گزارش جنجالی رویترز از صادرات نفت ایران

گزارش جنجالی رویترز از صادرات نفت ایران
رویترز از افزایش صادرات نفت ایران به بالاترین میزان ۳ سال گذشته به رغم عدم احیای برجام خبر داد.
کد خبر : ۱۴۵۵۰۶

به گزارش ایبِنا، صادرات نفت ایران در ۲ ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، ایران سال ۲۰۲۳ را با صادرات محموله‌های نفتی بیشتر به چین و ونزوئلا آغاز می‌کند.

 

به گفته شرکت‌هایی که جریان صادرات نفت ایران را دنبال می‌کنند، صادرات نفت این کشور در ۲ ماه آخر سال ۲۰۲۲ به بالاترین حد خود رسیده و با وجود تحریم‌های ایالات متحده، ایران سال ۲۰۲۳ را با صادرات محموله‌های نفتی بیشتر به چین و ونزوئلا آغاز می‌کند.

 

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت ایران از زمانی که دونالد ترامپ، رییس جمهوری سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و تحریم‌ها را با هدف محدود کردن صادرات نفت ایران و درآمد‌های مرتبط با آن بازگرداند، محدود شده است.

ایران بدون احیای برجام به بالاترین حد صادرات نفت رسید

 

اما صادرات نفت ایران در دوره ریاست جمهوری جانشین وی جو بایدن، که به دنبال احیای توافق هسته‌ای بوده است، افزایش یافته و بر اساس برخی برآورد‌ها به بالاترین سطح از سال ۲۰۱۹ رسیده است. این امر علیرغم وجود موانع مخالف مانند توقف مذاکرات احیای برجام و رقابت نفت خام با تخفیف روسیه صورت می‌گیرد.

 

سارا وخشوری، مشاور شرکت انرژی اس وی بی اینترنشنال در این باره به رویترز گفت: صادرات نفت خام ایران در دسامبر گذشته به طور متوسط ۱.۱۳۷ میلیون بشکه در روز بود که ۴۲ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت؛ یعنی بالاترین رقمی که SVB در سال ۲۰۲۲ بر اساس برآورد‌های قبلی گزارش کرده بود.

وی افزود: در مقایسه با دولت ترامپ، هیچ سرکوب یا اقدام جدی (از سوی دولت بایدن) علیه صادرات نفت ایران صورت نگرفته است. صادرات ماه ژانویه (ماه جاری میلادی) نیز تا کنون مانند ماه‌های گذشته قوی بوده است.

به گفته این کارشناس بازار انرژی، با وجودی که کاهش تقاضای چین و عرضه نفت روسیه به چین چالش بزرگی برای صادرات نفت ایران بوده است، اما همچنان بیشتر نفت صادراتی ایران به خاور دور و در نهایت به چین می‌رود. ایران همچنین به ونزوئلا برای صادرات نفت خود کمک می‌کند. 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها