واردات نفت به آسیا رکورد زد

واردات نفت خام به آسیا در ژانویه، به رغم کاهش واردات چین ۱۱ درصد در مقایسه با دسامبر افزایش یافت و به بالاترین رکورد رسید.
کد خبر : ۱۴۶۳۰۱

به گزارش ایبِنا، آمار گروه تحقیقاتی "رفینیتیو اویل" نشان داد مجموع واردات نفت خام به آسیا در ژانویه، بر مبنای ماه به ماه ۱۱.۱ درصد افزایش یافت و به ۲۹.۱۳ میلیون بشکه در روز رسید. واردات ژانویه، رکورد قبلی که در نوامبر به ثبت رسید و طی آن، آسیا ۲۹.۱۰ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده بود را شکست.

 

برآورد می‌شود واردات نفت خام به چین که بزرگترین وارد کننده نفت در جهان است، ماه میلادی گذشته به ۱۰.۹۸ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۱.۳۷ میلیون بشکه در روز در دسامبر و ۱۱.۴۲ میلیون بشکه در نوامبر، کاهش پیدا کرده است. کاهش میزان واردات نفت به چین، تا حدودی به دلیل تعطیلات سال نوع قمری بوده است که امسال ۲۲ ژانویه بود.

 

واردات نفت خام به هند که سومین مصرف کننده بزرگ نفت در جهان و دومین وارد کننده بزرگ نفت در آسیاست، در ژانویه به رکورد ۵.۲۹ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۴.۷۸ میلیون بشکه در روز در دسامبر رسید. کره جنوبی و سنگاپور هم واردات نفت خام در ژانویه را نسبت به دسامبر، افزایش دادند.

 

به گفته تحلیلگران، از این پس، چین بزرگترین عامل تاثیرگذار نامعلوم در واردات نفت آسیا و بازار‌های نفت بین المللی خواهد بود.

 

تقاضای چین برای نفت پس از بازگشایی این کشور بعد از حدود سه سال اجرای قرنطینه سفت و سخت کووید، ممکن است به زودی بهبود پیدا کند. مقامات چین سهمیه‌های زیادی برای واردات نفت برای پالایشگاه‌های خصوصی صادر کرده اند. انتظار می‌رود بازگشایی چین، پیشران رشد تقاضا برای سوخت پس از فروکش کردن موج شیوع کووید در اواخر سه ماهه جاری باشد.

 

بر اساس گزارش اویل پرایس، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش بازار نفت خود در ژانویه، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت امسال به میزان ۱.۳۹ میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۰۱.۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید و حدود نیمی از این رشد مربوط به چین خواهد بود که محدودیت‌های کووید را لغو کرده است. این آژانس اعلام کرد چین موتور حدود نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت خواهد بود؛ هر چند که شکل و سرعت این بازگشایی نامعلوم مانده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر