امروز جمعه ۲۳ دی

تثبیت قیمت طلا در مرز ۱۹۰۰ دلار

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۸۹۷ دلار و ۶۰ سنت رسید.
کد خبر : ۱۴۵۴۱۶

به گزارش ایبِنا به نقل از رویترز، قیمت طلا در روز جمعه بالا رفته و در آستانه چهارمین هفته پیاپی افزایش قیمت قرار دارد. کاهش ارزش دلار و انتظار آرام شدن روند افزایش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا از قیمت طلا حمایت کرده‌است.

قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۱۸۹۷ دلار و ۶۰ سنت رسید.

دلار آمریکا بدترین عملکرد خود را از یازدهم نوامبر ۲۰۲۲ ثبت کرده است. پایین آمدن ارزش دلار خرید طلا را برای دارندگان سایر ارز‌های دنیا ارزان‌تر کرده و تمایل برای آن را افزایش می‌دهد.

اطلاعات اقتصادی آمریکا که در روز پنجشنبه منتشر شد نشان می‌دهد شاخص قیمت مصرف‌کننده در این کشور برای اولین‌بار طی دو سال و نیم گذشته در ماه دسامبر کاهش یافته است. به‌این‌ترتیب انتظار می‌رود تورم در آمریکا روند نزولی داشته باشد.

معمولاً قیمت طلا با افزایش تورم بالا می‌رود، اما درحال‌حاضر علی‌رغم پایین آمدن تورم در آمریکا قیمت طلا رو به افزایش است، چون بازار انتظار کاهش بیشتر ارزش دلار و همچنین کاهش میزان افزایش نرخ بهره بانک مرکزی را دارد.

تحلیلگران عقیده دارند قیمت طلا در حدود ۱۹۰۰ دلار ثابت می‌ماند و احتمالاً از این سطح بالاتر نمی‌رود.

از طلا همواره به‌عنوان پشتوانه‌ای ایمن در زمان تورم بالا یاد می‌شود، اما بالا رفتن نرخ بهره هزینه نگهداری آن را افزایش داده و تمایل برای خرید پایین می‌آورد.

پاتریک هارکر، رئیس بانک فدرال رزرو فیلادلفیا در روز پنجشنبه گفت با وجود این‌که بانک مرکزی نیاز به افزایش بیشتر نرخ بهره جهت پایین آوردن تورم دارد، اما این کار را با روند آهسته‌تری انجام خواهد داد. رافائل باستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا هم عقیده دارد اطلاعات اخیر تورم به بانک مرکزی اجازه می‌دهد نرخ بهره را در اجلاس آینده ۲۵ واحد بالا ببرد.

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در ماه دسامبر ۵۰ واحد افزایش داد، اما قبل‌از آن، چهار بار نرخ بهره را ۷۵ واحد افزایش داده بود.

قیمت نقره امروز با ۰.۳۱ درصد کاهش به ۲۳ دلار و ۹۳ سنت رسید و پلاتین با ۰.۰۲ درصد کاهش ۱۰۷۰ دلار و ۷۳ سنت معامله می‌شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر