ایبِنا گزارش می‌دهد؛

سوت پایان برای جولان دلالان و سوداگران/ هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

سوت پایان برای جولان دلالان و سوداگران  هدف از اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟
تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در شرایط حساس کنونی اقتصاد بیش از هرزمان دیگری ضروری است و می‌تواند بازار ارز و سکه را تعدیل کند.
کد خبر : ۱۴۴۶۰۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، یکی از ابزار‌های کنترل بازار‌های غیررسمی خودرو، طلا و سکه و مسکن و جولان دلالان و سوداگران در آنها، تصویب طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه است، مالیاتی که جذابیت فعالیت در بازار‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند قیمت‌ها را تا حد زیادی تعدیل کند.

 

تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه به طور قطع فضا را بر سوداگران و دلالان تنگ‌تر می‌کند و دست مافیا‌گران و تمام کسانی که با خرید و فروش غیرضرور به سود‌های آنچنانی می‌رسند و از این راه کسب درآمد می‌کنند را کوتاه خواهد کرد و سوت پایانی برای فعالیت سوداگران و دلالان در بازار‌های مهم ارز، سکه، خودرو و مسکن خواهد بود.

 

در حال حاضر این طرح در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است و قرار است به زودی به تصویب برسد. هرچند ۲ سالی است که روی میز نمایندگان خانه ملت خاک می‌خورد، اما دولت سیزدهم عزم جدی در نهایی شدن آن دارد و امروزهم محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در جلسه صحن علنی خبر داد که بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در روز‌های آینده بررسی و تصویب خواهد شد.

 

از سوی دیگر، در حالی زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که اجرای این طرح مالیاتی باعث خروج سرمایه از کشور خواهد شد که داوود منظور؛ رئیس سازمان امور مالیاتی این ادعا را از اساس اشتباه دانست و به خبرنگار ایبِنا گفت: مشابه این قانون در تمام کشور‌های پیشرفته تعریف شده است، بنابراین هرکسی که سرمایه از کشور خارج کند و به کشور دیگری وارد، باید بداند که باز هم مشمول این قانون مالیاتی خواهد شد.

 

احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد امروز در صحن علنی مجلس با اشاره به لزوم تصویب طرح مالیات برعایدی سرمایه گفت: ۲۱ شهریور ماه امسال در نامه‌ای از رئیس محترم مجلس خواستم تا برای کنترل تقاضا‌های سوادگری و دلالی در بازار‌های مختلف و جلوگیری از سفته‌بازی سودجویان با ارزش پول ملی مردم طرح مالیات برعایدی سرمایه را هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسانند. در حال حاضر هم دولت آمادگی ۱۰۰ درصدی برای اجرای این طرح دارد که به طور قطع خاتمه‌ای بر فعالیت دلالان و سوداگران در بازار ارز و ... خواهد بود.

 

در همین‌باره علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی نیز در این جلسه با اشاره به قانون وضع مالیات بر عایدی سرمایه و نقش بسیار مهم آن در ثبات بازار تاکید کرد: افرادی که در بازار سفته‌بازی و سوداگری انجام می‌دهند باید مالیات خاص خود را پرداخت کنند که تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه قطعا به ثبات در بازار‌ها کمک می‌کند.   

 

 

حمایت از تولید با مالیات بر عایدی سرمایه

 

هدایت اعتبار به بخش‌های مولد یکی از اهداف اصلی این قانون خواهد بود که در همین باره، چندی پیش علی صالح‌آبادی؛ رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به ضرورت تصویب قانون مالیات بر عایدی سرمایه گفت: در دنیا بخشی از فعالیت‌های سفته‌بازی از طریق شفافیت جریان وجوه در اقتصاد و بخشی هم از طریق مالیات بر فعالیت‌های سفته‌بازی کنترل می‌شود. البته کسی نمی‌گوید این فعالیت‌ها انجام نشود، ولی باید مالیات بیشتری نسبت به تولید گرفته شود و کشور‌های پیشرفته با همین کار، باعث حرکت سرمایه به سمت تولید شده‌اند.

 

احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد نیز طرح مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان طرح مالیات بر سوداگری و دلالی می‌داند و معتقد است: این طرح موجب کاهش انگیزه حرکت نقدینگی به سمت فعالیت‌های غیرمولد و سفته‌بازی شده و ۱۶۰ کشور قانونی شبیه این قانون را مصوب کرده‌اند.

 

وی با تأکید بر اینکه این مالیات یکی از اقدامات در حمایت عملی از تولید است، ادامه داد: شور اول این طرح در سال گذشته در صحن علنی تصویب و جزئیات طرح نیز در کمیسیون اقتصادی تصویب شد و در فهرست طرح‌های مجلس قرار گرفت. امیدواریم قبل از مطرح شدن بودجه ۱۴۰۲ این طرح تعیین تکلیف شود. دولت کاملا از طرح مجلس در این زمینه حمایت می‌کند و طرح آن در صحن علنی مجلس را ارزشمند می‌داند.

 

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: ما در وزارت اقتصاد تذکرات لازم و آماده باش لازم را برای سازمان امور مالیاتی فرستاده‌ایم تا در دولت با محض تصویب در مجلس، آماده اجرا باشیم.

 

خاندوزی همچنین درباره آخرین وضعیت طرح مالیات بر مجموع درآمد نیز بیان کرد: خردادماه امسال متنی با عنوان اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم در وزارت اقتصاد تهیه شد که محتوای آن همان طرح مالیات بر مجموع درآمد است. این متن هم‌اکنون آماده تصویب در کمیسیون اقتصادی دولت است تا پس از آن در دستور کار هیئت دولت قرار بگیرد.

 

 

با پایه مالیاتی جدید قیمت خودرو کاهش می‌یابد

 

ساماندهی بازار خودرو و تعدیل قیمت‌ها در این بازار یکی دیگر از دستاورد‌های اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود که می‌تواند تاثیرگذاری خوبی رقم بزند. 

 

در همین باره سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صمت راهکار کاهش قیمت افزایش عرضه و طرح مالیات عایدی بر سرمایه دانست و گفت: اگر به دنبال تعادل در بازار خودرو هستیم باید همان طور که عرضه را افزایش می‌دهیم بر روی این موضوع نیز متمرکز شویم و برای کاهش قیمت خودرو باید هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود، خوشبختانه این طرح در دستور کار مجلس و کمیسیون تخصصی بوده که تقاضا داریم در اسرع وقت تصویب شود تا سوداگری‌ها در بازار خودرو کاهش یابد.

 

فاطمی امین با تأکید بر اینکه چالش‌های سد راه صنعت خودرو برون زا بوده، گفت: مهمترین راهکار حل این مسئله افزایش عرضه و تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه است و چالش‌های این صنعت با همفکری و همدلی شما نمایندگان حل خواهد شد.

 

 

هدف از طرح مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

 

در همین باره، داوود منظور؛ رئیس سازمان امور مالیاتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا اظهار کرد: مالیات بر عایدی سرمایه که در حال حاضر در آستانه ورود به صحن است و به نظر می‌رسد زمان نوبت ورود آن به صحن فرارسیده، یکی از طرح‌های مهم و در آینده قوانین مهم مالیاتی کشور خواهد بود.

 

به گفته وی، مالیات بر عایدی سرمایه یک پایه مالیاتی جدید محسوب می‌شود که هدف این طرح مقابله با سوداگری در اقتصاد است. 

 

منظور تصریح کرد: افرادی که با اهداف سوداگرانه نسبت به خرید و فروش ملک، خودرو، طلا و ارز اقدام می‌کنند، طبیعتا مابه‌التفاوت قیمت آن‌ها در زمان خرید و فروش به عنوان درآمد شناسایی می‌شود و در نتیجه مشمول مالیات بر عملکرد یا درآمد خواهد شد.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: هدف این قانون در آمدزایی نیست بلکه هدف این است که دارایی‌ها و ثروت کشور در حوزه‌های سوداگرایانه مورد استفاده قرار نگیرد و به سمت بخش‌های تولیدی هدایت شود.

 

وی با بیان اینکه مشابه این قانون در تمام کشور‌های پیشرفته تعریف شده است، افزود: یکی از ابزار‌های تنظیم گری اقتصادی مالیات است و امیدواریم این قانون به زودی در مجلس به تصویب برسد.

 

منظور تاکید کرد: نظام مالیاتی قطعا از این نوع پایه‌های مالیاتی که رویکرد آن‌ها عمدتا تنظیم‌گری است استقبال می‌کند.

 

رئیس سازمان امور مالیاتی در واکنش به اینکه مالیات بر عایدی سرمایه باعث خروج سرمایه از کشور خواهد شد؛ تاکید کرد: نگران خروج سرمایه ناشی از اجرای این قانون نیستیم چرا که کشور‌های دیگر هم چنین قانونی را دارند و اگر کسی سرمایه خود را از کشور خارج کند، طبیعتا به کشور دیگری باید وارد کند که در آنجا هم قانون مالیاتی مشابه این موضوع وجود دارد؛ بنابراین چنین ادعایی صحت ندارد.

 

در آخر اینکه ...

 

آنطور که امروز نمایندگان خانه ملت گفتند طرح مالیات بر عایدی در روز‌های آینده در مجلس بررسی خواهد شد و بنابراین می‌توان امیدوار به تصویب آن در همین روز‌های پیش رو بود که به طور قطع تاثیر خود را حتی موقتی در بازار ارز خواهد گذاشت. موقتی از این لحاظ  که اجرای درست و کامل این طرح زمان بر خواهد بود، اما خبر تصویب و اجرای ان می‌تواند شوک مثبتی به بازار ارز و دیگر بازار‌های مهم اعم از طلا و خودرو و مسکن وارد کند.

البته این در حالی است که بودجه ۱۴۰۲ نیز در آستانه ارائه به مجلس است و بعید به نظر می‌رسد که طرح مالیات بر عایدی سرمایه پیش از آن بتواند به تصویب برسد مگر اینکه بودجه در هفته آینده به مجلس تقدیم شود و تا پیش از آن بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه هم تمام شود. به هر حال با گذشت ۲ سال از خاک خوری این طرح در خانه ملت، باید چند روز دیگر هم منتظر ماند و دید سرنوشت این پایه مالیاتی جدید آینده چه خواهد شد.

ارسال‌ نظر
محمد درویش
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۸
۰
سلام
آقایان و مسِئولین کشور ساعت خواب !!!!!!تعجب میکنم بعد از این همه فشار و تورم افسار گسیخته و کمرشکن که عمدتا منشاء داخلی و همین سوداگری ها و دلال بازی ها باعث گردیده و اگر شماها ذینفع نبودید چرا زودتر از اینها چنین قانونی را تصویب و اجرایی نکردید و ملت را به فقر و بد بختی کشاندید و مطمئن باشید شما را به خاطر این کوتاهی هرگز نخواهند بخشید.
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۰
۰
تنها راه ایجاد سامانه خرید و فروش هست
چه مرغ و تخم مرغ چه سیب زمینی و پیاز و چه طلا و مسکن و غیره
باید فهمید که کی تولید کرده
چه کسی فروخته وی خریده و ...
باید مبدا و مقصد و قیمت ها شفاف بشه
توی همه چیزها
قطعا مشکل اقتصادی مملکت حل خواهد شد
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
۱
با سلام
اگر رانت خواران و‌مفسدین اجازه دهند و طرح حتی یک روز جلو افتاد قطعا بازار ها سر و سامان می گیرند بنده رشته اقتصاد بازرگانی هستم
فیلم و پخش زنده
بیشتر