05 بهمن 1401 - 09:11
استاد اقتصاد دانشگاه در گفتگو با ایبِنا:

سیاست ارزی بانک مرکزی در بهترین زمان ممکن اتخاذ شد

تثبیت نرخ ارز نیمایی اقدامی لازم بود مشروط به اینکه بانک مرکزی سیاست‌های مرتبط با کوچک کردن بازار آزاد را جدی بگیرد.
کد خبر : ۱۴۵۸۶۴

عبدالمجید شیخی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با دفاع از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و مهلت دادن برای نشان دادن عملکرد این ارز گفت: یکی از علت‌های مخالفت بنده و برخی از کارشناسان اقتصادی با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در اوایل روی کار آمدن دولت کنونی نگرانی از پیامد‌های افزایش نرخ ارز و تورم بود به این خاطر بر این موضوع تاکید داشتیم به نرخ‌ها دست نزنید چرا که دروضعیت تورمی، نظم نامنظم و ناعادلانه موجود نیز خود یک نظم است.

وی در این باره افزود: با اینکه دولت قول داد بعد از حذف  ارز ۴۲۰۰ تومانی اثر افزایشی قیمت روی چند کالا محدود می‌شود، اما شاهد بودیم دولت نتوانست اثرات غیرمستقیم تورم را روی بیشتر کالا‌ها جبران کند چرا که اثرات غیرمستقیم افزایش نرخ تورم روی همه کالا‌ها تاثیر گذاشت و سطح عمومی قیمت‌ها را بالا برد. در واقع دولت خواست با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی فساد ایجاد شده را مهار کند که در این موضوع حق به جانب دولت آقای رئیسی بود.

وی دراین باره توضیح داد: با توجه به آمار‌های بالای فساد و گزارش‌های اختلاس‌های گیرندگان ارز که یا ارز را در بازار آزاد فروخته بودند یا کالا‌هایی که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد بازار می‌کردند را با نرخ دلار آزاد به مردم فروخته بودند و حتی برخی ارز را برده و برنگردانده بودند دولت حق داشت ارز را به این دلایل حذف کند تا بتواند فساد ایجاد شده را مهار کند.

شیخی معتقد است: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مورد نظر رئیس بانک مرکزی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت قبلی از جهاتی متفاوت است. یعنی شرایط فعلی با آن زمان یکسان نیست. به بیان بهتر در زمان تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی حجم بازار آزاد به مراتب بزرگتر از حجم بازار نیمایی و متشکل بود، در حالی که اینک حجم بازار نیمایی و بازار متشکل بسیار بزرگتر از بازار آزاد است، ضمن اینکه دولت و رئیس کل بانک مرکزی بر این موضوع تاکید دارند که به تدریج بخش آزاد را به بخش نیمایی و متشکل هدایت می‌کنند.

وی در این باره خاطرنشان کرد: اگر این وعده محقق شود و با سیاست‌گذاری‌های درست نرخ ارز بازار آزاد به نیمایی نزدیک شود قطع به یقین بانک مرکزی توانسته افسارگسیختگی بازار ارز را کنترل کند چرا که بخش مهمی از تنش‌های ارزی ماه‌های گذشته ناشی از برنامه جامع اغتشاشات دشمن بود.

شیخی در این باره خاطرنشان کرد: دستگیری اخلالگران ارزی در بازار و اتاق‌های فردایی توسط نیرو‌های انتظامی نشان می‌دهد دشمنان ملت ایران برای از بین بردن ثبات و آرامش بازار ارز و اقتصاد ایران برنامه‌های زیادی دارند و برنامه‌هایی از قبل برای تنش زایی در بازار ارز ایران طراحی شده است.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: مساله حائز اهمیت این است که مردم نباید به این بازی‌ها دامن بزنند چرا که سوداگری در بازار ارز چه آگاهانه و ناخودآگاه با افزایش نرخ تورم به زیان جامعه تمام می‌شود به این خاطر باید از ایجاد نوسانات منفی در بازار ارز جلوگیری شود که یک راه آن تثبیت نرخ ارز مورد نظر بانک مرکزی است.

عبدالمجید شیخی در این باره گفت: تثبیت نرخ ارز نیمایی روی ۲۸۵۰۰ تومان کار لازمی بود که از این نقطه باید شروع می‌گردید مشروط به اینکه بانک مرکزی سیاست‌های مرتبط با کوچک کردن بازار آزاد را جدی بگیرد و با همراهی دولت زمینه‌های لازم برای مهار بخش غیر مولد فراهم شود در این صورت بانک مرکزی با حمایت و کمک دولت می‌تواند بستر رساندن نرخ ارز آزاد را به ارز نیمایی فراهم کند.

نویسنده: میلاد شکری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر