سرعت گردش پول نقد در اقتصاد اردن افزایش یافت

سرعت گردش پول نقد در اقتصاد اردن افزایش یافت
سرعت گردش پول یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های اصلی اقتصادی است.
کد خبر : ۱۴۵۵۰۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبنا و به نقل از خبرگزاری اردنی عمون؛  بر اساس داده‌های بانک مرکزی اردن و تحلیل (پترا) سرعت گردش پول نقد در پادشاهی سال گذشته به ۰.۷۹۲ برابر افزایش یافته و گردش پول نقد برای سال ۲۰۲۱ به حدود ۰.۷۵ برابر رسید که نشان دهنده آغاز بهبود اقتصاد داخلی است.

سرعت گردش پول یک شاخص قوی از سلامت اقتصاد است و با اقتصاد شکوفاتر پیوند خورده است و این مفهوم اغلب با چرخه‌های تجاری همراه است و یکی از مولفه‌ها و شاخص‌های اصلی اقتصادی است.

سرعت گردش پول معیاری برای سنجش سرعت مبادله پول در اقتصاد است، که تعداد دفعاتی که پول بین نهاد‌های جامعه اقتصادی جابجا می‌شود و تعداد واحد‌های ارزی استفاده شده در یک دوره معین از سال را نشان می‌دهد.


اقتصاددانان و سرمایه گذاران از این ابزار برای اندازه گیری نرخ استفاده از پول برای کالا‌ها و خدمات در اقتصاد و ارزیابی سلامت و دوام اقتصاد استفاده می‌کنند.


همانطور که سرعت گردش پول بالا نشان دهنده اقتصاد سالم و در حال گسترش است، سرعت پایین گردش پول نشان دهنده رکود و کاهش تورم است.

وقتی اقتصاد گسترش می‌یابد، مردم و شرکت‌ها پول بیشتری خرج می‌کنند، که سرعت آن را افزایش می‌دهد، در حالی که وقتی اقتصاد کند می‌شود، افراد و شرکت‌ها کمتر احتمال دارد که همان مقدار پول را خرج کنند که باعث کندی آن می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها