تورم سوئد رکورد سی ساله را شکست

داده‌های آماری نشان داد که رشد قیمت برق و مواد غذایی در سوئد بالاتر از پیش بینی‌ها و معادل بالاترین حد سه دهه اخیر است.
کد خبر : ۱۴۵۴۸۲

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، طبق اعلام آمار سوئد، برای اولین بار رقم تورم در سوئد در بیش از ۳۰ سال گذشته به میزان دو رقمی افزایش یافته که به دلیل افزایش قیمت برق و مواد غذایی بوده است. تورم سوئد با نرخ بهره ثابت (CPIF)، معیاری که توسط بانک مرکزی این کشور استفاده می‌شود، در ماه دسامبر به ۱۰.۲ درصد سالانه جهش کرد که از ۹.۵ درصد در ماه نوامبر افزایش داشت. این ارقام بالاتر از نرخ ۹.۱ درصد پیش بینی ریکس بانک و ۹.۸ درصد مورد انتظار اقتصاددانان است.

در حالی که تورم در برخی از کشور‌های منطقه یورو در حال کاهش است، سوئد همچنان شاهد افزایش سرعت در قیمت‌ها است و اکنون به بالاترین سطح از سال ۱۹۹۱ رسیده است. شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) از ۱۱.۵ درصد در ماه نوامبر به ۱۲.۳ درصد افزایش یافت. ارقام رسمی نشان داد که قیمت‌های بی‌سابقه برق، در ماه دسامبر ۲۸ درصد نسبت به ماه قبل و ۴۵.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.

یوهان لوف، اقتصاددان ارشد، گفت: این واقعیت که تورم بدون احتساب قیمت انرژی بر اساس پیش‌بینی‌های ریکس بانک شگفت‌انگیز است، این تصور کلی را ایجاد می‌کند که تا کنون پیشرفت کمی برای مهار تورم حاصل شده است. قیمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی ۱۸.۲ درصد افزایش سالانه داشت، در حالی که اثاثیه و کالا‌های خانگی ۱۶.۳ درصد افزایش یافت. قیمت‌های مصرف‌کننده ۲.۱ درصد افزایش ماهانه یافت که نشان‌دهنده شدیدترین افزایش از ماه ژانویه ۱۹۹۳ است.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر