نحوه‌ محاسبه‌ مالیات سکه چگونه است؟

طبق قانون خرید بیش از ۲۰ سکه بهار آزادی مشمول مالیات خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۵۲۲۸

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با وجود تورم در جامعه یکی از راه‌های پس انداز برای عموم مردم خرید طلا و سکه خواهد بود، حال سوالاتی در ذهن افراد ایجاد می‌شود که خرید سکه دارای مالیات است؟ یا سوالاتی مانند خرید سکه تا چه میزانی شامل پرداخت مالیات خواهد شد؟

 

چنانچه سکه‌ها از تعداد معین شده توسط بانک مرکزی بیشتر شود مشمول مالیات خرید و فروش در سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

 

اشخاصی که حداکثر ۲۰۰ سکه خریداری نموده‌اند، مشمول مالیات مقطوع می‌باشند، طریقه‌ محاسبه مالیات برسکه اشخاصی که حداکثر ۲۰۰ سکه خریداری نموده‌اند به شرح زیر است:

 

۱.     اشخاصی که تا ۲۰ عدد سکه خریداری کرده‌اند، مشمول مالیات نمی‌شوند.

 

۲.     افرادی که بیش از ۲۰ عدد سکه خریداری کرده‌اند تا حداکثر ۶۰ عدد سکه، به ازای هر سکه ۱.۵۰۰.۰۰۰ ریال.

 

۳.     نسبت به مازاد ۶۰ عدد سکه تا ۱۰۰ عدد سکه، به ازای هر سکه ۲.۰۰۰.۰۰۰ ریال.

 

۴.     نسبت به مازاد ۱۰۰ عدد سکه تا ۲۰۰ عدد سکه، به ازای هر سکه ۲.۵۰۰.۰۰۰ ریال.

 

اشخاصی که بیشتر از ۲۰۰ عدد سکه خریداری نموده اند، مشمول مالیات مقطوع نمی‌شوند و باید اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی مانند یک بنگاه اقتصادی کنند و اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند.

 

آیا به خرید طلا مالیات تعلق می‌گیرد؟

 

در سال ۱۳۸۷ قانون مالیات ارزش افزوده بر روی طلا وضع شد، اما بر اساس اعتقاد صنف طلا و جواهر گرفتن این مالیات روی اصل طلا اقدام درستی نبود، این قانون جدیدِ ناپخته باعث تعطیلی بسیاری از واحد‌های طلا فروشی شد، مصرف کنندگان نیز با توجه به قیمت تمام شده بالای مصنوعات طلا، بیشترطلای آب شده یا شمش می‌خریدند. بانک مرکزی روی طلای وارداتی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می‌کرد، بنابراین سکه دارای ارزش افزوده نبود و مردم به خرید سکه رو آورده بودند، اما از ۱۶ دی ۱۴۰۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا برداشته شد و این مالیات از سود فروشنده دریافت شد، هم اکنون این طرح در حال اجرا است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر