24 بهمن 1401 - 10:46
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

پیشنهادی برای اجرای بهتر مولدسازی دارایی‌های راکد

پیشنهادی برای اجرای بهتر مولدسازی دارایی‌های راکد
مولدسازی در راستای اصل ۴۴ است و در بسیاری از مواقع منابع دستگاه‌های مختلف می‌تواند برای حل مشکل آن دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.
کد خبر : ۱۴۶۴۲۰

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و نماینده مردم شیراز و زرقان درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت به خبرنگار ایبِنا گفت: اجرای مصوبه مولدسازی، دارایی‌های راکد و غیرفعال را به دارایی‌های فعال و نقد تبدیل می‌کند و مشکل تامین مالی طرح و پروژه‌های نیمه تمام دولت را برطرف می‌سازد، در واقع با انجام این کار دارایی‌هایی که سال‌ها مورد استفاده قرار نگرفته در بهترین کاربری تعریف خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در این سیاست صرفا بحث فروش مطرح نیست، این دارایی‌ها می‌تواند به فضای سبز تبدیل شود یا در کاربری درآمدزا مورد استفاده قرار گیرد و بخشی از نیاز‌های دولت را پوشش دهد.


این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات دراین خصوص که نمایندگان خواستار تصویب قانون برای مصوبه سران قوا درباره مولدسازی دارایی‌های دولت شده‌اند، یادآور شد: رئیس مجلس در این باره گفته است، مشکل کمبود قانون نداریم، ولی قوانین اجرا نشده زیاد است. دلیل این مسئله هم ابتدا به ترس مسوولان دستگاه اجرایی از دستگاه‌های نظارتی و مورد سوال قرار گرفتن از سوی آن‌ها برمی گردد. گفته می‌شود در صورتیکه کسی تخلف نکند و در چارچوب قانون عمل کند، مصون خواهد بود، متاسفانه چنین نیست زیرا دستگاه‌های نظارتی سلیقه‌ای رفتار می‌کنند و طبق همین شیوه حتی برای رفتار قانونی هم مشکلاتی به وجود می‌آید.


قادری درباره اجرای بهتر این سیاست تصریح کرد: ممکن است براساس توقعات پیش نرود. یکی از دلایل آن واریز درآمد حاصل از مولدسازی به جای دستگاه مورد نظر به حساب خزانه است، با این کار انگیزه از بین می‌رود. ایراد دیگر واگذاری‌ها از طریق مزایده است، این روش باید حذف شود، البته مزایده به عنوان آخرین مرحله در نظر گرفته شده، ولی همان آخرین مرحله هم باید کنار گذاشت تا هم حرف و حدیثی به وجود نیاید و هم بخشی از منابع مورد نیاز دولت اینگونه تامین شود.


وی در این رابطه افزود: مصوبه سران قوا در راستای اصل ۴۴ قانون اساسی قرار دارد و در بسیاری از جا‌ها منابع دستگاه‌های مختلف می‌تواند برای حل مشکل آن دستگاه مورد استفاده قرار گیرد. بر فرض راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان چنانچه بتوانند از این مصوبه استفاده درست کنند، برای آن‌ها بسیار مفید خواهد بود. در واقع تجمیع و فروش فضا‌های اضافی تحرک ایجاد خواهد کرد و تبدیل به احسن می‌شود.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر