چگونه نماد تجارت الکترونیکی (اینماد) بگیریم؟

از ابتدای ثبت نام تا دریافت اینماد،حداکثر ۱۰ دقیقه زمان‌بر خواهد بود بنابراین الزام دریافت آن مانعی برای کسب و کار اینترنتی نیست.
کد خبر : ۱۴۵۲۳۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، به تازگی کسب‌وکار‌های اینترنتی در سامانه اینماد و پنجره واحد تجارت‌الکترونیکی براساس رتبه اعتماد و تعداد ستار‌های لوگوی اینماد رتبه بندی خواهند شد. در واقع برای معرفی کسب‌وکار‌های برتر و سهولت دسترسی مردم به آن‌ها، مرتب‌سازی کسب‌وکار‌های اینترنتی در سامانه اینماد (منوی مصرف‌کنندگان- فهرست دارندگان اینماد) و همچنین شرکت‌های خدمات پرداخت و پرداختیار‌ها در پنجره واحد تجارت الکترونیکی (بخش درخواست درگاه پرداخت اینترنتی) و سکو‌های غرفه‌سازی و فروشگاه‌سازی در پنجره واحد تجارت الکترونیکی بر اساس رتبه اعتماد آن‌ها خواهد بود.

 


مراحل دریافت اینماد

نماد تجارت الکترونیک، تصویر لوگوی سازمان اینما‌د است که با تعدادی ستاره در زیر آن اعتبار نماد مشخص می‌شود. هر نماد دارای ۵ ستاره است و روشن بودن هر تعداد از این ستاره‌ها به معنی مقدار اعتبار کسب‌وکار اینترنتی خواهد بود.

در مرحله اول پس از آنکه متقاضی پرونده دریافت اینماد را تکمیل کرد، روند ارزیابی صلاحیت کسب‌و‌کار اینترنتی برای اخذ اینما‌د آغاز می‌شود. به این صورت که ابتدا آدرس و شماره تماس محل فعالیت کسب‌و‌کار اینترنتی راستی آزمایی شده و پس از تصدیق آدرس و شماره تماس توسط وب از سامانه پیمانکار طرف قرارداد با مرکز توسعه تجارت الکترونیک به سامانه نماد ارسال می‌شود.

در مرحله بعد وبسایت فروشگاهی از سه زاویه محتوای وبسایت، فرایند فروش و ثبت سفارش و نیز استاندارد صفحات سایت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. پس از اینکه کسب‌وکار به طور کامل ارزیابی و در سازمان اینماد ثبت می‌شود، نماد تک ستاره اینماد را دریافت می‌کند. اما برای دریافت ستاره‌های بالاتر اینماد و کسب رتبه اعتماد، کسب و کار میبایست وارد فرایند رتبه بندی شود.

به طور کلی رتبه‏ بندی کسب و کار‌های اینترنتی در ۲ سطح تعریف شده است که شامل سطح مقدماتی و سطح پیشرفته است.

در سطح مقدماتی، کسب و کار برای دریافت اینماد ۲ یا ۳ ستاره مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. به طور کلی در این سطح شاخص‏های پاسخگویی به شکایات، حسن رفتار تجاری، وضعیت مدیران، کیفیت خدمات، شاخص‏های مالی، مدت زمان فعالیت، امنیت، کیفیت سرویس و رضایتمندی مشتری مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. براساس وضعیت کسب و کار در هر یک از شاخص‏های فوق و امتیاز دریافتی در هر یک از شاخص‏های مذکور، امتیاز نهایی وی در مجموع محاسبه شده و در براساس این امتیاز نماد ۲ یا ۳ ستاره به کسب و کار اعطا خواهد شد.

در سطح پیشرفته، کسب و کار برای دریافت اینماد از ۲ تا ۵ ستاره مورد ارزیابی قرار می‏گیرد. به طور کلی شاخص‏های ارزیابی و امتیازدهی در این سطح با جزئیات و سخت گیرانه‌تر ارزیابی شده و عبارتند از: پیشینه کسب و کار، وضعیت مدیران، نظام مدیریتی، وضعیت مالی، اندازه، بیمه و ضمانت، کیفیت سرویس، امنیت و رضایتمندی مشتری. لازم به ذکر است کسب و کار‌های اینترنتی متقاضی دریافت رتبه اعتماد و ستاره‌های بالاتر اینماد میتوانند درخواست خود را از طریق پنل خود در اینماد ثبت نموده و وارد فرایند رتبه بندی شوند. همچنین برای دریافت اطلاعات تکمیلی میتوانند به وبسایت رتبه بندی کسب و کار‌های اینترنتی به ادرس ecrating.ir مراجعه کنند.


براساس اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، کل فرآیند از ابتدای ثبت‌نام تا دریافت کد اینماد بدون ستاره، در مدت حداکثر ۱۰ دقیقه برای کاربران انجام می‌شود و الزام برای دریافت درگاه پرداخت اینترنتی به هیچ وجه مانعی برای کسب‌وکار‌های اینترنتی نخواهد بود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر