پیش‌بینی افزایش بیشتر نرخ بهره در منطقه یورو

تورم منطقه یورو، بدون احتساب انرژی و غذا، به رکورد ۵.۲ درصد رسیده است.
کد خبر : ۱۴۵۱۰۴

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های دفتر آمار اتحادیه اروپا، یورواستات، که روز جمعه منتشر شد، تورم در منطقه یورو برای اولین بار در ماه دسامبر به میزان یک رقمی کاهش یافت. داده‌ها نشان داد که تورم کل این منطقه که شامل هزینه‌های غذا و انرژی می‌شود، در ماه گذشته به ۹.۲ درصد رسید که از ۱۰.۱ درصد در ماه نوامبر به شدت کاهش یافت. تحلیلگران، رشد آهسته‌تر قیمت‌ها را به کاهش هزینه‌های انرژی نسبت می‌دهند که به دنبال هوای معتدل غیرفصلی رخ داد.

با این حال، تورم، بدون مواد غذایی و انرژی، به رکورد ۵.۲ درصد افزایش یافت و تحلیل گران هشدار دادند که احتمالاً بانک مرکزی اروپا (ECB) تا سال ۲۰۲۳ سیاست پولی محدودکننده سال گذشته را ادامه خواهد داد. فرانزیسکا پالماس، اقتصاددان ارشد گروه تحقیقاتی کاپیتال اکونومیکس، به فایننشال تایمز گفت: بانک مرکزی اروپا علی رغم سقوط‌های بزرگ و احتمال کاهش بیشتر در سال جاری، احتمالاً در کوتاه‌مدت به لفاظی‌های جنگ‌طلبانه خود پایبند خواهد بود. پل هالینگزورث، اقتصاددان ارشد، اضافه کرد که سال ۲۰۲۳، بیشتر در مورد تحت فشار قرار گرفتن تورم و پیش بینی آنچه باعث آن می‌شود، خواهد بود.

سال گذشته، بانک مرکزی اروپا برای مقابله با افزایش قیمت ها، نرخ بهره را با سرعتی بی سابقه افزایش داد و آن را از منفی ۰.۵ درصد در ماه جولای به ۲ درصد در پایان سال رساند. کارستن برزسکی، اقتصاددان، به بلومبرگ گفت که تورم زیربنایی بسیار بالا نرخ‌های بهره را پس از افزایش در ماه‌های فوریه، مارس، و احتمالا حتی در سه ماهه دوم در سطوح بالاتر نگه می‌دارد، و این تنظیم کننده، تمرکز خود را از تورم به تورم و رشد دستمزد معطوف می‌کند.

ماه گذشته، کریستین لگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، به تمرکز بر تغییرات کوتاه مدت در نرخ هشدار داد، در حالی که احتمالاً ماه‌های آینده افزایش قیمت‌ها را بالاتر خواهد برد. ممکن است که عدد ماه دسامبر کمی کمتر باشد. اما دلایل خوبی برای این باور داریم که برای مثال عدد ماه‌های ژانویه و فوریه احتمالاً بالاتر هستند؛ بنابراین نمی‌توانیم روی یک عدد ثابت باشیم. پیش‌بینی‌های بانک مرکزی اروپا برای تورم در سال جاری بسیار بالاتر از هدف ۲ درصدی خود باقی مانده که به طور متوسط تا پایان سال به ۶.۳ درصد می‌رسد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها