مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو اعلام کرد؛

پیش‌ بینی ارزآوری ۷ میلیارد دلاری با صادرات فولاد

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: صنایع فولاد در چند ماه اخیر ماهانه به‌طور متوسط یک میلیون تن صادرات داشته است.
کد خبر : ۱۴۴۹۵۰

به گزارش ایبِنا، «امیر صباغ» گفت: در تلاشیم امسال بتوانیم از ۱۰ میلیون تن صادرات فولاد عبور کنیم تا ارزآوری ۶ تا هفت میلیارد دلاری نصیب کشور شود.

وی گفت: تولید فولاد کشور براساس گزارش انجمن جهانی فولاد از ابتدای سال تاکنون ۲۸ میلیون تن بوده است که درمقایسه با سال گذشته بیش از هشت درصد رشد داشته است.

صباغ با بیان اینکه ایران جزو ۱۰ کشور برتر تولید فولاد در جهان است، ادامه‌داد: امسال قیمت جهانی فولاد مناسب بود و فولادسازان کشور با بهره گیری از این فرصت، در تولید و صادرات رشد خوبی داشتند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو با اشاره به اینکه روسیه از بزرگترین صادرکنندگان فولاد به اروپا بود که با تحریم این کشور، محصولات فولادی این کشور به خاورمیانه و آسیای شرقی راه یافت، بیان‌داشت: با این حال شرکت‌های ایرانی توانستند به خوبی با روسیه رقابت کنند و سهم بازار خود را در منطقه و آسیا حفظ کنند.

صباغ خاطرنشان‌کرد: با توجه به وضعیت مناسب فولاد برآورد می‌شود سال آینده نیز شرایط مطلوبی داشته باشیم.

وی به محدودیت‌های صنعت فولاد از جمله رکود جهانی و گسترش کرونا در چین اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد سال آینده مشکل چین رفع شود و شاهد ارتقای بازار جهانی فولاد باشیم و فولادسازان ما از این شرایط استفاده خواهند کرد.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو افزود: بزرگترین چالش امروز بحث محدودیت گاز طبیعی است، زیرا درحالت عادی دولت ۷۵ درصد گازی که به صنعت فولاد اختصاص می‌داد، اکنون محدود شده و به نظر می‌رسد این محدودیت تا پایان بهمن وجود داشته باشد، در نتیجه می‌تواند عامل کاهش تولید و رشد قیمت‌ها و نوسانات آن باشد.

صادرات فولاد موقتا فاقد توجیه است

صباغ، درباره سیاستگذاری جدید بانک مرکزی درخصوص تعیین ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان نیمایی نیز گفت: اکنون قیمت‌های فولاد در بازار کشور مثل بورس کالا براساس رقابتی که وجود دارد، بالاتر از نرخ نیمایی است و این موجب می‌شود قیمت بازار داخل از صادرات گران‌تر باشد، بنابراین صادرات فاقد توجیه است.

وی افزود: البته این موضوع موقت است و با وصل شدن گاز طبیعی، رشد تولید باعث عرضه مازاد، کاهش قیمت داخلی و صادرات مجدد اقتصادی می‌شود.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو اظهار داشت: نرخ ارز اعلامی برای واحد‌های بزرگ فولادی چالش آنچنانی ندارد، اما برای شرکت‌های کوچکتر صادرات اقتصادی نیست که طبعا وزارت صمت و دولت سعی می‌کنند در آینده آن‌ها را به سمت بازار جدیدتر و تبادل ارز هدایت کنند تا صادراتشان صرفه اقتصادی داشته باشد.

وی همچنین با بیان اینکه صنعت فولاد از صنایع پیشران کشور است که بخش خصوصی راهبری آن را برعهده دارد، ادامه‌داد: درپی محدودیت‌های دولت برای تامین برق فولادسازان، آن‌ها خود درحال تاسیس نیروگاه‌های برق بزرگ مقیاس هستند که امیدواریم با این برنامه برای سال آینده چالشی به عنوان قطعی برق نداشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر