گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از رشد ۷.۷ درصدی تولید صنایع بورسی

گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از رشد ۷.۷ درصدی تولید صنایع بورسی
طبق گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، میزان تولیدات صنایع بورسی در دی ماه امسال ۷.۷ درصد نسبت به مدت مشابه‌ سال قبل رشد داشت.
کد خبر : ۱۴۶۸۰۰

به گزارش ایبِنا، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از وضعیت تولید صنایع بورسی در دی ماه امسال، میزان تولیدات این صنایع در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶.۷ درصد و در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۷ درصد افزایش داشته است.


بیشترین رشد تولید در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل مربوط به ماشین آلات و تجهیزات با ۲۵.۱ درصد، خودرو و قطعات ۲۴.۲ درصد، منسوجات ۱۹.۴ درصد، تجهیزات برقی ۱۳.۷ درصد، محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات ۱۴.۱ درصد، کانی‌های غیرفلزی ۱۰.۷ درصد و سیمان ۹.۴ درصد بوده است.


در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل گروه‌های خودرو و قطعات ۳۴.۵ درصد، منسوجات ۳۰.۹ درصد، ماشین آلات و تجهیزات ۲۹.۴ درصد، محصولات فلزی به جز ماشین آلات و تجهیزات ۱۸ درصد، دارو ۱۰.۷ درصد بیشترین افزایش تولید را به ثبت رسانده اند.


در بخش فروش صنایع بورسی، میزان تولیدات صنایع بورسی در دی ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۱۳.۵ درصد و در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۰.۵ درصد رشد داشته است. در ۱۰ ماهه امسال، گروه‌های خودرو و قطعات با ۵۰.۹ درصد، منسوجات با ۳۶.۱ درصد، ماشین آلات و تجهیزات با ۳۵.۸ درصد، تجهیزات برقی با ۲۸.۹ درصد و کاشی و سرامیک با ۲۷.۲ درصد بیشترین افزایش فروش را داشته اند.
 



گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از رشد ۷.۷ درصدی تولید صنایع بورسی



 گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی از رشد ۷.۷ درصدی تولید صنایع بورسی در دی


طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل کاهش گاز تزریقی به صنایع در دی ماه، میزان تولیدات صنایع بورسی در این ماه نسبت به ماه قبل ۸.۶ درصد کاهش یافته است. اما در محاسبه علمی رشد تولیدات و تولید ناخالص داخلی، فصل و ماه در سال جاری با ماه و فصل مشابه در سال قبل مقایسه می‌شود.


به گزارش ایبِنا، پژوهشکده پولی و بانکی هم در گزارش ماهانه خود اعلام کرد، میزان تولیدات صنایع بورسی در دی ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل ۷.۷ درصد رشد داشته است.

گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از رشد ۷.۷ درصدی تولید صنایع بورسی





در گزارش‌های این پژوهشکده برای سال ۱۴۰۱، نرخ ۷.۷ درصد بالاترین رشد ماهانه نسبت به ماه مشابه سال قبل است. بیشترین رشد مربوط به تولید بخش خودرو و قطعات با ۲۸.۸ درصد، منسوجات با ۱۸.۳ درصد، ماشین آلات و تجهیزات با ۱۵ درصد و فرآورده‌های نفتی با ۹.۳ درصد می‌شود.


کمترین رشد در این ماه هم متعلق به صنایع غذایی با منفی ۴.۸ درصد و لاستیک و پلاستیک با منفی یک درصد است. البته تغییرات تولید در دی ماه در مقایسه با آذر ماه نشان می‌دهد میزان تولید صنایع غذایی در دی ماه امسال جهش ۲۵.۱ درصدی نسبت به ماه قبل داشته است.


در مجموع به دلیل قطعی گاز برخی صنایع میزان تولیدات صنایع بورسی در دی ماه امسال نسبت به آذر ماه امسال ۰.۶ درصد کاهش یافته است.


نکته جالب توجه دیگر در این گزارش، تغییرات در موجودی انبار است. باوجود رشد قابل توجه تولید در صنایع بورسی، تغییرات در موجودی انبار در مجموع ۳.۲ درصد منفی بوده است. البته علت اصلی آن کاهش ۲۸.۴ درصدی موجودی انبار در بخش خودرو و قطعات است، اما تغییرات در موجودی انبار در سایر بخش‌ها هم بسیار اندک است به طوری که در یک سال منتهی به دی ماه امسال تغییرات در موجودی انبار در بخش فلزات اساسی و بخش کانی‌های غیرفلزی فقط ۱.۲ درصد مثبت بوده است.


این رشد ۱.۲ درصدی در شرایطی ثبت شده است که میزان تولیدات صنایع فلزی و کانی‌های غیرفلزی در یک سال اخیر حدود ۱۰ درصد رشد داشته است؛ بنابراین بخش عمده رشد تولیدات منجر به افزایش موجودی انبار نشده است.

 

منبع: فارس

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر