وزیر اقتصاد در حاشیه نشست کمیسیون تلفیق مجلس عنوان کرد؛

كاهش ۷ درصدی مالیات تولیدكنندگان در لایحه بودجه/ ۲ میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی شد

وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: افزایش درآمد‌های مالیاتی بدون فشار به بخش مولد اقتصادی خواهد بود.
کد خبر : ۱۴۵۵۱۸

به گزارش ایبِنا، سید احسان خاندوزی در حاشیه نشست با کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید از راهبرد کاهش وابستگی بودجه دولت به نفت و جایگزینی آن با درآمد‌های پایدار در کشور استقبال کنیم و آسیب‌پذیری اقتصاد ایران به تکانه‌های نفتی را کاهش دهیم، چون در حال حاضر با کاهش قیمت نفت کل نظامات مالی دولت و اقتصاد بهم می‌ریزد و باید این آسیب‌پذیری را به حداقل برسانیم و به جای آن ثبات و آرامش برای اقتصاد کشور فراهم کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در همین حال گفت: به موازات سیاست کاهش وابستگی بودجه به درآمد‌های نفتی، در نظر داریم درآمد مالیاتی پایدار ایجاد کنیم و بدون اینکه فشاری به مالیات‌دهندگان کنونی وارد شود که اکثر مالیات‌دهندگان اقشار فعال و شفاف جامعه هستند، نه‌تن‌ها نرخ مالیات برای آن‌ها افزایش نمی‌یابد، بلکه انتظار داریم نرخ مالیات برای تولیدکنندگان را هم کاهش دهیم.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ با همکاری مجلس شورای اسلامی توانستیم خط بهینه و مسیر وسط برای افزایش درآمد‌های مالیاتی در عین کاهش نرخ مالیات برای فعالان اقتصادی را دنبال کنیم، به گونه‌ای که نرخ مالیات برای شرکت‌های تولیدی نه تنها افزایش نکرد، بلکه کاهش پیدا کرد.

خاندوزی تأکید کرد: امیدواریم با تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۲ در مجلس سال آینده ۷ واحد درصد نرخ مالیات تولید کاهش پیدا کند که این به معنای گشایش و فراغت برای تولیدکنندگان کشور به شمار می‌رود.

وزیر اقتصاد افزود:، اما از طرف دیگر با راه‌اندازی سامانه‌های اطلاعات اقتصادی، قادر خواهیم بود بخشی از فرار مالیاتی را شناسایی کرده و فراریان جدید را در تور مالیاتی قرار دهیم. گروه‌هایی که اساسا باری از دوش کشور برنمی‌دارند و فرار مالیاتی هم دارند. برخلاف اکثریت فعالان اقتصادی که عملکرد شفاف، اخلاق‌مدار و قانون‌مند در جامعه دارند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: اکثریت کارکنان دولت و کارگران و بازنشستگان که انضباط تاریخی در پرداخت مالیات دارند، ما با شناسایی افراد جدید در نظر داریم سال آینده بیش از ۲ میلیون مودی جدید مالیاتی شناسایی کرده و درآمد‌های پایدار مالیاتی برای دولت فراهم کنیم. در این خلال برخی شرکت‌های جدید هم شناسایی می‌شوند و پیش‌بینی شده است، کل درآمد مالیاتی در سال آینده نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ قریب به ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت، بدون اینکه فشار مالیاتی به گروه‌های اقتصادی شفاف و شرکت‌های رسمی و مودیان سنتی مالیاتی وارد شود.

وی افزود: در حال حاضر در عمده کشور‌های جهان سهم مالیات از بودجه جاری دولت، بین ۸۰ تا ۹۰ درصد است و در کشور ما هم که یک وابستگی تاریخی بودجه دولت به نفت وجود دارد، قصد داریم آرام آرام و با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سهم بودجه دولت از نفت را کاهش دهیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر