07 بهمن 1401 - 12:11
کارشناس بازار ارز:

ریل‌گذاری خوبی در حوزه ارزی انجام شده است

یک کارشناس ارزی گفت: سیاست جدید بانک مرکزی در حذف بازار توافقی و ایجاد بازار مبادله‌ای، ریل‌گذاری خوبی در حوزه ارزی است.
کد خبر : ۱۴۵۹۹۷

به گزارش ایبِنا، رییس‌کل بانک مرکزی از همان روز‌های نخست که ریاست ساختمان شیشه‌ای میرداماد را برعهده گرفت بر ایجاد ثبات در بازار ارز تاکید داشت.

«محمدرضا فرزین» در این راستا چندی پیش در فضای مجازی نوشت: «از چهارم بهمن ماه بانک مرکزی و صرافی‌ها اقدامات مشترکی در احیای ثبات اقتصادی در کشور انجام می‌دهند. بانک مرکزی از این پس به بازار آزاد ورود پیدا خواهد کرد و نرخ‌ساز خواهد بود.»

وی درباره ورود به بازار آزاد ارز و نرخ‌گذاری در این بازار، توضیح داد: از روز چهارم آبان ماه اعلام کردیم تا پنج هزار دلار از طریق صرافی‌ها ارز فروخته می‌شود و چنانچه محدودیتی پیش بیاید در بازار متشکل ارز در قالب حراج ارز می‌فروشیم و آنجا نرخ تعیین می‌شود و این نرخ، نرخ بازار آزاد خواهد بود.

در این پیوند، «مسعود توکلی» کارشناس بازار ارز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره سیاست‌های جدید بانک مرکزی گفت: رفع محدودیت از صرافی و خرید و فروش ارز کمک بزرگی به جریان ارزی کشور می‌کند و بازار را شکل می‌دهد.

وی ادامه‌داد: تاکنون صرافان امکان خرید و فروش ارز را تحت یک‌سری قید‌هایی انجام می‌دادند و محدودیت‌هایی اعمال می‌شد، اما اکنون این محدودیت‌ها رفع شده، چارچوب آن توسعه یافته و در نتیجه دامنه فعالیت صرافان بهبود یافته است.

این کارشناس بازار گفت: گسترش دامنه فعالیت صرافان و رفع قیود در خرید و فروش ارز به گردش ارزی کشور کمک می‌کند و نیاز‌های ارزی پاسخ داده می‌شود و این جریان موجب گشایش کار‌ها می‌شود.

وی همچنین درباره ایجاد بازار مبادله‌ای به عنوان دیگر سیاست بانک مرکزی، گفت: بازار مبادله در واقع پاسخ به همه نیاز‌های واقعی و رسمی است و به کاهش التهابات کمک می‌کند و در نهایت موجب کوچک شدن بازار غیررسمی می‌شود.

توکلی توضیح داد: تقاضا‌هایی که کف خیابان وجود دارد اعم از ارز دانشجویی، خدماتی، مسافرتی، درمان و دارویی نیاز واقعی مردم است و در بازار مبادله‌ای مقرر شده در مسیر رسمی تامین شود و در نتیجه این مسیر کمک می‌کند آرامش در بازار برقرار شود و تقاضای وسیعی را از دوش بازار غیررسمی برمی‌دارد.

وی افزود: در گذشته نیز سیاست کلی بانک مرکزی بازار مبادله‌ای بوده است و نیاز‌های اصلی کشور در این مسیر پاسخ داده شده بود و هم اکنون رییس کل بانک مرکزی تصمیم دارد به کمک این روش به آن پاسخ دهد.

کارشناس بازار ارز در توضیح بازار مبادله‌ای گفت: این بازار در واقع واسط بین دستگاه‌ها، نیاز‌های واقعی مردم و بانک مرکزی است و اعضای این بازار دستگاه‌ها و شبکه صرافی بانکی و غیربانکی گرد هم آمده‌اند.

وی اضافه‌کرد: در بازار مبادله‌ای متقاضیان نیاز خود را به دستگاه ذیربط ارائه می‌دهند، برای نمونه یک دانشجو نیاز ارزی و مدارک مربوطه را به متولی ارز دانشجویی که وزارت علوم است تحویل می‌دهد و پس از تایید دستگاه‌های مربوطه مدارک و مستندات به صراف مربوطه تحویل و تخصیص ارز انجام می‌شود.

توکلی گفت: در بازار مبادله‌ای با توجه به حضور دستگاه، مجموعه شبکه صرافی و مجموعه شبکه ارزی مسیر کوتاه می‌شود و متقاضی در کوتاه‌ترین زمان و بدون معطلی ارز مورد نیاز خود را دریافت می‌کند و این کوتاهی موجب می‌شود که دیگر فرد به بازار غیررسمی مراجعه نکند.

 

منبع: ایرنا

برچسب ها: بانک مرکزی ارز
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر