07 دی 1401 - 19:43

بحران ارزی در عراق / رد پای خزانه‌داری آمریکا در کاهش اعتبار دینار

نخست‌وزیر عراق به خاطر کاهش ارزش دینار در برابر دلار رئیس کل بانک مرکزی این کشور را احضار کرد.
کد خبر : ۱۴۴۷۸۴

به گزارش ایبِنا، به نقل از ماکائوبیزینس، در آخرین معاملات روز گذشته در بازار آزاد ارز عراق ارزش دینار در برابر دلار به ۱۵۸۰ دینار کاهش یافت و این در حالی است که نرخ رسمی برابری این دو ارز ۱۴۷۰ دینار به ازای هر دلار است.

 

نخست‌وزیر عراق به دلیل کاهش ارزش دینار و گسترش نگرانی‌ها نسبت به تبعات این موضوع رئیس کل بانک مرکزی این کشور را احضار کرده و نمایندگان پارلمان هم خواستار برگزاری یک نشست فوق‌العاده در این باره شده‌اند.

 

از حدود دو هفته پیش شاهد کاهش ارزش دینار در برابر دلار هستیم و این موضوع واکنش‌های گسترده‌ای را در رسانه‌های این همسایه غربی ایران داشته است.

 

بانک مرکزی عراق اعلام کرده کاهش ارزش دینار به خاطر فشار‌های موقتی ناشی از اجرای مکانیزم‌های جدید برای حفاظت از نظام بانکی، مشتریان و ساختار مالی در این کشور است.

 

دولت عراق به دنبال آن است تا با تزریق بیشتر دلار با نرخ رسمی به بازار از کاهش ارزش دینار جلوگیری کند.

 

مظهر صالح، مشاور نخست‌وزیر عراق، می‌گوید: هیچ نگرانی نسبت به توانایی این کشور در حفظ برابری دینار با دلار وجود ندارد.  

 

وی مدعی شد که میزان ذخایر ارز خارجی این کشور در بالاترین حد خود در تاریخ عراق قرار داشته و از ۱۰۰ میلیارد دلار عبور کرده است.

 

برخلاف ادعا‌های مقامات دولتی و بانکی عراق، اما صفوان قصی، یک کارشناس عراقی، می‌گوید اعتماد به دینار به خاطر رسوایی‌های مرتبط با فساد و همچنین محدودیت‌های اعمال شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا در تعاملات مالی با برخی کشور‌ها کاهش یافته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها