عربستان سعودی، آماده کاهش سهم دلار در مبادلات تجاری

عربستان سعودی، آماده کاهش سهم دلار در مبادلات تجاری
وزیر دارایی عربستان آماده تجارت با ارز‌های دیگر به جز دلار آمریکا است که قبلاً بین پکن و ریاض مورد بحث قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۴۵۶۶۵

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، اظهارات الجدان یک ماه پس از آن بیان می شود که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، گفت که پکن آماده است در مبادلات تجاری با اعضای شورای همکاری خلیج فارس (GCC) انرژی را به جای دلار آمریکا، به یوآن خریداری کند. رهبر چین هنگام سخنرانی در جلسه چینی-عربی که در اوایل این هفته به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، بر ضرورت این تغییر تاکید کرد.

روز سه‌شنبه الجدان طی مصاحبه‌ای با بلومبرگ در داووس سوئیس گفت: هیچ مشکلی در مورد بحث درباره چگونگی تسویه توافق های تجاری خود، خواه به دلار آمریکا، یورو یا ریال سعودی باشد، وجود ندارد. این پادشاهی نفت خیز به دنبال تعمیق روابط خود با شرکای تجاری حیاتی شامل چین است.

 آمادگی ریاض برای گفت‌وگو درباره این موضوع ممکن است نشان‌دهنده این باشد که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان پس از دهه‌ها قیمت‌گذاری صادرات نفت خام به ارز ایالات متحده، آماده است تا از دلار آمریکا دور شود. ریال، پول ملی عربستان سعودی نیز به دلار آمریکا متصل شده است.

گرایش به سمت ارزهای ملی که اخیراً در میان شرکت‌کنندگان عمده در زنجیره‌های تجارت جهانی مشاهده می‌شود، تا حدی به سیاست‌های تحریم‌های ثانویه ای نسبت داده می‌شود که واشنگتن دنبال می‌کند. در ابتدا، در پی تحریم های گسترده ای که کشورهای غربی علیه روسیه، یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بزرگ انرژی در جهان، به دلیل عملیات نظامی در اوکراین وضع کردند، گام ها برای کنار گذاشتن پول آمریکا در تجارت، به ویژه در بخش انرژی، تشدید شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر