ایبِنا بررسی کرد؛

افت قیمت سکه مرکزی در آخرین هفته پاییز

در آخرین هفته پاییز (۲۶ آذر تا ۳۰ آذر) قیمت سکه مرکزی ۱.۶۲ درصد ریزش کرد.
کد خبر : ۱۴۴۵۷۵

به گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی در جهت تقویت پول ملی و همچنین از بین بردن حباب سکه طلا اقدام به راه‌اندازی اوراق گواهی سکه کرده است. معاملات این اوراق که در بازار سرمایه با نماد «سکه مرکزی» معامله می‌شود، از تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۴۰۱ در بازار سرمایه شروع شده است.


قیمت اوراق گواهی سکه مرکزی در روز چهارشنبه ۲۳ آذر ماه در قیمت ۱,۷۶۱,۰۰۰ ریال بسته شد. این گواهی در تاریخ چهارشنبه ۳۰ آذر ماه در قیمت ۱,۷۰۵,۳۳۳ به کار خود را به اتمام رساند. بدین ترتیب در آخرین هفته آذرماه قیمت اوراق گواهی سکه مرکزی ۱.۶۲ درصد ریزش کرد.


در ۵ روز معاملاتی هفته گذشته تعداد ۱,۸۸۲,۵۰۰ ورق از اوراق گواهی سکه مرکزی معامله شده است. به عبارت دیگر در یک هفته گذشته تعداد ۱۸,۸۲۵ سکه طلا بانک مرکزی مورد معامله قرار گرفته است.

 

افت قیمتی سکه مرکزی در آخرین هفته پاییز



هر اوراق گواهی سکه به ۱۰۰ قسمت تقسیم شده است، بنابراین برای این که به قیمت واقعی سکه بر اساس اوراق دست یابید، باید دو صفر به قیمت اوراق گواهی سکه اضافه و در مقابل برای تعداد معامله شده دو صفر از حجم معاملات این اوراق کاسته شود.


سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، ۶ ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید بوده و قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود.


معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق در صورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند.


بانک مرکزی تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود.

 

افت قیمتی سکه مرکزی در آخرین هفته پاییز

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها