25 بهمن 1401 - 11:40

تامین مالی زنجیره‌ای؛ آچار فرانسه اقتصاد

بیش از یکسال از عمر «طرح تأمین مالی زنجیره‌ای تولید» می‌گذرد؛ طرحی که دی ماه سال گذشته کلید خورد و نقطه عطفی شد برای رونق تولید.
کد خبر : ۱۴۶۷۷۴

به گزارش خبرنگار ایبِنا، از طرح تامین مالی زنجیره‌ای تولید به عنوان یکی از اقدامات مثبت شبکه بانکی برای باز کردن قفل بخش تولید تعبیر می‌کنند که باعث هدفمندی منابع سرگردان بانکی می‌شود.

 

یکی از مشکلات اساسی تولید در حال حاضر بحث تامین مالی و سرمایه در گردش است که خوشبختانه با اجرایی شدن طرح تامین مالی زنجیره‌ای نه تنها این مشکل حل شده و می‌شود؛ بلکه مزایای آن را می‌توان در دیگر ابعاد اقتصادی کشور لمس کرد؛ از نظام بانکی گرفته تا بورس و مالیات و ...


با تامین سرمایه در گردش تولید و دست به دست شدن منابع پولی بدون ایجاد هزینه جدید برای سرمایه گذاران و تولید‌کنندگان می‌توان فشار تامین نقدینگی و سرعت گردش پول را کاهش داد. ضمن اینکه طرح تامین مالی زنجیره تولید تمام هزینه‌هایی که در این حلقه‌های زنجیره برای تامین مایحتاج مورد نیاز است را به حداقل ممکن کاهش می‌دهد.
هدایت نقدینگی در دست مردم به سمت بازار‌های مولد یکی از اولویت‌هایی است که همواره مورد تاکید دولت‌ها بوده و براین موضوع تاکید داشتند که سرمایه‌های خرد و درشت مردم باید از سوی شبکه بانکی به سمت تولید هدایت شود. باید از ظرفیت و منابع مالی در دسترس مردم در راستای تأمین مالی زنجیره تولید استفاده کنیم که می‌تواند دلالی را نیز متوقف کند.


لازمه توفیق طرح تامین مالی زنجیره‌ای که شاید به نوعی بتوان آن را «آچارفرانسه» اقتصاد هم دانست؛ درست اجرا کردن آن در عین تامین زیرساخت‌های مورد نیاز است که البته حمایت‌های لازم هم نیاز است است تا اهداف در نظر گرفته شده محقق شود. در همین راستا مسئولان امر توسعه این بخش را در دستور کار قرار داده‌اند.


مقوله تأمین مالی زنجیره تولید آغاز شد تا به این واسطه از ابزار‌های اعتباری برای به حرکت درآوردن تولید استفاده شود که اوراق گام یکی از ابزار‌های آن است. اوارق گام ابزار تامین مالی در بازار پول است که بدون ریسک خواهد بود وکارایی این اوراق زمانی افزایش پیدا می‌کند که بنگاه‌های اقتصادی این اوراق را بابت خرید مواد اولیه بین خودشان منتقل کنند که این انتقال هم در بازار پول اتفاق می‌افتد.


برای شکل گیری اصل کارکرد اوراق گام، مشوق‌هایی لازم است که به زودی ارائه خواهد شد. در توسعه جدید این بخش؛ به عنوان نمونه سازمان‌های دولتی بابت بیمه تامین اجتماعی و مالیات و حقوق معادن می‌توانند این اوراق را از بنگاه‌ها بپذیرند که ستاد اقتصادی دولت اخیرا این مشوق را تصویب کرد. با اجرایی شدن این مصوبه، عملا اوراق گام از زنجیره خارج نمی‌شود و تنزیل هم نخواهد شد. در واقع در این صورت بنگاه‌ها می‌توانند با هزینه بسیار کم که همان کارمزد پرداختی ابتدایی است، یک زنجیره کامل را بدون ریسک و با تضمین بانک، با یک ابزار تامین مالی کنند.


تأمین مالی زنجیره‌ای گامی در مسیر خودکفایی اقتصادی هم محسوب می‌شود چرا که به مثابه تداوم کارآفرینی و اشتغالزایی هم خواهد بود. همچنین از طرح تأمین زنجیره تولید می‌توان در بخش‌های مختلف تولیدی نیز استفاده کرد؛ تأمین زیرساخت‌ها مانند سفته و برات الکترونیک و سامانه‌ها در این حوزه لازمه توفیق در اجرای این طرح است.

 

از کاهش قیمت‌ها تا باز شدن گره ضعف تولید

 

نحوه تأمین مالی بخش تولید می‌تواند در آینده قیمت‌ها هم نقش‌آفرین باشد چرا که هزینه تمام شده تولید را کاهش می‌دهد و قیمت محصول نهایی را نیز رقابتی خواهد کرد.


در واقع با باز شدن گره ضعف مالی در بخش تولید به واسطه طرح تأمین مالی زنجیره نه تنها شاهد اشتغال و توسعه اقتصادی خواهیم بود بلکه کاهش قیمت‌ها نیز می‌تواند ارمغان این طرح باشد.


از طرفی تأمین مالی نباید فقط منوط به شبکه بانکی باشد چرا که در سراسر دنیا تأمین مالی با بخش‌های مالی غیربانکی نیز انجام می‌شود؛ بنابراین این موضوع می‌تواند از سوی سایر بخش‌ها از جمله بورس و بیمه‌ها نیز پیگیری شود.


از سوی دیگر، اعتماد به سامانه‌ها و پلتفرم‌های جدید تامین مالی مانند سککوک می‌تواند به کاهش هزینه‌ها نیز منجر شود بنابراین باید بستری فراهم شود تا حلقه مفقوده تامین منابع مالی تولید به واسطه این سامانه‌های جدید شکل بگیرد.


در این میان کشور‌های موفق دنیا نیز تجربه‌های خوبی در حوزه استفاده از تکنولوژی در حوزه بانکی دارند که شبکه بانکی ما نیز باید به سمت برخورداری از سامانه‌های نوین که در بستر وب فعالیت می‌کنند، هدایت شود چرا که این سامانه‌های جدید در شبکه بانکی می‌تواند شفافیت اقتصادی را افزایش دهد.


به عقیده کارشناسان، یکی از مهم‌ترین مزایای تکنولوژی‌های جدید در قالب سامانه‌های تحت وب مانند سامانه سککوک، تولید داده‌های قابل اعتماد و تسهیلگری ارتباط بازرگانان است.


از آنجایی که تامین منابع مالی بخش تولید در جامعه باید اولویت شبکه بانکی باشد، اینکه پلتفرمی بتواند این تسهیل‌گری را انجام دهد به طور قطع باید مورد حمایت و توجه مسئولان قرار گیرد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر