زیان هنگفت بانک ملی سوئیس

زیان هنگفت بانک ملی سوئیس
زیان ۱۴۳ میلیارد دلاری سال گذشته بزرگ‌ترین ضرر در تاریخ ۱۱۶ ساله بانک ملی سوئیس است.
کد خبر : ۱۴۵۲۷۳

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، این بانک با استناد به برآورد‌های اولیه اعلام کرد: بانک ملی سوئیس بزرگ‌ترین ضرر سالانه در تاریخ ۱۱۶ ساله خود را با سقوط بازار‌های سهام ثبت کرد. این بانک ملی در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۲ میلیارد فرانک (۱۴۳ میلیارد دلار) را از دست داد که برابر با ۱۸ درصد از تولید ناخالص داخلی پیش بینی شده سوئیس و پنج برابر بیشتر از زیان قبلی و معادل ۲۳ میلیارد فرانک (۲۵ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۵ است.

تقریباً کل این زیان، معادل ۱۳۱ میلیارد فرانک (۱۴۲.۸ میلیارد دلار)، مربوط به ارز خارجی می‌شود، در حالی که به عنوان قسمتی از تضعیف فرانک سوئیس، سهام و اوراق قرضه به ارزش حدود ۱ میلیارد دلار خریداری کرده است. این ضرر تا حدی با افزایش ۴۳۵.۹ میلیون دلاری در ارزش ذخایر طلای این بانک جبران شد.

ارزش ذخایر ارزی بانک سوئیس در سال گذشته حدود ۱۷ درصد کاهش یافت و در ماه دسامبر به ۷۸۴ میلیارد فرانک (۸۵۴.۴ میلیارد دلار) رسید که در مقایسه با ۹۴۵ میلیارد فرانک (۱ تریلیون دلار) در سال گذشته که ۲۶ میلیارد فرانک (۲۸.۳ میلیارد دلار) سود را گزارش کرد، کاهش یافت.

ضرر سال ۲۰۲۲ به این معنی است که این بانک هیچ سودی را بین دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای سوئیس توزیع نخواهد کرد. این، دومین بار از زمان تأسیس در سال ۱۹۰۶ است که از پرداخت معمول خود صرف نظر می‌کند. سال گذشته، بانک مرکزی سوئیس شش میلیارد فرانک (۶.۵ میلیارد دلار) به دولت فدرال و کانتون ها/استان‌ها پرداخت کرد که اکنون مجبور خواهند شد برنامه‌های هزینه‌های خود را بررسی کنند.

نویسنده: کامبیز زاهدپور
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها