کمبود سوخت و افزایش قیمت انرژی در اتحادیه اروپا

کمبود سوخت و افزایش قیمت انرژی در اتحادیه اروپا
طبق گفته مجارستان، اتحادیه اروپا با کمبود سوخت و افزایش قیمت انرژی روبرو خواهد شد.
کد خبر : ۱۴۶۳۳۶

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، اوایل این هفته اتحادیه اروپا، با سقف قیمت محصولات نفتی روسیه توافق کرد. وزارت انرژی مجارستان اعلام کرد که کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به دلیل محدودیت قیمت جدید نفت روسیه که از ۵ فوریه اجرایی می‌شود، ناگزیر از کمبود سوخت و قیمت‌های سرسام آور انرژی آسیب خواهند دید. این سازمان افزود که مجارستان نیز در درازمدت تحت تأثیر محدودیت‌های جدید علیه روسیه قرار خواهد گرفت.

روز جمعه، مقام‌های بروکسل اعلام کردند که این اتحادیه قیمت فرآورده‌های نفتی پالایش شده وارداتی از روسیه را برای گازوئیل ۱۰۰ دلار در هر بشکه و برای نفت کوره ۴۵ دلار در هر بشکه تعیین می‌کند. این اقدام که توسط ایالات متحده، استرالیا و سایر کشور‌های جی هفت حمایت می‌شود، دو ماه پس از سقف قیمتی اولیه ۶۰ دلاری نفت خام صورت می‌گیرد. سقف قیمت‌ها بخشی از تحریم‌هایی است که با هدف محدود کردن درآمد‌های انرژی مسکو در بحبوحه درگیری نظامی در اوکراین انجام می‌شود. این ممنوعیت، نگرانی‌های زیادی را در مورد اختلالات عرضه جهانی ایجاد کرده است. در حال حاضر گازوئیل بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شود، در حالی که قیمت نفت خام حدود ۸۰ دلار در نوسان است.

در ماه دسامبر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در واکنش به سقف قیمتی صادرات نفت روسیه، فرمانی را در مورد اقدامات تلافی جویانه امضا کرد که عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی را از روسیه به کشور‌هایی که در قرارداد‌های خود سقف قیمتی اعمال می‌کنند، ممنوع می‌کند. این فرمان از ۱ فوریه ۲۰۲۳ لازم الاجرا شد و تا ۱ جولای ۲۰۲۳ معتبر است. تاریخ اجرایی ممنوعیت عرضه فرآورده‌های نفتی متعاقباً توسط این دولت تعیین می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر