29 بهمن 1401 - 12:37
سفیر سابق چین در گفتگو با ایبِنا:

تحول در روابط ایران و چین گره گشای برخی از مشکلات خواهد بود

تحول در روابط ایران و چین گره گشای برخی از مشکلات خواهد بود
یک دیپلمات سابق گفت: ایجاد تحول درروابط بین دو کشور ایران و چین و پیشرفت در بعضی از مسائلی می‌تواند گره گشای بخشی از مشکلات باشد.
کد خبر : ۱۴۶۸۳۸

جواد منصوری؛ سفیر سابق ایران در چین در گفتگو با خبرنگار ایبِنا گفت: سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به چین بعد از تاخیر طولانی در روابط فعال و همه جانبه با توجه به تحولات بین المللی در یک سال گذشته از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.


وی در ادامه اضافه کرد: سند همکاری ۲۵ ساله برای همکاری‌های دو جانبه پیش از سفر رئیس جمهور به این کشور طراحی شده بود که بنا بود برای عملیاتی شدن پس از تدوین جزئیات به امضا برسد. ظرفیت‌های موجود در ایران و چین بیش از آن چیزی که در گذشته تصور می‌شد، است بنابراین برای هر چه بیشتر استفاده کردن از این ظرفیت‌ها لازم بود تا طرفین در یک نشست همه جانبه آن را مورد بررسی دقیق قرار دهند.


سفیر سابق ایران در چین یادآور شد: ظرفیت‌ها از مدت‌ها قبل توسط کارشناسان و مدیران دو کشور مشخص شده و برهمان اساس ۲۰ سند در زمینه‌های مختلف جهت همکاری آماده کرده اند تا در این سفر به امضا برسد. چنانچه این اسناد در زمان و شکل مناسب خود اجرایی شود، قطعا تحول بسیار مهمی در روابط دو شکل و پیشرفت در بعضی از مسائلی که می‌تواند گره گشای تعدادی از مشکلات باشد، به وجود خواهد آمد.


منصوری در این خصوص بیان کرد: نکته قابل توجه در این خصوص پایان کار تلقی نشدن امضا این اسناد است. در صورتیکه به طور جدی مسئله پیگیری و هماهنگی دستگاه‌ها اجرایی شود، قطعا شاهد تحول مثبتی در وضعیت صنعتی، علمی، اقتصادی، پولی و بانکی کشور خواهیم بود. به همین دلیل در اروپا و امریکا علیه این سفر به شدت صحبت می‌شود و حتی ضد انقلاب ایران که باید به یک معنا از برداشته شدن گام‌هایی جهت پیشرفت کشور خوشحال باشد، اظهار نگرانی کرده و حرف‌های کاملا غیر واقعی و غیرمستند مطرح می‌کند.


وی در ادامه افزود: تمام واکنش‌ها تایید براین است که سفر رئیس جمهور ایران به چین در واقع برای کشور و به ویژه اقتصاد و تجارت خارجی ما بسیار اهمیت دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر