وزیر صمت در گفت‌وگوی تلویزیونی:

دلالان نگران تصویب مالیات بر عایدی سرمایه هستند

 وزیر صمت گفت: مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ضد دلالی است و دلالان نگران اجرای این نوع مالیات هستند.
کد خبر : ۱۴۴۷۴۱

به گزارش ایبِنا، سیدرضا فاطمی‌امین؛ وزیر صمت در برنامه تلویزیونی پایش اظهار کرد: تا پایان سال جاری اکثر واحد‌های تولیدی به سامانه پایش وزارت صمت متصل می‌شوند و تمام آمار مواد اولیه، هزینه‌ها و تولیدات آن‌ها به طور برخط در دسترس قرار می‌گیرد.

 

وی افزود: تاکنون ۲۰ هزار واحد تولیدی (از ۷۰ هزار واحد) و بیش از ۱۱ هزار واحد فروشگاهی (از ۴۰۰ هزار واحد خرده‌فروشی) به این سامانه متصل شده‌اند و تمام آمار مواد اولیه، فروش، قیمت، مصرف انرژی و ... آن‌ها به طور برخط در دسترس قرار دارد و با اطلاعاتی که به دست می‌آوریم به راحتی می‌توانیم برنامه‌ریزی کنیم یا از بحران‌های پیش رو جلوگیری کنیم. البته تقریبا تمام واحد‌های معدنی و صادراتی به این سیستم متصل شده‌اند.

 

فاطمی‌امین تصریح کرد: این سامانه هم قدرت پیش‌بینی و اشراف بر اطلاعات می‌دهد هم قدرت کنترل می‌دهد. مثلا در خردادماه امسال شایعه قطع برق کارخانجات سیمان پخش شد که موجب افزایش قیمت سیمان در بازار شد، اما سریعا قیمت پایین آمد. دلیل پایین آمدن آن، هم این بود که با توجه به این اطلاعات، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم بین مصرف مواد اولیه سیمان و فروش محصول نهایی آن، توازن ایجاد شود و از کمبود سیمان در بازار جلوگیری شد.

 

وزیر صمت با اشاره به اینکه وزارتخانه متبوع وی بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را برعهده دارد، گفت: وزارت صمت متولی ۲۷ صنعت و بخش اقتصادی کشور است که خودرو فقط یکی از آن‌ها است، اما آنقدر مورد توجه قرار گرفته که سایر بخش‌های صنعت و معدن را تحت‌الشعاع قرار داده است.

 

سامانه پایش موجب پیشگیری از توقف فعالیت واحد‌های تولیدی می‌شود

 

فاطمی امین با تاکید بر اینکه یکی از وظایف وزارت صمت جلوگیری از تعطیلی واحد‌های تولیدی است، گفت: سامانه پایش موجب پیشگیری از توقف فعالیت واحد‌های تولیدی می‌شود. همچنین این سامانه از تخلفات و مفسده‌ها و انحرافات مالی هم جلوگیری می‌کند.

 

وزارت صمت به یک وزارت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد

 

وزیر صمت از برنامه بزرگ دولت برای متصل کردن جریان کالا در کشور به جریان مالی خبر داد و گفت: با این اتصال، جلوی بسیاری از سوءاستفاده‌ها و اقدامات پنهانی گرفته می‌شود و از انحراف جریان کالا در کشور جلوگیری می‌شود که کاملا به نفع تولید تمام خواهد شد. بدین ترتیب وزارت صمت به یک وزارت دانش‌بنیان تبدیل خواهد شد به گونه‌ای که با در اختیار داشتن داده‌های گسترده، اقدام به تحلیل آن‌ها کرده و سپس بر مبنای تحلیل‌ها برنامه‌ریزی درست کند.

 

وی گفت: در بودجه سال گذشته قرار بود ۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن وصول شود، اما توانستیم ۱۹ هزار میلیارد تومان وصول کنیم چراکه به سراغ بدهی‌های گذشته رفتیم. امسال هدف را ۴۰ هزار میلیارد تومان قرار دادیم.

کاهش چشمگیر مصرف روغن با حذف ارز ۴۲۰۰

فاطمی امین با اشاره به ضرورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: امسال روغن خوراکی ۲۶ درصد کاهش تولید داشتیم که وفور این کالا در بازار، نشان می‌دهد مازاد بر آن، به کشور‌های همسایه قاچاق می‌شد که با مردمی‌سازی یارانه‌ها جلوی هدررفت حجم عظیمی از منابع کشور گرفته شد.

وزیر صمت اضافه کرد: مسائل انباشته‌ای در اقتصاد کشور وجود دارد که حل آن‌ها نیازمند برنامه‌ریزی هوشمندانه، همراهی مردم و مقابله با تضاد منافع است.

روند حرکتی صنعت، مثبت است

وی با اشاره به رشد بالای صنعت در نیمه اول امسال طبق گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار درباره تاثیر آن‌ها بر سفره مردم گفت: روند حرکتی صنعت، مثبت است، اما با انباشتگی تورم در کشور مواجهیم. سال‌های متمادی تورم بالا در کشور حاکم بوده که سبب شده بین درآمد و هزینه مردم، فاصله ایجاد شود. مردم کشورمان ۴ سال تورم بالای ۳۰ درصد را تحمل کرده‌اند. دولت سیزدهم تلاش کرده با یارانه، بخشی از این فاصله را جبران کند، اما بهترین راهکار، ایجاد تولید و اشتغال است که به طور جدی در حال پیگیری است.

حال تولید بهتر می‌شود

وزیر صمت تاکید کرد: خوشبختانه آمار‌های اقتصادی بیانگر حرکت مثبت کلان اقتصاد است، اما همچنان به علت انباشتگی تورم، طعم این رشد مثبت به مردم نمی‌رسد، اما به زودی محقق خواهد شد.

مجری برنامه پایش هم تاکید کرد که بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد تولیدکننده‌ها حالشان خوب است و حتی تولیدکنندگان کوچک هم می‌گویند که در دولت جدید وضعشان بهتر شده است.

وزیر صمت در ادامه اضافه کرد: در تابستان امسال در بخش صنعت مصرف برق ۲۰ درصد بیشتر شد که نشاندهنده رشد تولید صنعتی است.

فاطمی امین گفت: به مردم عزیز ایران حق می‌دهم که نگران معیشت باشند، اما این نوید را می‌دهم که تمام تلاشمان را می‌کنیم و با تسهیل کسب‌وکار‌ها و رفع موانع، وضعیت تولید را بهتر کنیم و برآورد ما این است که در آینده نزدیک اوضاع اقتصاد بهتر خواهد شد.

تولید چشمگیر خودرو

فاطمی امین درباره برنامه‌های صنعت خودروسازی هم گفت: در ۹ ماه نخست امسال تقریبا به اندازه ۱۲ ماه سال گذشته، خودرو تولید شده است.

وی به مسائل مزمن چند دهه‌ای صنعت خودرو اشاره کرد و اولویت‌های این صنعت را اینگونه برشمرد: اول باید انحصار در صنعت خودرو شکسته شود. برای همین هدف، خودروسازان کوچک را تقویت می‌کنیم و امسال سهم آن‌ها از تولیدات خودرو تاکنون ۲ برابر شده است. از سوی دیگر واگذاری خودروسازان را پیگیری می‌کنیم و طرح سوم هم واردات است که عرضه ۲۰۰ هزار خودروی خارجی طی ۶ ماه را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وزیر صمت با اشاره به تسریع در اجرای فرآیند واردات خودرو در فاصله کوتاهی پس از ابلاغ مصوبه دولت، گفت: در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد ۲ سال طول کشید تا واردات انجام شود، اما این بار در ۲ ماه واردات خودرو شروع شده است و از این پس محموله‌های متعدد خودرو‌های وارداتی را شاهد خواهیم بود.

وی از اقدامات دولت برای کاهش قیمت تمام‌شده خودرو‌های وارداتی خبر داد و گفت: ۲۷ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده که بخش زیادی از آن‌ها ۱۰ هزار دلار یا کمتر هستند و خودرو‌های اقتصادی محسوب می‌شوند.


فاطمی امین همچنین افزود: با عرضه خودرو‌های وارداتی و ایجاد رقابت در بازار، به تدریج قیمت خودرو‌های تولید داخل و خودرو‌های کارکرده پایین خواهد آمد و کل بازار تنظیم خواهد شد.


وی مشکل صنعت خودرو را عدم توازن بین عرضه و تقاضا دانست و گفت: چنین مشکلی در صنعت لوازم خانگی وجود ندارد، زیرا آنقدر عرضه و تولید لوازم خانگی بالا رفته که دیگر هیچ کمبودی در بازار وجود ندارد و امسال با وجود افزایش نرخ ارز، دیگر کسی به دنبال خرید سرمایه‌ای لوازم خانگی نمی‌رود. اما در مورد خودرو، چون عرضه کمتر از تقاضا است، فضای سرمایه‌ای در بازار آزاد ایجاد شده است. این در حالی است که قیمت خودرو در بازار به همین علت رواج سوداگری بالا رفته است.

مجلس مالیات بر عایدی سرمایه سریع‌تر تصویب کند


فاطمی امین راهکار رفع این معضل را افزایش عرضه و کنترل تقاضا با تصویب مالیات بر عایدی سرمایه دانست و ابراز امیدواری کرد نمایندگان مجلس هرچه سریع‌تر این طرح را تصویب کند.

وی افزود: مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات ضد دلالی است و دلالان باید نگران اجرای این نوع مالیات باشند و مردم نباید نگران باشند.


فاطمی امین از رکوردشکنی تولید خودرو در آذرماه خبر داد که در ۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گفته وی، طی ۶ ماه آینده ۷۰۰ هزار خودروی داخلی عرضه خواهد شد و ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی هم عرضه خواهد شد که در قالب طرح‌های فروش فوری یا پیش‌فروش چندماهه خواهد بود. این حجم از عرضه، بسیاری از تقاضا را پاسخ خواهد داد و آشفتگی موجود را رفع خواهد کرد.


وزیر صمت با اشاره به شماره تماس ۱۲۴ از مردم خواست، انتقادات و گزارش‌های فساد را مستقیما خبر بدهند.

نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت در بازار مواد اولیه

وزیر صمت با تاکید بر نقش بورس کالا در ایجاد شفافیت در بازار مواد اولیه گفت: برای کاهش قیمت تمام‌شده محصولات، راهکار اصلی مهار قیمت مواد اولیه است. در وزارت صمت، در محصولاتی مثل فولاد و سیمان، با عرضه آن‌ها در بورس کالا توانستیم به شدت تورم تولیدکننده در این صنایع را پایین بیاوریم.

وی اضافه کرد: با اقداماتی همچون حذف سهمیه‌بندی‌ها و کنترل سود‌های مازاد، در یک سال اخیر در قیمت محصولات فولادی ثبات ایجاد شده است. این در حالی است که در اوایل سال جاری در جهان قیمت محصولات فولادی به شدت افزایش پیدا کرد به طوری که قیمت میلگرد در ایران نصف قیمت میلگرد در ترکیه شده بود؛ بنابراین علت ثبات قیمت محصولات پایین‌دستی همچون لوازم خانگی، کنترل قیمت مواد اولیه آن‌ها در بخش محصولات فولادی بوده است.

فاطمی امین یکی از اهداف وزارت صمت را افزایش قدرت خرید مردم خواند که ثبات قیمت لوازم خانگی در همین راستا بوده است.

وزیر صمت افزایش طول دوره گارانتی خودرو و لوازم خانگی را در جهت رضایت مصرف‌کننده دانست.

وی با اشاره به هوشمندسازی معادن گفت: با این اقدام، اطلاعات بهره‌برداری از معادن با پهپاد به دست می‌آید و بارنامه‌های استخراج معادن به یک سامانه متصل می‌شود تا تمام فرآیند کار‌های معدنی، شفاف و قابل رصد شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر