11 بهمن 1401 - 09:05

پاسخ بانک مركزي به تلقی غلط یک روزنامه درباره خروج سرمایه

پاسخ بانک مركزي به تلقی غلط یک روزنامه درباره خروج سرمایه
بانک مرکزی پاسخ یک روزنامه در طرح ادعا‌هایی نسبت به خروج سرمایه‌ها از ایران را داد.
کد خبر : ۱۴۶۱۶۰

به گزارش ایبِنا، بانک‌مرکزی در پاسخ به انتشار مطلبی با عنوان «این سرمایه ترسو است» توسط یک روزنامه و در طرح ادعا‌هایی نسبت به خروج سرمایه‌ها از ایران توضیح داد: در حالت کلی باید توجه داشت که ارقام دریافت‌ها و پرداخت‌های ارزی کشور در قالب پردازش جدول ترازپرداخت‌های خارجی توسط بانک مرکزی احصاء می‌گردد و مطابق با اطلاعات موجود که در اختیار عموم نیز قرار دارد، رقم مطروحه در این زمینه با واقعیات منابع و مصارف ارزی اقتصاد ایران همخوانی ندارد.

 

در همین ارتباط برای مثال لازم است، اشاره شود که در سال ۱۴۰۰ ارزش صادرات کالا (شامل نفتی و غیرنفتی) و واردات کالا به ترتیب معادل ۷۹.۵ و ۶۳.۶ میلیارد دلار و کسری حساب خدمات حدود ۵.۴ میلیارد دلار بوده است.

 

در همین خصوص می‌بایست توجه داشت با عنایت به ضرورت قانونی رفع تعهدات صادرکنندگان و واردکنندگان که به‌طور جدی تداوم داشته است، نشت منابع مالی در مقیاس ۷۰ میلیارد دلار از مراودات رسمی کشور به هیچ‌وجه با آمار اقتصادی و منطق عقلانی سازگاری ندارد.

 

همچنین بررسی روند تحولات آمار و اطلاعات بخش خارجی کشور کانادا (مطابق با آمار‌های منتشره ترازپرداخت‌ها توسط صندوق بین‌المللی پول و نیز آمار سرمایه‌گذاری خارجی آنکتاد) نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۱ سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم وارده به کشور کانادا از سایر کشور‌های جهان حدود ۶۴.۷ میلیارد دلار بوده و در سه فصل ابتدایی سال ۲۰۲۲ نیز این مولفه با افزایش چندانی همراه نبوده است. از این رو رقم مطرح شده از سوی مدیرعامل انجمن بازرگانی ایران و کانادا و به تبع آن ارقام درج شده در گزارش اخیر این روزنامه با آمار و اطلاعات مربوط به جذب سرمایه خارجی در کشور کانادا نیز همخوانی و سازگاری ندارد.

 

در خاتمه ذکر این نکته ضروری است که اعلام ارقام و اطلاعات ناصحیح و فاقد مرجع معتبر و ارایه تحلیل بر پایه آن‌ها می‌تواند منجر به ایجاد ذهنیت منفی در اذهان عمومی نسبت به تحولات و واقعیات اقتصادی کشور شود؛ لذا از آن نشریه انتظار می‌رود از طرح مطالب ناصحیح و گمراه‌کننده به‌طور جد اجتناب نمایند. ‏

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر