25 بهمن 1401 - 10:59
ایبِنا گزارش می‌دهد؛

آدرس بانک مرکزی برای خرید ۵ هزار دلار به نرخ واقعی/ توصیه فرزین به متقاضیان ارز چیست؟

آدرس بانک مرکزی برای خرید ۵ هزار دلار به نرخ واقعی  توصیه فرزین به متقاضیان ارز چیست؟
مردم می‌توانند بدون دغدغه ارز مورد نیاز خود را از صرافی و شعب منتخب بانکی با قیمت مناسب و نه غیرواقعی دلالان، تهیه کنند.
کد خبر : ۱۴۶۷۲۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، اوضاع و احوال بازار ارز مدتی است که با سیاست‌های تثبیتی جدید بانک مرکزی آرام گرفته؛ البته اگر سودجویان و دلالان بازار امان دهند! از زمانی که ارز توافقی بنا به تصمیم محمدرضا فرزین؛ رئیس کل جدید بانک مرکزی حذف و ارز نیما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی مشخص شد؛ نرخ ارز تعیین شده در بازار متشکل ارزی روند کاهشی، اما تدریجی خوبی پیش گرفت به نحوی که نرخ دلار از کانال ۴۵ و ۴۶ هزار تومان در حال حاضر به کانال ۴۳ هزار تومان رسیده و مدتی است در همین محدوده در حال نوسان رو به پایین است. در واقع همانطور که نرخ ها با جوسازی ها و عوامل غیراقتصادی به صورت فواره‌ای بالا رفته بود؛ حالا سرسره‌ای در حال کاهش هستند. 

 

فرزین اوائل بهمن ماه گفته بود که بانک مرکزی با حذف دلار توافقی به دنبال برچیدن رانت به‌وجود آمده؛ است و خطاب به متقاضیان ارز اعلام کرد که از این به بعد از تمامی صرافی‌ها بدون انجام ثبت نام، ارز خود را دریافت کنید؛ به نرخ تابلو و بدون صف.

 

برهمین اساس؛ سیاست جدیدی که اعلام کرد مبنی بر فروش ارز تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها از صرافی‌های مجاز و ۵ بانک صادرات، ملی، تجارت، سپه و ملت بود. براین اساس متقاضیان ارز می‌توانند با ارائه کارت ملی خود نسبت به تامین نیاز‌های ارزی خود اقدام کنند.

 

در این میان، اما دلالان و سودجویان که کاری جز قیمت‌سازی کاذب در بازار‌ها ندارند هم بیکار ننشسته‌اند و همچنان در تلاش‌اند تا بازار را ملتهب کنند، اما با این سیاست‌ها کلاه گشادی بر سرشان رفته چراکه مردم نیاز‌های خود را در صرافی‌ها و شعب بانکی منتخب تامین می‌کنند و روز به روز بازار غیررسمی را کوچک‌تر می‌کنند!

 

مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بانک‌ها و صرافی‌ها نیز حاکی از روال عادی و سهولت فروش ارز به متقاضیان ارز است.

 

از ابتدای آغاز اجرای سیاست‌های تثبیتی بانک مرکزی در بازار ارز؛ نرخ دلار و یورو در یک محدوده قیمتی مشخص در نوسان است و نه تنها خبری از روند صعودی قیمت‌ها در بازار نیست بلکه پس از تثبیت قیمت‌ها در دو هفته گذشته، رئیس کل بانک مرکزی به تازگی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که با اقداماتی که در بانک مرکزی انجام داده و خواهیم داد، پیش‌بینی این است که نرخ ارز روند کاهشی داشته باشد، چراکه نرخ ارز کنونی نرخ مناسب و مورد نظر ما نیست.


فرزین این هشدار را هم به مردم داد که به جوسازی سودجویان و قیمت‌سازان در بازار ارز توجهی نکنند چرا که می‌توانند بدون دغدغه ارز مورد نیاز خود را از صرافی و شعب منتخب بانکی با قیمت مناسب و نه غیرواقعی دلالان، تهیه کنند.

 

متاسفانه قیمت‌سازان در بازار ارز حتی در روز‌های تعطیل هم اقدام به برهم زدن بازار می‌کنند و قیمت‌های غیرواقعی اعلام می‌کنند.

 

طبیعتا وقتی نرخ ارز در بازار متشکل ارزی که مبنای قیمت فروش ارز در صرافی‌ها و بانک هاست با نرخ معقول و تثبیتی، تعیین شده؛ دلیلی ندارد مردم به بازار غیررسمی ارز مراجعه و نیاز‌های ارزی خود را با قیمت‌های بالاتر تامین کنند.

 

این در حالی است که سیاستگذار پولی نه تنها سقف فروش ارز خدماتی را ۲.۵ برابر افزایش داده بلکه با استفاده از ظرفیت شبکه بانکی دامنه انتخاب متقضیان ارز را گسترده‌تر کرده است.

 

شرایط دریافت پنج هزار یورو ارز خدماتی

 

براساس سیاست‌های جدید بانک مرکزی، متقاضیان ارز می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون هیچ صف طولانی و زمان‌بر نسبت به خرید ارز خود در شعب منتخب بانک‌های صادرات، سپه، ملی، ملت و تجارت و همچنین ۱۵۰ صرافی در سراسر ایران اقدام کنند. این در خواست تا سقف ۵ هزار یورو و معادل ان به سایر ارز‌ها خواهد بود که تنها با ارائه کارت ملی قابل پرداخت خواهد بود. افراد حقوقی نیز با ارائه کارت بازرگانی می‌توانند سهمیه مورد نیاز خود را دریافت کنند.

 

البته اگر افراد از سهمیه ۲ هزار یورویی ارز توافقی گذشته استفاده کرده باشند دیگر نمی‌توانند از این سهمیه جدید ۵ هزار یورویی که در سرفصل نیاز‌های ضروری قرار دارد، استفاده کنند.

 

شعب منتخب بانکی برای دریافت ۵ هزار یورو

 

بانک‌های صادرات، سپه، ملی، ملت و تجارت برای ارائه خدمات ارزی و فروش ارز مورد نیاز متقاضیان اعلام شده است.

 

«۱۵۰ شعبه در بانک سپه برای ارائه خدمات ارزی به مردم مشخص شده که ۶ شعبه کشیک هم برای روز‌های تعطیل آماده خدمت رسانی هستند.» این‌ها را حمید رجبیان معاون بین‌الملل بانک سپه به خبرنگار ایبِنا گفته و ادامه می‌دهد: ۳ صرافی تحت پوشش بانک سپه هستند که در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی و هماهنگی با بانک، خدمات ارزی به مردم ارائه می‌دهند.

 

علیرضا مصطفوی معاون ارزی شعبه شهید سپهبد قاسم سلیمانی بانک سپه نیز در گفتگو با خبرنگار ایبِنا می‌گوید روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ نفر به بانک مراجعه می‌کنند تا ارز دریافت کنند. او همچنین گفت که خدمات رسانی این شعبه تا ساعت ۴ ادامه دارد.

 

از سوی دیگر؛ محمد ذوالقدریها؛ معاون ارزی شعبه مرکزی بانک ملی نیز به خبرنگار ایبِنا گفت: بانک ملی در سطح کشور ۵۰ شعبه از شعب اصلی شهرستان‌ها و ۱۴ شعبه در تهران منتخب کرده و خدمات رسانی به سهولت و در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

 

آرش مداحی رئیس دایره ارزی شعبه مرکزی بانک ملی نیز می‌گوید: روزانه ۲۰ تا ۳۰ نفر مراجعه کننده داریم. ضمن اینکه ارائه خدمات به صرافی‌ها و مردم تفکیک شده است تا کار‌ها با سهولت بیشتری انجام شود.

 

بنا به تصمیم بانک مرکزی، صرافی‌ها نیز می‌توانند در صورت کمبود منابع ارزی به شعب بانک‌های منتخب صادرات، ملی، ملت، تجارت و سپه مراجعه کنند.

 

لیست شعب منتخب بانک صادرات برای خرید ارز خدماتی

لیست شعب منتخب بانک سپه برای خرید ارز خدماتی

لیست شعب منتخب بانک تجارت برای خرید ارز خدماتی

لیست شعب منتخب بانک ملی برای خرید ارز خدماتی

لیست شعب منتخب بانک ملت برای خرید ارز خدماتی

 

زمان فعالیت شعب بانکی و صرافی‌ها و نحوه دریافت ارز

 

مردم می‌توانند هر لحظه از شبانه روز از قیمت‌ها آگاه شوند و با مراجعه به سایت بازار متشکل ارزی به آدرس https://www.ice.ir قیمت ارز مورد نیاز خود را ببینند.

 

همچنین شعب بانکی و صرافی‌های منتخب در ۷ روز هفته حتی در ایام تعطیل باز و فعال هستند و مردم می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برای خرید ارز مراجعه کنند.

 

براساس گزارش خبرنگار ایبِنا، مسئولان شعب بانکی می‌گویند هر فرد با مراجعه به بانک برای درخواست دریافت ارز تا سقف ۵ هزار یورو یا معادل آن به سایر ارز‌ها ابتدا فرم مربوطه را تکمیل می‌کند و کارت ملی و کپی آن را تحویل می‌دهد. ما نیز بعد از احراز هویت و ثبت درخواست مشتری در سامانه سنا و همچنین تعریف مشتری در نرم افزار بانک اقدامات لازم را انجام می‌دهیم. این فرآیند‌ها از ابتدا تا زمان پرداخت ریال و دریافت ارز حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد؛ البته شاید ۵ دقیقه هم بالا و پایین شود.

 

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها