خریداران خودرو منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند

بررسی‌ها از بازار خودروی پایتخت در روز جاری حاکی از سردی معاملات دارد و قیمت‌ها همچنان بالا از سوی فروشندگان اعلام می‌شود.
کد خبر : ۱۴۵۱۳۹

به گزارش ایبِنا، بررسی قیمت‌ها در فضای مجازی و سایت‌های خودرویی در روز جاری (شنبه، ۱۷ دی‌ماه) نشان می‌دهد که قیمت‌ها همچنان بالاست و به گفته کارشناسان، نرخ ارز نقش نخست را در این التهاب قیمتی بازی می‌کند.

در یک ماه گذشته و با ورود دلار در بازار آزاد به کانال ۴۴ هزار تومان، شاهد افزایش ۵۰ درصدی قیمت برخی خودرو‌ها بودیم. نرخ دلار در سراشیبی قرار گرفته و التهابات بازار ارز به پایان رسیده، همان خودرو‌ها تا ۴۰ درصد افت قیمت داشته‌اند، اما همچنان خرید و فروشی انجام نمی‌شود و خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

به‌طور مثال هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ که ماه گذشته و در شرایط یاد شده در فضای مجازی تا ۵۱۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شد، امروز به ۴۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.

امروز همچنین هر دستگاه پژو ۲۰۶ تیپ ۳ به ۴۶۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۶۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۴۴۵ میلیون تومان، دنا توربو اتوماتیک ۷۰۵ میلیون تومان، پژو پارس معمولی ۴۴۸ میلیون تومان، پژو پارس سفارشی (با رینگ) ۴۶۵ میلیون تومان و با رینگ و مانیتور۴۸۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه سایپا نیز هر دستگاه تیبا صندوق‌دار ۲۹۴ میلیون تومان، تیبا ۲ به ۲۹۸ میلیون تومان، کوئیک معمولی ۲۹۸ میلیون تومان، کوییک آر ۳۰۵ میلیون تومان و کوئیک آر اتوماتیک ۴۱۰ میلیون تومان ارزش‌گذاری شد.

در دسته مونتاژی‌ها جک اس۵ به یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ به یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان، دیگنیتی سفید رنگ یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان و فیدیلیتی هفت نفره یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

یک کارشناس بازار خودرو در این زمینه معتقد است: خودرو در سال‌های گذشته تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و تا زمانی که ثبات ارزی نداشته باشیم، نمی‌توان قیمت این قبیل کالا‌ها را کنترل کرد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که محدودیت عرضه خودروساز نیز به این مشکل افزوده است.

این فعال بازار همچنین در خصوص مطرح شدن مجدد ورود خودرو‌های کارکرده به کشور، تاکید کرد: این قبیل تصمیمات باید در گذشته اجرایی می‌شد تا امروز شاهد پرواز قیمتی خودرویی نظیر پراید که خودرویی از رده خارج محسوب می‌شود به ۲۷۴ میلیون تومان نبودیم.

به گزارش ایرنا، آذر ماه امسال رکورد ماهانه تولید خودرو در پنج سال اخیر شکسته و نزدیک به ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو در یک ماه توسط خودروسازان تولید شد.

از سوی دیگر، در هفته‌های گذشته نخستین محموله‌های وارداتی خودرو وارد کشور شده و همین روند با شدت بیشتری هم در تولید و هم در واردات تا پایان سال و سال آتی نیز ادامه خواهد یافت.

کارشناسان بر این باورند: با عرضه‌های سنگین خودرو تا پایان سال توسط خودروسازان و همچنین واردکنندگان، شاهد رقابتی شدن بازار خودرو خواهیم بود.

ارسال‌ نظر
محمد احمدیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۰
۰
ما که باید آرزوی خرید خودروی صفر کیلومتر را با قیمت های نجومی به گور ببریم .
فیلم و پخش زنده
بیشتر