در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

تجربه خوب روسیه در دلارزدایی پس از تحریم/ سفرهای فرزین برای ایجاد پیمان‌های پولی راهگشاست

تجربه خوب روسیه در دلارزدایی پس از تحریم  سفرهای فرزین برای ایجاد پیمان‌های پولی راهگشاست
رییس کل بانک مرکزی در ادامه دیپلماسی منطقه‌ای در حوزه پولی و بانکی به امارات رفت. وی پیش از این در صدر هیاتی به قطر سفر کرده بود.
کد خبر : ۱۴۵۲۷۰

به گزارش خبرنگار ایبِنا، محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی طی هفته گذشته با همراهی برخی مدیران عامل بانک‌ها در راستای توسعه و تقویت ارتباطات و مناسبات پولی و بانکی به برخی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس (قطر، امارات) سفر کرده است تا در زمینه افزایش تبادلات و همکاری‌های پولی و بانکی ایران با این کشور‌ها قدم‌های موثرتری برداشته شود.


مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درباره درباره تاثیرات سفر رئیس کل بانک مرکزی به کشور قطر در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: انجام چنین سفر‌هایی برای حل مشکلات نقل و انتقالات مالی و به ثمر رسیدن پیمان‌های پولی بسیار خوب است. البته باید این نکته را هم مورد توجه داشت که پیمان‌های پولی لوازمی دارد که تنها در اختیار بانک مرکزی نیست، سازمان توسعه و تجارت هم در این زمینه تاثیرگذار است.


وی در این خصوص اضافه کرد: پیمان‌های دو یا چند جانبه اعم از تجارت ترجیحی به این شکل است که در ازای صادرات، واردات صورت می‌گیرد. به این معنا که نوعی تهاتر مالی در ازای نقل و انتقال کالا صورت گیرد و بسیار مثبت ارزیابی می‌شود.


سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره آزادسازی منابع مالی درنتیجه انجام چنین سفر‌هایی اظهار داشت: انجام سفر‌هایی مانند سفر اخیر رئیس کل بانک مرکزی در زمینه آزادسازی منابع مالی هم می‌تواند موثر واقع شود، زیرا اساسا این کار با توافق قابل حل است.


روح الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم تهران نیز درهمین رابطه به خبرنگار ایبِنا گفت: پیمان‌های دو جانبه پولی برای کشور کمک خوبی است، البته به شرط آنکه رئیس کل جدید بانک مرکزی به مانند رئیس قبلی که صریحا اعلام کرد اعتقادی به پیمان‌های پولی ندارد، عمل نکند.


وی در ادامه یادآور شد: تجربه روسیه ثابت کرد که در شرایط تحریم اتکا به پول‌های ملی برای مدیریت آن بسیار موثر است و می‌توان تحریم‌های دلاری را از این طریق دور زد.


این عضو کمیسیون صنایع و معادن نیز در ادامه نیز به بیان راهکار‌هایی برای میریت بهتر بازار پرداخت و افزود: اصلی‌ترین راهکار این است که ساختار بازار ارز اصلاح شود و بازار غیررسمی را به شدت محدود کنند و به سمت حذف آن جلو روند. بازار و صرافی‌های رسمی باید رونق داده شود و از محدودیت‌های زیادی که در این سال‌ها بانک مرکزی برای صرافان قائل شد، بکاهند و موانعی که در رفع تعهدات ارزی پیش پای تولید و صادرکنندگان وجود دارد، برداشته شود. این کار‌ها سیالیت بازار ارز را بیشتر خواهد کرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر