دهه سخت در انتظار اقتصاد جهانی

دهه سخت در انتظار اقتصاد جهانی
دنیا باید یک دهه رشد پایین اقتصادی را پشت سربگذارد و اقتصاد‌های توسعه‌یافته باید به رشد سالانه یک‌درصدی قانع باشند.
کد خبر : ۱۴۴۸۱۸

به گزارش ایبِنا به نقل از سی ان بی سی، اقتصاددان‌ها عقیده دارند اقتصاد دنیا یک دهه رشد پایین را تجربه خواهد کرد. اقتصاد‌های سراسر دنیا با شوک‌های بسیاری از حمله روسیه به اوکراین گرفته تا سیاست کرونای صفر چین و محدودیت‌های شدید کرونایی در این کشور مواجه شده‌اند که باعث افزایش تورم و تضعیف فعالیت‌های تجاری شده‌است.

صندوق بین‌المللی پول حالا پیش‌بینی می‌کند رشد تولید ناخالص داخلی دنیا از ۶ درصد در ۲۰۲۱ تا ۳.۲ درصد در ۲۰۲۲ و ۲.۷ درصد در ۲۰۲۳ کاهش یابد که ضعیف‌ترین رشد اقتصاد دنیا از ۲۰۰۱ بجز بحران مالی جهانی و دوره همه‌گیری کروناست.

در این‌ بین پیش‌بینی می‌شود تورم جهانی از ۴.۷ درصد در ۲۰۲۱ تا ۸.۸ درصد در سال جاری میلادی افزایش یابد و در سال آینده به ۶.۵ درصد برسد. تورم در ۲۰۲۴ هم ۴.۱ درصد خواهد بود، یعنی همچنان بالاتر از هدف بسیاری از بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا.

چین در روز سه‌شنبه با اعلام پایان رسمی قرنطینه برای مسافران ورودی از هشتم ژانویه تا حدی باعث راحتی خیال اقتصاد‌های دنیا و شرکت‌کنندگان بازار شد و به سیاست کرونای صفر خود که حدود ۳ سال پابرجا بود پایان داد.

تحلیلگران عقیده دارند بازگشایی اقتصاد چین نه تنها برای رشد سایر نقاط دنیا بلکه مخصوصاً برای رشد اقتصاد آمریکای لاتین و آفریقا اهمیت دارد، اما باعث نمی‌شود رشد اقتصاد به‌سرعت به سطح قبل‌از بحران کرونا بازگردد.

متخصصین بازار عقیده دارند دنیا باید حدود یک دهه رشد پایین اقتصادی را پشت سربگذارد و اقتصاد‌های توسعه‌یافته باید به رشد سالانه یک‌درصدی قانع باشند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر