08 بهمن 1401 - 18:20
کارشناس پولی و ارزی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

خروج سوداگران از بازار ارز با اقدامات جدید بانک مرکزی

اقدامات بانک مرکزی در تامین نیازهای ارزی و کاهش شکاف قیمتی بازار آزاد و ارز سهمیه‌ای، سوداگران را از بازار خارج می‌کند.
کد خبر : ۱۴۵۸۳۱

مصطفی صفاری، کارشناس پولی و ارزی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره فضای هیجانی خرید و فروش ارز به خبرنگار ایبِنا گفت: تقاضای ارز از سه محل واردات کالا و خدمات، خروج سرمایه و سفته بازی انجام می‌گیرد. درباره واردات کالا و خدمات باید مطرح کرد که بخشی از آن به شکل رسمی و قسمت دیگر قاچاق است، خدمات هم برای مسافرت انجام می‌گیرد که به دلیل قطعی سیستم بانکی با دیگر کشور‌ها نیازمند دلار نقدی خواهد بود.


وی در ادامه اضافه کرد: درباره خروج سرمایه این نکته را باید مورد توجه داشت که هر اندازه ناامیدی در جامعه بیشتر شود، براین مسئله هم دامن زده می‌شود. تقاضای سوداگری و سفته‌بازی نیز در دورانی اتفاق می‌افتد که تورم بالا باشد، بنابراین در چنین شرایطی پول داغ شده و مردم پول ملی خود را به سمت ارز خارجی سوق می‌دهند.


این کارشناس پولی و ارزی ضمن اشاره به صحبت‌های اخیر رئیس کل بانک مرکزی، اظهار داشت: درباره موضوعی که آقای دکتر فرزین اعلام کرد، تقاضا‌های رسمی با ۲۸۵۰۰ داده می‌شود که آن هم برای کالا اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات است. مابقی نیازها با قیمت صرافی‌ها تامین می‌شود که سقف آن از ۲ هزار یورو به ۵ هزار تغییر کرد، اما سایر تقاضا‌ها که خروج سرمایه است و در عمل سوداگری وسفته بازی به حساب می‌آید، مسکوت گذاشته شده است.


صفاری در ادامه تصریح کرد: آخرین قسمت تقاضای ارز سوداگری است که بسیار هم تاثیرگذار است. مسائلی که بر فرض در رابطه با بحث تحریم سپاه از سوی کشور‌های اروپایی مطرح شد به طور ناگهانی تقاضای سوداگری و انتظار تورمی را بالا برد و در نتیجه آن تمایل به خرید ارزرا افزایش داد؛ بنابراین شکی وجود ندارد که تاثیر روانی و هیجانی در این موضوع نقش مهمی ایفا می‌کند.


وی در این رابطه افزود: در صورت وجود ارز مازاد، درباره این بازار باید کمی روان‌تر عمل شود. تا زمانی که بین قیمت بازار آزاد و صرافی‌ها شکاف وجود داشته باشد، مردم برای خرید صف تشکیل می‌دهند. این شکاف برطرف شود، تقاضای سوداگری دیگر وجود نخواهد داشت، زیرا تقاضا به صورت یکسان انجام می‌شود. امید می‌رود با اصلاحاتی که آقای دکتر فرزین درصدد انجام آن است، این اتفاق روی دهد و دیگر شاهد اختلاف قیمت نباشیم، زیرا سوداگری در نتیجه آن معنا پیدا می‌کند.

ارسال‌ نظر
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
۰
هر جا پای دلال وسوداگر باشد چه در ارز وچه خودرو مسکن و همه چیز مردم وغشر پایین جامعه آسیب می بیند
فیلم و پخش زنده
بیشتر