05 بهمن 1401 - 16:49
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

ریزش قیمت‌ها در بازار ارز ادامه دارد/ سکه ۲.۵ میلیون تومان ارزان شد

سیاست‌های جدید بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز از روز گذشته کلید خورد و شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار هستیم.
کد خبر : ۱۴۵۹۴۰

خبرنگار ایبِنا: خبر کوتاه بود؛ رانت ارز توافقی حذف شد. محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی که از ابتدای آغاز به کار خود بر سیاست ارزی تثبیتی تاکید داشت گفته که بازار مبادله‌ای ارز و طلا به زودی راه‌اندازی خواهد شد. فرزین دیشب در یک توییت خبر از حذف رانت دلار توافقی داد و گفت که سقف فروش ارز به متقاضیان عادی و برای مصارف خدماتی توسط صرافی‌ها که پیش از این ۲ هزار یورو بود به پنج هزار یورو افزایش یافته و متقاضیان می‌توانند از این پس بدون صف ارز مورد نیاز خود را از صرافی‌ها به نرخ تابلو دریافت کنند.

 

برهمین اساس دیروز و امروز شاهد ریزش نرخ ارز در بازار بودیم که این کاهش قابل توجه قیمت‌ها در راستای اجرای سیاست تثبیت قیمت ارز در بازار است.

 

نرخ ارز از روز گذشته و اجرای سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی حدود دو هزار تومان کاهش یافت و این ریزش قیمت‌ها بازار طلا را نیز تحت‌الشعاع قرار داد و سکه ۲.۵ میلیون تومان افت قیمت داشت.

 

همچنین بازار ارز امروز هم با تداوم کاهش نرخ و قیمت‌هایی پایین‌تر نسبت به روز گذشته همراه بود و با وجود اینکه هنوز برخی از صرافی‌ها بخشنامه جدید بانک مرکزی را اجرا نکردند، دلار حدود هزار تومان کمتر از روز گذشته قیمت‌گذاری شد.

 

از سوی دیگر، فضای بازار ارز آرام و بی سر و صدا برای دلالان و سوداگران گذشت و خبری از شلوغی و چانه‌زنی‌های روز‌های گذشته نبود و قیمت‌های تابلوی صرافی‌ها و همچنین دلالان پایین‌تر آمده بود. 

 

براساس سیاست جدید بانک مرکزی، صرافی‌های بانکی در معاملات خود ملزم به رعایت هیچ قید و شرطی نیستند و بدون محدودیت می‌توانند ارز بخرند و بفروشند. همچنین در طرح جدید متقاضیان دریافت ارز الزامی به ثبت نام آنلاین برای دریافت ارز ندارند، اما اگر قبلا سهمیه‌ای ۲ هزار یورویی خود را دریافت نکرده باشند می‌توانند تا سقف پنج هزار یورو ارز از صرافی‌ها خریداری کنند.

 

در نهایت اینکه همزمانی این دو اتفاق یعنی عرضه پنج هزار یورو به متقاضیان و حذف رانت ناشی از تخصیص ارز توافقی قیمت‌ها را با روند نزولی مواجه کرده چرا که در روز‌های گذشته قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد تا ۴۵ هزار تومان هم پیش رفته بود، اما امروز و تا لحظه مخابره خبر نرخ این ارز در بازار آزاد برابر ۴۲ هزار و ۲۲۵ تومان بود. ضمن اینکه آخرین نرخ صرافی‌ها نیز درسایت بازار متشکل ارزی نیز ۴۱ هزار و ۷۵۲ اعلام شد.

 

سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در بازار ارز بر بازار سکه و طلا نیز تاثیرگذار بود. به این صورت که هر سکه بهار آزاد طرح جدید در ابتدای هفته وارد کانال ۲۵ میلیون تومان شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز تا ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار تومان رسید. امروز (چهارشنبه، پنجم بهمن ماه) هر سکه طللای بهار آزادی طرح جدید ۲.۵ میلیون تومان کاهش و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱۷۳ هزار تومان افت قیمت داشت.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر