19 بهمن 1401 - 15:09
سخنگوی کمیسیون تلفیق:

بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد مکلف به راه اندازی سامانه فاکتورینگ شد

زارع گفت: برای تامین مالی طرح ها، بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به راه اندازی سامانه فاکتورینگ شدند
کد خبر : ۱۴۶۵۴۲

به گزارش ایبِنا، رحیم زارع در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ نشست خبری گفت: بر اساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گروه‌های جهادی و خیرین که در پروژه‌های آبرسانی روستایی با تایید وزارت نیرو مشغول فعالیت باشند هزینه‌های آن‌ها در پروژه‌های مذکور مشمول هزینه قابل مالیاتی می‌باشد و از پرداخت ارزش افزوده معاف هستند.

وی تاکید کرد: به منظور توسعه حمل و نقل عمومی، تنظیم بازار، کاهش مصرف سوخت، آلودگی هوا و سوانح جاده‌ای به وزارت صمت اجازه داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای (کاربری بین شهری) و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور (کاربری شهری)، انواع کشنده، کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس و ون سواری مورد نیاز را وفق قوانین و مقررات موجود در خصوص واردات خودرو‌های با عمر کمتر از پنج سال ثبت سفارش نماید. آیین نامه نحوه اجرای این بند توسط وزارتخانه‌های صمت، راه و شهرسازی، کشور، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور با تأکید بر لزوم تأمین قطعات خدمات پس از فروش و معاینه فنی تهیه می‌شود و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از ابلاغ این قانون به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

وی تاکید کرد: طبق مصوبه کمیسیون و با توجه به قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و به منظور تامین مالی طرح ها، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف به راه اندازی سامانه فاکتورینگ شدند تا مبلغ سقف ششصد هزار میلیارد ریال (۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای قانون بودجه (تحت مدیریت سامانه فاکتورینگ سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع تبصره یک ماده ۳ آئین نامه اجرایی نحوه واگذاری مطالبات قراردادی) و همچنین طرح‌های مصوب شورای اقتصاد برای ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور و تا سقف هشتصد هزار میلیارد ریال (۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) برای نهاد‌های عمومی، منابع داخلی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و سایر مشمولان در تبصره ۴ ماده ۳ آیین نامه نحوه واگذاری مطالبات قراردادی (تحت مدیریت سامانه فاکتورینگ وزارت امور اقتصادی و دارایی برای) فراهم نمایند.

وی ادامه داد: همچنین طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، تعرفه‌ی آب مصرفی کشت‌های گلخانه‌ای و کشاورزی صنعتی در شهرک‌های صنعتی نواحی صنعتی و شهرک‌های کشاورزی به نرخ مصوب فعالیت‌های کشاورزی محاسبه می‌گردد.

زارع بیان کرد:همچنین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، به دانشگاهها، مؤسسات آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری اجازه داده می‌شود با تصویب هیأت امنای خود تا سقف عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۴۰۱ نسبت به اخذ تسهیلات از بانک‌ها از محل توثیق اموال در اختیار خود اقدام کنند.

وی بیان کرد:همچنین کمیسیون تصویب کرد که میزان مالیات طرح‌های مسکن مهر بابت هر واحد مسکن برای سال‌های ۹۸ تا ۱۴۰۲ هر واحد معادل ۳۰۰ هزار تومان است و هیچگونه مالیات دیگری به غیر از مالیات بر ارزش افزوده بایت خرید مصالح به این طرح‌ها تعلق نمی‌گیرد.

زارع بیان کرد: همچنین طبق تصمیم کمیسیون تلفیق، وزارت راه و شهرسازی مکلف شد تا زمین مورد نیاز برای احداث پاسگاه‌ها، کلانتری‌ها و حوزه‌های مقاومت و سالن‌های فرهنگی ورزشی بسیج در مناطق محروم را به صورت رایگان در اختیار مراکز متولی در طرح‌های مسکن مهر و ملی و طرح‌های باز آفرینی شهری به ویژه مناطق کم برخوردار قرار دهد. همچنین مبلغ هزار میلیارد تومان از سود شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل، به حساب صندوق توسعه حمل و نقل واریز می‌شود.

زارع بیان کرد: همچنین کمیسیون تصویب کرد که در راستای حفظ محیط زیست کشور و حفظ انفعال، سازمان محیط زیست از پرداخت ۳۰ درصد هزینه دادرسی دعاوی معاف شود.

وی بیان کرد: همچنین کمیسیون تصویب کرد که درآمد شورا‌های حل اختلاف به عنوان درآمد اختصاصی آن‌ها تلقی شود. همچنین کمیسیون تصویب کرد تا قیمت سوخت نفتگاز عرضه شده به معادن و صنایع معدنی معادل ۵۰ درصد متوسط بهای نفت و گاز صادراتی باشد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر