته و به رشد ۳.۵۸ درصدی قانع بوده است. همچنین رشد شاخص کل فرابورس در بازه سه ماهه به ۵.۶۶ درصد می‌رسد.


در آخرین روز معاملاتی آذر ماه شاهد ورود نقدینگی سنگین به گروه بانک بودیم، به طوری که در بازه هفتگی شاخص گروه بانک رشد ۲.۷۶ درصدی را ثبت کرد. در بازه ماهیانه رشد شاخص گروه بانک ۱۰.۲ درصد تقویت شده است و در بازه سه ماهه رشد شاخص این گروه به ۱۵.۳۲ درصد دست یافت.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس بازار سهام
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها