05 بهمن 1401 - 22:33

تحلیل مجید شاکری از سیاست‌های جدید ارزی در صرافی‌ها

مجید شاکری: با سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی امروز بازار ارز شاهد یک پدیده جالب بود که هرگز در چهار سال اخیر دیده نشده بود.
کد خبر : ۱۴۵۹۵۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، مجید شاکری؛ کارشناس بازار‌های مالی نوشت: امروز بازار ارز شاهد یک پدیده جالب بود. عملا هم خرید و هم فروش، به وضعی که هرگز در چهار سال اخیر دیده نشده بود متوقف بود و در بازار آزاد اسکناس هیچ عرضه‌ای نبود (چیزی که خودش را به صورت معکوس شدن بخشی از کاهش قیمت روز قبل در کانال‌های تلگرامی نشان داد.

 

اما چرا عرضه متوقف بود؟ بیش از یکسال بود که عرضه اسکناس به بازار توسط دلالان کارت ملی انجام مى شد. آربیتراژ بسیار شیرین بین نرخ فروش بانک مرکزى و بازار آزاد آن‌ها را به کانال اصلی عرضه تبدیل کرده بود. حالا، اما با جمع شدن آربیتراژ این کاسبی تضمینی به نقطه پایان خود رسیده ‏و بعنوان یک اثر کوتاه مدت عرضه ارز به بازار آزاد را هم دچار کندى کرده.

 

دو چیز واضح است: اول بانک مرکزى هرگز از ایده چسباندن نرخ بازار متشکل به بازار آزاد از طریق حراج هلندی دست نخواهد کشید، چون فارغ از تحولات کوتاه مدت این ایده را "درست" مى داند.

 

دوم بانک مرکزى (چنانکه همه مطلعند) حالا ابزار مستقیم قانونى عرضه ارز به بازار را دارد و حذف دلالان کارت ملی نمى تواند یک وقفه مداوم در سمت عرضه بازار ایجاد کند. در واقع فکر می‌کنم استفاده بانک مرکزى از ابزار "فروش و خرید مستقیم " خیلی فورى خواهد بود.

 

‏امیدوارم کسانی که سرفصل جدید ٥٠٠٠ یوریى به قیمت بازار را " ارزپاشی"، و آنرا تکرار تجربه شکست خورده سال ٧٢ و مایه به باد رفتن ذخایر مى دانستند عمیقا در نگاهشان تغییر ایجاد کنند.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۱
۰
هر کالایی چند نرخی باشه رانت داره بلااستثنا
فیلم و پخش زنده
بیشتر