02 بهمن 1401 - 19:58
عبدالهی مطرح کرد؛

تحول دیجیتال در کشور نیازمند اتخاذ رویکرد اکوسیستمی در همه شئون حاکمیت

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک گفت: بهره گیری از نگاه اکوسیستمی و یکپارچه و تدوین نقشه راه می‌تواند در تحول دیجیتال راهگشا باشد.
کد خبر : ۱۴۵۷۸۸

به گزارش ایبِنا، و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی انفورماتیک، نشست تخصصی تحول دیجیتال و نگرش اکوسیستمی با ریاست علی عبدالهی مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک و با حضور عباس معمارنژاد؛ عضو هیئت علمی دانشگاه، مرتضی ترک تبریزی؛ نائب رییس هیئت مدیره بانک تجارت، علی حکیم جوادی؛ مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک صادرات و حمید بنائیان معاون فناوری اطلاعات بانک آینده، در هشتمین همایش تراکنش ایران برگزار شد.

 

مدیر عامل شرکت ملی انفورماتیک در این نشست ضمن اشاره به تحولات، راهبرد‌ها و چالش‌ها در حوزه بانکداری دیجیتال، نقش فناوری در تحول دیجیتال صنعت بانکداری را مورد تاکید قرار داده و تصریح کرد: بخشی نگری و نداشتن نقشه راه یکی از بزرگترین چالش‌هایی است که ما در تحول بانکداری و همگامی با نوآوری‌های جهانی با آن مواجه هستیم که بهره گیری از نگاه اکوسیستمی و یکپارچه و همچنین تدوین نقشه راه منسجم می‌تواند در این مسیر راهگشا باشد.

 

عبدالهی ضمن تاکید بر ضرورت اتخاذ رویکرد‌های نو در رگولاتوری، رویکرد‌های نوین تنظیم گری از جمله اتخاذ شیوه سندباکسی در رگولاتوری فناوری و کسب و کار‌های نوین را شیوه‌ای موثر و مطلوب در تحول دیجیتال دانسته و افزود: درک و پذیرش سندباکس به توسعه اکوسیستم نوآوری و استفاده بهینه از فناوری‌های نوآور در تحول دیجیتال کمک می‌کند.

 

وی با تاکید بر اهمیت توجه به تجربه مشتری در ارائه محصولات و سرویس‌های حوزه بانکداری و پرداخت الکترونیک، افزود: در تحول دیجیتال، صنعت بانکداری باید به مفهوم تجربه مشتری نگاه ویژه‌ای داشته باشد و بانک‌ها باید فعالیت‌ها و پلن‌های خود را بر اساس نیاز و بهبود تجربه مشتری برنامه ریزی کنند، به عبارت دقیق‌تر سرویس‌ها و خدمات نوآورانه بانکی باید در مسیر مشتری‌محوری قرار گیرد تا در نهایت منجر به بهبود رضایت مشتری و ایجاد رقابت موثر در بازار باشد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در پایان با تاکید بر لزوم سازگاری همه شئونات در عرصه حکمرانی با پارادایم تحول دیجیتال تصریح کرد: توجه به زنجیره ارزش افزایی بطور کامل، تعیین متولی واحد و همچنین فرهنگ سازی مستمر از دیگر راهکار‌هایی است که باید برای سرعت بخشی استفاده از فرصت‌ها در ایران در زمینه تحول دیجیتال مورد نظر قرار داده شود.

 

تحول دیجیتال و ضرورت تغییر رویکرد نهاد‌های بالادستی

 

همچنین در این نشست عباس معمار نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه نیز ضرورت‌های تحول دیجیتال را مورد توجه قرار داد و گفت: تحول دیجیتال صرفا یک موضوع فناورانه نیست. برای تحقق کامل آن به تغییر نگرش در تفکر و فرهنگ سازمان‌ها و رویکرد همه جانبه در اکوسیستم مالی نیاز است؛ در واقع تحول دیجیتال یک ابر فرصت برای اصلاح نظام بانکی است تا در فضای دیجیتال و با استفاده از ابزار‌های هوشمند خدمات را به مردم ارائه دهیم.

 

وی افزود: در پیاده سازی تحول دیجیتال نیاز به حرکت بر مبنای یک نقشه راه دقیق و مشخص است، در حالی که ما در ایران تمام تمرکزمان بر فناوری است و توجه به فرهنگ سازمانی را فراموش کرده‌ایم. به همین دلیل در حوزه استراتژی رهبری و فناوری ارتباط فناوری با مشکلات عدیده روبرو هستیم و اقدامات و سرمایه‌گذاری‌هایی که انجام می‌شود، علی‌رغم سرسام آورد بودنشان بی‌ثمر خواهد بود.

 

همچنین علی حکیم جوادی؛ مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک صادرات هم در این نشست با اشاره به اینکه یکی از آفت‌های تحویل دیجیتال عمر کوتاه مدیریت در کشور ما است، تصریح کرد: تاثیرات تحول دیجیتال در بانکداری بیشتر از سایر صنایع ملموس است و لذا باید مدیران این ضرورت را درک کنند که سرمایه گذاری در حوزه تحول دیجیتال هزینه نیست بلکه به معنی واقعی سرمایه گذاری است و لذا باید ریسک‌های محتمل آن را نیز پذیرفت.

 

در ادامه مرتضی ترک تبریزی؛ نائب رییس هیئت مدیره بانک تجارت گفت: تحویل دیجیتال در صنعت بانکداری کشور ما بیش از ۵ سال است که به طور جدی آغاز شده، اما بانک‌ها به دلیل ساختار و بدنه سنتی نتوانسته اند در این مسیر آنطور که باید و شاید متحول شوند، نگاه سخت گیرانه رگولاتور و سایر نهاد‌های بالادستی به بانک‌ها سبب شده تا در عرضه محصول و سرویس بانک نتواند مشتری را به طور کامل با استفاده از ظرفیت‌های نوین فناوری خشنود سازد؛ بنابراین گزارش در ادامه نشست حمیدبنائیان؛ معاون فناوری بانک آینده نیز با تاکید بر این که تحول دیجیتال در صنعت بانکداری کشور نیازمند بازنگری در صورت‌حساب‌های مالی بانک‌ها و روش‌های درآمدی کارکنان بانک است، افزود: اتفاق‌های خوبی در حوزه تحول دیجیتال در نظام بانکی رخ داده است که امضای دیجیتال، چک و برات الکترونیکی از این جمله است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر