کارشناس اقتصادی در گفتگو با ایبِنا:

توسعه دیپلماسی اقتصادی از مسیر همکاری‌های بانکی می‌گذرد

تحلیلگر اقتصادی گفت: بی‌تردید سفر‌های اخیر رئیس بانک مرکزی به گسترش تعاملات اقتصادی، بانکی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۴۵۵۷۵

عطا بهرامی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی به قطر و امارات درجهت تقویت همکاری‌های پولی و بانکی تنوع سازی سیاست ارزی را قابل تقدیر دانست و دراین باره گفت: قطع به یقین تاکید بر گسترش روابط و همکاری با کشور‌های منطقه، بخصوص کشور‌های میانجی که می‌توانند در آزادی منابع بلوکه شده ایران نقش جدی ایفا کنند را در سفر‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی می‌توان حائز اهمیت خواند و به این دلیل از آقای فرزین که سیاست همگرایی اقتصادی و تمرکز بر افزایش مراودات اقتصادی دولت سیزدهم با کشور‌های منطقه را دنبال می‌کند تقدیر به عمل آورد.

 

وی در این باره افزود: هر کشوری که در اطراف ما به عنوان همسایه قرار دارد و کشور‌های مختلف منطقه از ظرفیت خاص و ویژه‌ اقتصادی و سیاسی برای تحقق اهداف سیاسی و اقتصادی ما برخوردار هستند لذا همکاری با کشور‌های مختلف در این زمینه به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود یا به سادگی از کنار ظرفیت‌های مختلف همکاری با کشور‌های مختلف منطقه عبور کنیم.

 

بهرامی در این باره خاطرنشان کرد: توسعه دیپلماسی اعم از اقتصادی یا سیاسی با کشور‌های منطقه کمک شایان توجهی برای بستر سازی آزاد نمودن منابع ارزی بلوکه شده کشور است که متاسفانه به دلیل سیاست‌های خصمانه تحریم‌ها به ایران داده نشده است بنابراین توسعه دیپلماسی با کشور‌های میانجی می‌تواند از یک سو منابع بلوکه را برای کشور دست‌یافتنی کند و از آن سو بخشی از مشکلات ارزی کشور اعم از هیجانی یا واقعی را مرتفع کند.

 

اقتصاددان معتقد است: حتی اگر دلار‌های ایران به ما داده نشد با استفاده از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی و سیاسی می‌توانیم به جای دریافت منابع ارزی از کشور‌های مختلف مثل ژاپن، چین و کره ماشین آلات و کالا‌های صنعتی و مورد نیاز تولید را وارد کنیم که به توسعه اقتصاد ایران کمک کند. به عنوان مثال با ژاپنی‌ها می‌توانیم به این تفاهم برسیم که منابع دلاری بلوکه شده خود را می‌توانیم تبدیل به ین کنیم و ماشین‌آلات و ابزار‌های تکنولوژی مورد نیازمان را از ژاپن خریداری کنیم.

 

بهرامی معتقد است: این کار قطعا شدنی است و می‌تواند بستر بسیار خوبی برای خرید تکنولوژی‌های مورد نیاز کشور باشد تا مانع عقب ماندگی صنعت و معدن کشور شود. بی تردید رئیس بانک مرکزی در سفر‌های اخیر خود به کشور‌های منطقه و سفر‌هایی که در برنامه‌های آتی در پیش رو خواهد داشت به گسترش تعاملات اقتصادی و بانکی و دور زدن تحریم‌ها برای انتفاع ایران و کشور‌های طرف همکاری با ایران کمک می‌کند، چرا که ایران وکشور‌های منطقه دارای بازار‌های بزرگی هستند که تحریم‌ها مانع استفاده همه مردم منطقه از این ظرفیت‌ها شده است.

 

وی در این باره توضیح داد: قطع به یقین کشور‌های منطقه و ایران به شدت نیازمند توسعه همکاری‌های اقتصادی هستند، اما تسهیل روابط بانکی در این بین بسیار حائز اهمیت است، به همین خاطر آقای فرزین این موضوع را در دستور کار خود قرار داده است.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر