06 بهمن 1401 - 16:31
تشریح راه موفقیت اقتصاد کشور از زبان معاون اقتصادی رییس جمهور؛

کشور باید از کارخانه‌داری به سمت صنعتی‌سازی برود/ مشکل کسری بودجه بزودی حل می‌شود

محسن رضایی گفت: صنعت به صورت معجزه آسایی اقتصاد یک کشور را دگرگون می‌کند، لذا باید از کارخانه‌داری به سمت صنعت‌سازی برویم.
کد خبر : ۱۴۵۹۷۸

به گزارش ایبِنا، محسن رضایی در نشست معاونان اقتصادی استانداری‌های سراسر کشور در سالن همایش استانداری خراسان رضوی، با بیان اینکه ما در این جنگ اقتصادی تمام عیار باید به آرایش رزمی و دفاعی و با روحیه شهادت طلبانه جهادی و بدون توجه به پست و مقام بجنگیم خطاب به حاضران در جلسه گفت: شما اکنون در یکی از مقدس‌ترین دوران تاریخ ایران خدمت می‌کنید و از هجمه‌ها نترسید و مانند باکری‌ها و خرازی‌ها با توکل به خدا به پیش روید. شما سربازان خدایی هستید که وعده داده در سختی‌ها یاور بندگان خود است و مطمئن باشید از این مشکلات عبور خواهیم کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه به بیان توصیه‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور پرداخت.

وی چالش جدی اقتصاد کشور را مسأله چرخه مخرب تورم و ارز دانست و گفت: قیمت ارز و تورم با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و هرکدام می‌تواند دیگری را کنترل ویا تشدیدکند.

هنگامی که قیمت ارز بالا می‌رود هزینه‌های مواد اولیه و واسطه‌ای تولید گران می‌شود، زیرا ۳۰ تا ۴۰ درصد واردات کشور مواد اولیه بخش تولید است: این افزایش هزینه تولید مستقیماً روی تورم اثر گذاشته و آن را بالا می‌برد؛ بالا رفتن تورم دوباره قیمت ارز را بالا می‌برد و بدین ترتیب یک چرخه افزایشی شکل می‌گیرد و در این لوپ هر عامل عوامل دیگر را رشد داده و تورم و نرخ ارز و هزینه تولید مدام بالا می‌رود.

رضایی راه حل شکستن این چرخه مخرب را سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار دانست و گفت: تولید کشور باید تبدیل به تولید رقابتی وبا کیفیت بشود تا تورم را با افزایش عرضه کاهش دهد. همچنین تولید باید صادر شود و با ارز آوری موجب کاهش قیمت ارز گردد؛ پس تولید هم می‌تواند تورم و هم قیمت ارز را کاهش دهد و نقطه معجزه آسا در ازبین بردن این چرخه معیوب سرمایه گذاری و تولید وگسترش بازار است.

وی ادامه داد: تولید بدون بازار و صادرات یعنی پرشدن انبار‌ها که این بی فایده است. تولیدی مفید است که بازار و صادرات داشته باشد پس باید بازار‌ها را هم گسترش داد. تولید باید رقابت پذیر باشد تا بتواند بازار‌ها را فتح کند و لازمه آن داشتن فناوری، کیفیت، بسته بندی مناسب، بازاریابی حرفه ای، برگزاری نمایشگاه و... است تا بتواند بازار داخلی و خارجی را گسترش دهد و در داخل هم محیط کسب و کار را باید بهتر کرد. این دولت ۵۹۰۰۰ موسسه و بنگاه با ظرفیت تولیدی کم وناقص را تحویل گرفته که پتانسیل افزایش دو و نیم میلیون شغل دارند.

وی با بیان اینکه ما در ۱۰۰ سال گذشته به کارخانه داری رسیده‌ایم، اما صنعتی نشده‌ایم؛ فرق کارخانه داری و صنعتی شدن مسئله زنجیره ارزش وبازاریابی است، افزود: ما کارخانه‌های زیادی در حوزه‌های مختلف مانند نفت، فولاد، پتروشیمی و خودرو داریم، اما در هیچکدام از این‌ها صنعت کامل از مواد اولیه تا محصولات نهایی نداریم.

رضایی ادامه داد: جایی که صنعتی می‌شود یک زنجیره‌ای ازکارخانه‌های مربوط به یک محصول نهایی شکل می‌گیرد که به محض اینکه یک کارخانه تولیدش کم می‌شود یا با نو‌آوری محصولات را تغییر می‌دهد و یا بلافاصله از زنجیره ارزش کنار می‌رود ویک کارخانه دیگر جای انرا می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تولید ما زمانی می‌تواند اثرگذار باشد و گسترش بازار داشته باشد که ما در هر محصولی از صفر تا صد زنجیره ارزش درست کنیم، گفت: زنجیره ارزش شامل نوآوری و ایده، طراحی، ساخت آزمایشگاهی، ساخت نیمه صنعتی، ساخت صنعتی، بازاریابی، تبلیغات و فروش است. مثلا در حوزه خودرو ما همزمان با کره جنوبی شروع کردیم، اما تا مدتی پیش همان پلتفرم‌های فرانسوی را استفاده می‌کردیم والان مدتی است که چند پلتفرم درحال طراحی وساخت هستیم صنعت خودرو صرفاً کارخانه خودروسازی بوده است؛ بنابراین زنجیره ارزش بومی استانی و ملی باید شکل بگیرد.

وی افزود: صنعت به صورت معجزه آسایی اقتصاد یک کشور را سرعت می‌دهد و دگرگون می‌کند فلذا باید از کارخانه داری به سمت صنعت سازی برویم.

 

رضایی تاکید کرد: تورم نتیجه کسری بودجه دولت (چه پنهان و چه آشکار است) خوشبختانه امسال کسری بودجه آشکار نداریم. باید دقت کرد که کسری بودجه با عدم تحقق فرق دارد.


معاون رییس جمهوری با بیان اینکه دو نوع تورم نشات گرفته از هزینه و نشات گرفته از تقاضا وجود دارد، افزود: هرچه تولید بیشتر شود، قیم‌ها کاهش پیدا می‌کند، تولید از دو طریق می‌تواند به ارز حمله کند که شامل "سرمایه گذاری و تولید از طریق بازار داخلی" و دیگری "تولید برای صادرات" است.


رضایی اظهار داشت: نقطه معجزه آسای ایران سرمایه گذاری و تولید برای شکستن تورم است، لذا نباید تولید بدون بازار و صادرات با هدف صرفا پر کردن انبار‌ها داشت، تولیدی که بتواند بازار داخلی را به دست گیرد و صادرات داشته باشد می‌تواند ارزش پول داخلی را ارتقا دهد و قیمت ارز را پایین آورد لذا سرمایه گذاری و تولید و گسترش بازار رمز موفقیت ایران است.


وی گسترش بازار و پشت سر گذاشتن برند‌های خارجی و رقابت پذیر کردن تولید داخلی را منوط به توجه به فناوری و نوآوری، کیفیت و بسته بندی کالا دانست و گفت: باید بازار محصولات را از طریق توجه به مسائل مزبور گسترده کرد و همه مولفه‌های تقویت کالا را در نظر گرفت.


معاون اقتصادی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه باید محیط کسب و کار را اصلاح کرد، گفت: کارخانه دار خوبی هستیم، اما هنوز صنعتی نشده ایم، فرق صنعتی شدن با کارخانه داری در زنجیره‌های ارزش است.


رضایی اظهار داشت: زمانی می‌توان زنجیره‌های ارزش را در سطح ملی و استانی از صفر تا ۱۰۰ اصلاح کرد که نوآوری، طراحی، ساخت آزمایشگاهی، ساخت نیمه صنعتی، ساخت صنعتی، بازاریابی، تبلیغات و فروش را مدنظر قرار داد.


وی بیان کرد: خودروسازی در کشور ما همزمان با کره جنوبی آغاز شد، اما هنوز به صنعت خودرو دست نیافته و نتوانسته پلت فرم جدیدی در این بخش ایجاد کند، بنابراین باید زنجیره‌های ارزش بومی، استانی و ملی را در خودروسازی بوجود آورد، در این صورت تولیدکنندگان در فروش کالا دچار مشکل نخواهند شد.


وی بیان کرد: مساله اصلی ما در کشور سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار است لذا صرفا نباید از تولید صحبت کرد بلکه تولید همراه با بازار و صادرات است بدون بازاریابی و توسعه صادرات، بنگاه‌های اقتصادی زیان می‌بینند.


رضایی اضافه کرد: سرمایه گذاری، تولید و گسترش بازار در ایران طی سال‌های گذشته حرکت لاکپشتی داشته، اما در مقابل تورم و هزینه تولید با سرعت حرکت کرده است و این موضوع روز به روز ارزش ریال را کاهش و ارزش دلار را افزایش داده است.

ارسال‌ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
۰
درود بر سردار اقتصاد
فیلم و پخش زنده
بیشتر