14 بهمن 1401 - 15:47
نماینده سابق مجلس در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تسهیلات تکلیفی نباید مازاد بر توان بانک تعیین شود

کارشناس اقتصادی گفت: بانک نباید مجبور به پرداخت تسهیلات شود و برای انجام این کار در مقابل دریافت باید پرداخت صورت گیرد.
کد خبر : ۱۴۵۶۰۱

ایرج ندیمی، کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس درباره تسهیلات تکلیفی در بودجه ۱۴۰۲ به خبرنگار ایبِنا گفت: هر ساله در لایحه بودجه، دولت رقمی را به نام یارانه تسهیلات تکلیفی تقبل می‌کند که حاشیه‌دار می‌شود. 


این کارشناس اقتصادی در این خصوص یادآور شد: نکته‌ قابل توجه این است که همیشه بانک تسهیلات دهنده در این رابطه متضرر نمی‌شود زیرا نرخ سود کامل خود را دریافت می‌کند، دلیل آن هم این است که  تمام سود را از تسهیلات گیرنده نمی‌گیرد، دولت هم نقش دارد. تسهیلات تکلیفی از جنس دولت- تسهیلات گیرنده است. به این معنا رقم کوچکی از سودی که بانک‌ها از همه می‌گیرند را دولت پرداخت می‌کند؛ بنابراین فشاری به بانک نخواهد آمد، اما در صورتی که مازاد بر میزان توان بانک تعیین شود، شرایط متفاوت خواهد شد.


ندیمی در ادامه تصریح کرد: بانک‌ها منابع شخصی ندارند، این منابع به مردم تعلق دارد و معنای آن این است که باید آن ها هم سود دریافت کنند تا به امید این دریافتی پول خود را در بانک بسپارند. برهمین اساس، چنانچه به سپرده گذاران سود ۲۰ درصد داده، اما از تسهیلات گیرنده ۴ درصد دریافت شود، ۱۶ درصد آن زیان خواهد بود، پس ارقام را باید افزایش داد تا به نسبت این افزایش فشار به بانک‌ها وارد نشود و ضرر و زیان نبینند. در واقع متضرر شدن بانک‌ها به معنای افزایش مشکلات بانک است.


وی در ادامه اضافه کرد: کسی حق ندارد از جیب فرد دیگری بخشش انجام دهد. باید به مردم کمک کرد که به سمت سرمایه گذاری قدم گذارند. در مورد تامین اجتماعی الان همین داستان وجود دارد. حقوق کارگر را باید براساس تورم افزایش داد، زیرا قانون است. در مورد یارانه نرخ سود کارمزد هم به همین شکل است، نمی‌توان مردم را حمایت نکرد و در این حالت هم نمی‌توان سپرده‌های مردم را به خطر انداخت؛ بنابراین اولا بانک نباید مجبور شود و دوما در مقابل دریافت باید پرداخت صورت گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها