تجربه جهانی انتشار رمز ارز‌های ملی (۳)

رمز ارز رسمی DCash؛ کارائیب شرقی در مسیر کاهش وابستگی به دلار آمریکا

DCash یک ارز قانونی و رسمی محسوب شده که طراحی، خلق، راه‌اندازی و صدور آن فقط در انحصار بانک مرکزی کارائیب شرقی قرار دارد.
کد خبر : ۱۴۶۹۲۹

به  گزارش خبرنگار ایبِنا، بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) مرجع پولی هشت اقتصاد جزیره‌ای در این منطقه است. بروز چالش‌های عدیده و متعدد در حوزه پرداخت بویژه در پرداخت های بین الملل و فرامرزی کشورهای منطقه کارائیب شرقی با ایالات متحده و کانادا، ECCB را به این فکر انداخت تا با طراحی، راه‌اندازی و انتشار یک ارز دیجیتال بانک مرکزی مشترک در بین هشت کشور این منطقه، تجارت خارجی کارائیب شرقی را بهبود ببخشد.

 

در همین راستا، در سال ۲۰۲۱، کشورهای حوزه کارائیب شرقی یعنی باهاما، گرانادا، سنت لوسیا، دومینیکا، مونتسرات، آنتیگوا و باربودا، سنت لوسیا، سنت کیتس و نویس، سنت وینسنت، یک ارز دیجیتال ملی مشترک به نام "DCash" را به جهت سهولت در مبادلات تجاری خود در منطقه کارائیب راه‌اندازی کردند.

 

لذا در این بخش از مجموعه مقالات " تجربه جهانی انتشار رمز ارزهای ملی" به اقتصاد کشورهای کارائیب شرقی ورود می‌کنیم و به تبیین و بررسی ماهیت، کارکرد و ویژگی‌های ارز دیجیتال بانک مرکزی DCash می‌پردازیم.

 

 

ارز دیجیتال ملی مشترک DCash چیست؟

 

رمز ارز ملی DCash، نسخه دیجیتال ایمن دلار کارائیب شرقی است که به عنوان یک پولی قانونی از ابتدای سال ۲۰۲۱، وارد عرصه اقتصاد داخلی کشورهای منطقه و همچنین بستر تجارت بین‌الملل ممالک کارائیب شرقی با سایر نقاط جهان بویژه دو شریک تجاری اصلی این اقلیم یعنی آمریکا و کانادا شد.

 

این ارز دیجیتال بانک مرکزی، یک تراکنش ایمن، ارزان، شفاف و مطمئن در جهت کاهش استفاده از پول نقد است رمز ارز ملی DCash در سه حالت مورد استفاده قرار می گیرد:

P2P: شخص با شخص

P2B: شخص با کسب و کار

B2B: کسب و کار با کسب و کار

بانک مرکزی کارائیب شرقی (ECCB) به عنوان مرجع پولی اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU) است و تنها نهاد ضرب، صدور و بازخرید DCash خواهد بود.

 

 
انگیزه راه‌اندازی و انتشار رمز ارز ملی DCash چه بود؟
 

انگیزه اصلی راه اندازی و انتشار این رمز ارز ملی مشترک، حرکت مستمر و جدی به سمت کاهش وابستگی به دلار آمریکا در مبادلات تجاری بوده است. هشت اقتصاد اصلی منطقه کارائیب شرقی به دلیل اتکای همه‌جانبه به ارز مرجع ایالات متحده، تزلزل و آشفتگی‌های پی در پی و شدید را تجربه کرده‌اند. لذا ایجاد سازوکار مشترکی که موجب سهولت در مبادلات تجاریِ بدون وابستگی به دلار آمریکا شود، مورد استقبال کشورهای حوزه کارائیب شرقی قرار گرفت. در زیر، چند علل مهم دیگر از انگیزه بانک مرکزی کارائیب شرقی برای راه‌اندازی DCash بیان شده است:

 

  • هزینه نسبی بالای روش‌های پرداخت فعلی و خدمات بانکی در این منطقه و تمایل به ایجاد زمینه‌ای برای مقرون به صرفه شدن تراکنش‌های مالی چه در اقتصاد داخلی و چه در اقتصاد منطقه‌ای و بین‌الملل
  • ناکافی بودن و ناکارآمد بودن خدمات بانکی در رفع نیازهای مشتریان مختلف حوزه کارائیب شرقی نظیر روش‌های ناکارآمد تسویه معاملات چک، که سرعت تجارت را کاهش می‌دهد
  • تمایل کشورهای منطقه به دسترسی پایدار و مطمئن به انواع جدید خدمات مالی
  • رونق بازارهای دیجیتال در راستای افزایش فعالیت‌های هماهنگ اقتصادی منطقه‌ای و تجزیه و تحلیل داده‌های تنظیمی بازار دیجیتال در کشورهای حوزه کارائیب شرقی
  • افزایش فرصت‌ها برای مشارکت مالی، رشد، رقابت‌پذیری و انعطاف‌پذیری برای شهروندان، تجار و صاحبان کسب و کارها در اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU)

 

 

 سرگذشت رمز ارز مشترک DCash تا به امروز

 

پایلوت این رمز ارز مشترک، تحت کنترل و نظارت بانک مرکزی کارائیب شرقی و با همکاری اتحادیه ارز کارائیب شرقی (ECCU)  در چهار مرحله به شرح زیر در روند عملیاتی و اجرایی قرار گرفت:

  • فاز ۱ (توسعه و آزمایش) – فاز اولیه طراحی، توسعه و آزمایش DCash در اواسط مارس ۲۰۱۹ آغاز گردید
  • فاز ۲ (عرضه آزمایشی ) – عرضه آزمایشی و اجرای اولیه در بکارگیری از این رمز ارز در آنتیگوا و باربودا، گرانادا، سنت لوسیا و سنت کیتس و نویس در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ آغاز شد
  • فاز ۳(عرضه رسمی)- جولای ۲۰۲۱ عرضه رسمی ارز دیجیتال بانک مرکزی DCash، در هشت اقتصاد کارائیب شرقی یعنی باهاما ،گرانادا، سنت لوسیا، دومینیکا، مونتسرات، آنتیگوا و باربودا، سنت لوسیا، سنت کیتس و نویس، سنت وینسنت آغاز گردید
  • فاز ۴(عرضه آزمایشی خارج از حوزه کارائیب شرقی)- در سپتامبر ۲۰۲۲، مبادلات آزمایشی و محدود بین‌المللی با بکارگیری رمز ارز DCash شروع گردید. در اولین سری از این معاملات تجاری، کشورهای ایالات متحده و کانادا، آمادگی خود را برای مبادله اقتصادی با استفاده از DCash اعلام کرده و تا پایان سال ۲۰۲۲، این مبادلات در چند پارت انجام شد.

 

 

تشریح سازوکار مبادله با ارز دیجیتال Dcash

 

همان گونه که ارز دیجیتال مشترک Dcash، یک گزینه پرداخت نوآورانه در اتحادیه ارز کارائیب شرقی محسوب می‌شود، مکانیزم ثبت نام، ایجاد حساب کاربری و بهره‌گیری از این رمز ارز در کیف پول آن نیز شرایط منحصر به فردی دارد. در منطقه کارائیب شرقی، سه بازیگر اصلی در بخش بکارگیریِ Dcash وجود دارد:

۱. مشتریان حقیقی و حقوقی

۲. موسسات مالی

۳. صاحبان کسب و کارها، بازرگانان و تجار

 

برای استفاده از رمز ارز مشترک DCash، مشتریان حقیقی و حقوقی می‌بایست از طریق یکی از موسسات مالی معتبری که از طرف بانک مرکزی کارائیب شرقی تائید شده‌اند، ثبت نام کرده و اکانت کاربری خود را فعال کنند. سپس این مشتریان، وجوه نقد شامل اسکناس و سکه‌های خود را در موسسه مالی مورد تائید بانک مرکزی، به رمز ارز ملی DCash تبدیل می‌کنند. 

 

از طرف دیگر، موسسه مالی مورد نظر، ارائه‌دهندگان خدمات شامل صاحبان کسب و کارها، بازرگانان و تجار منطقه کارائیب شرقی را بررسی کرده و برای قرار گرفتن در روند مبادله کالاها و خدمات از طریق DCash، تأیید می‌کند.

 

حال همه چیز برای آغاز مبادله در بستر دیجیتال با رمز ارز مشترک DCash آماده است. در این مرحله، حساب کاربری تائید شده مشتریان حقیقی و حقوقی (DCash Consumers) و ارائه‌دهندگان کالا و خدمات (DCash Merchant) در اپلیکیشن این رمز ارز دیجیتال اتحادیه کارائیب شرقی با نام "DCash" بارگذاری می‌گردد. بدین ترتیب هر دو طرف معاملات می‌توانند به راحتی انجام مبادلات و نقل و انتقالات مالی خود را از طریق وارد کردن کد شناسایی کالا یا خدمات مدنظر یا اسکن QR تاجر، صاحب کسب و کار یا گیرنده این رمز پول با یک دستگاه هوشمند به ثمر بنشانند. همچنین مشتریان حقیقی و حقوقی می توانند به سهولت برای پرداخت هزینه‌کردهای روزانه، پرداخت قبوض و پرداخت دیون شخصی، از این رمز ارز مشترک استفاده کنند.

 

از طرف دیگر، کلیه کاربران این رمز پول مشترک می توانند از DCash برای پس انداز دارایی های خود و ابزاری برای حفظ ارزش سرمایه های خود در کیف پول یا حساب کاربری خود در این اپلیکیشن استفاده کنند.

همچنین تمامی تراکنش های مالی در این بستر، منطبق با مقررات ضد پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم است. بدین صورت که این اپلیکیشن بر مبنای یک سیستم لایه ای با محدودیت های مختلف تراکنشی، عمل می کند و کد نویسی مبتنی بر فناوری بلاک چین جاسازی شده در این اپ، همه ویژگی های مرتبط با قوانین ضد پولشویی را در برنامه اعمال می کند.

 

 

چرا DCash یک ارز دیجیتال رایج مانند بیت کوین نیست؟

 

به دلایل مختلفی، DCash، یک دارایی رمزنگاری شده رایج و خصوصی نیست:

  • برخلاف ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، DCash قابل استخراج نیست.
  • صدور و انتشار DCash، متمرکز است.
  • DCash یک ارز قانونی محسوب شده که طراحی، خلق، راه‌اندازی و صدور آن فقط در انحصار بانک مرکزی کارائیب شرقی قرار دارد و هیچ شرکت یا نهاد مالی خصوصی، حق ضرب و انتشار آن را ندارد. در حالی که ارزهای دیجیتال مرسوم، توسط تعداد زیادی از نهادها و شرکت‌های خصوصی و حتی افراد و شهروندان عادی استخراج می‌شود.
  • رمز ارز ملی مشترک DCash، بر خلاف ارزهای دیجیتال رایج، قابل رهگیری و رصد است
  • ارز دیجیتال DCash، برخلاف ارزهای دیجیتال رایج، پشتوانه مالی در قالب ذخایر فیزیکی موجود در بانک مرکزی کارائیب شرقی دارد.

 

 

آیا DCash جایگزین پول نقد و فیزیکی در کارائیب شرقی است؟

 

خیر. DCash جایگزین کاملی برای وجوه نقدی مرسوم به شکل اسکناس یا سکه نخواهد بود اما مدیران بانک مرکزی کارائیب شرقی امید دارند که با ایجاد روند پویا در بهره گیری از این رمز ارز ملی مشترک، در طول سال های آتی شاهد کاهش استفاده از شکل فیزیکی پول در منطقه باشند.

 

 

آیا برای استفاده از DCash کارمزد تراکنش اخذ می گردد؟

 

خیر. هیچ هزینه‌ای برای استفاده از DCash در طول مراحل آزمایشی و رسمی داخلی و خارجی وجود نداشته است.

 

 

آیا به مبادلات با DCash مالیات تعلق می‌گیرد؟

 

خیر. فعلا تا به امروز، مبادلات تجاری با DCash، معاف از مالیات بوده است.

منبع: ایبِنا
نویسنده: سید مهدی میرحسینی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر