ایبِنا بررسی کرد؛

تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه

تاثیر لایحه بودجه بر بازار سرمایه
امروز (۲۱ دی) لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. جزئیات این لایحه حامل خبرهای خوشی برای اهالی بازار سهام است.
کد خبر : ۱۴۵۳۱۶

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امروز (۲۱ دی ماه) لایحه بودجه سال آینده به عنوان دومین لایحه تدوین شده توسط دولت سیزدهم به مجلس شورای اسلامی ارائه شد. جزئیات ارقام کلی بودجه نشان می‌دهد که بودجه سال آینده از نظر منابع و مصارف در رقم ۵۲۶۱ هزار میلیارد تومان تراز می‌شود.


این بودجه شامل خبر‌های مثبت برای اهالی بازار سهام بود که می‌تواند عامل رکورد شکنی شاخص کل بازار سرمایه شود.
اولین خبر مربوط به تشویق سرمایه گذاری در بازار سرمایه است، طبق لایحه دولت «به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آن‌ها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حاصل برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش‌های تولیدی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در سال ۱۴۰۲ مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکت‌های مذکور که به حساب سرمایه انتقال می‌یابد (موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶) مشمول نرخ صفر مالیاتی است».


بخش بعدی که از لایه بودجه که می‌تواند عامل تقویت بازار سرمایه شود مالیات صفر برای معاملات ابزار‌های مبتنی بر کالا است. طبق لایحه بودجه «به منظور حمایت از توسعه ابزار‌های مالی و همچنین تسهیل معاملات ابزار‌های مبتنی بر کالا، مالیات بر ارزش افزوده کلیه کالا‌هایی که در قالب گواهی سپرده کالایی در بورس‌های کالایی کشور پذیرش می‌شوند، مادامی که در هر یک از بورس‌های کالایی مورد مبادله قرار می‌گیرند، مشمول نرخ صفر مالیاتی می‌باشد. در صورتی که کالای پشتوانه گواهی سپرده ماهیتاً مشمول مالیات بر ارزش افزوده باشد مالیات مذکور تنها یک مرتبه و در زمان تحویل فیزیکی کالا پس از کسر اعتبار مالیاتی وصول خواهد شد و وظیفه پرداخت مالیات مذکور بر عهده تحویل گیرنده نهایی کالای پشتوانه گواهی سپرده کالایی می‌باشد».


سومین بخش حمایت از بودجه عرضه نهادهی‌های کشاورزی در بورس کالا است، طبق لایحه دولت «نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال ۱۴۰۲ صرفاً به نرخ‌های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ‌های کشف شده در بورس عرضه می‌گردد. وزارت جهاد کشاورزی موظف است حمایت‌های لازم از تولید محصوالت اساسی کشاورزی را مشروط به مدیریت الگوی کشت و رعایت مقررات مربوط و در نظر گرفتن بهبود بهره وری و کاهش مصرف آب در واحد محصول در سقف اعتبارات ردیف ذیربط ذیل سرفصل ۵۲۰۰۰۰ جدول شماره (۹) این قانون به بهره برداران به عمل آورد.


در آخر ورود طرح‌های حمل و نقل به بازار سرمایه است. طبق لایحه دولت «به صندوق توسعه حمل و نقل اجازه داده می‌شود تا با دریافت مجوز از سازمان بورس برای تکمیل و یا احداث طرح‌های انتفاعی بخش حمل و نقل از طریق تأسیس صندوق طرح (پروژه) نسبت به جمع آوری منابع از بخش‌های غیردولتی اقدام و نسبت به واگذاری سهام و یا تضمین حداقل سودی معادل با نرخ سود تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار برای هر طرح (پروژه) اقدام نماید».


از دیگر خبر‌های تاثیرگذار در بازار سهام می‌توان به افزایش سقف نرخ خوراک پتروشیمی‌ها به ۷ هزار تومان برای سال آینده اشاره کرد، بدین ترتیب نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ۴۰ درصد افزایش یافته است.


همچنین بهره مالکانه معادن از ۳۰ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه ۱۴۰۱ به ۴۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه ۱۴۰۲ رسیده است که رشد ۳۳ درصدی دارد.


در آخر نرخ سوخت صنایع با افزایش ۱۰ درصدی نسبت به سال آتی همراه خواهد بود.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی
برچسب ها: بورس لایحه بودجه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر