اجرای مالیات بر عایدی سرمایه از ورود نقدینگی به بازارهای غیرمولد جلوگیری می‌کند

طرح مالیات بر عایدی سرمایه باید ابرثروتمندان را هدف قرار دهد تا جلوی فرار مالیاتی آنها گرفته شده و یا به حداقل برسد.
کد خبر : ۱۴۴۵۷۷

به گزارش ایبِنا، مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در خصوص معطل ماندن طرح مالیات عایدی بر سرمایه در مجلس، اظهار داشت: اگر مجلس این طرح را تصویب کند و دولت بتواند مالیات را از ابر ثروتمندان و ثروتمندان بگیرد، این طرح می‌تواند کارساز و تاثیر گذار باشد.

وی با تاکید بر ضرورت برطرف شدن زمینه‌های فساد، افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود تا پول‌های ابر ثروتمندان به دیگر بازار‌ها (غیر مولد) سرازیر نشود و تاثیرات منفی خود را بر جای نگذارند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اهداف دولت به شرطی در این طرح محقق می‌شود که ثروتمندان هدف قرار گرفته و افراد ضعیف متاثر از این مساله نشوند، چراکه در این صورت طرح به انحراف کشیده خواهد شد.

افقه ادامه داد: مالیات یک کارکرد دوگانه دارد؛ یکی اینکه دولت با آن سیاست‌های مالی خود را در مواجهه با بحران‌های رکود و تورم اجرا می‌کند و دیگری هم برای کسب درآمد در ازای خدماتی است که ارائه می‌دهد.

وی از احتمال وجود مقاومت‌هایی برای تصویب و اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر می‌دهد و گفت: اگر موارد اجرایی در این طرح به درستی تشخیص داده نشود، ابر ثروتمندان راه‌های گریز از مالیات را یاد می‌گیرند و آن‌هایی که طبقات پایین‌تر هستند مورد اصابت قرار می‌گیرند.

 

منبع: ایرنا

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها