تورم فرانسه افزایش یافت

تورم فرانسه افزایش یافت
داده‌های رسمی نشان داد که قیمت مصرف کننده در دومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو در ماه ژانویه ۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت.
کد خبر : ۱۴۶۹۳۸

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایبِنا به نقل از راشاتودی، بر اساس داده‌های قطعی آژانس آمار کشور فرانسه، قیمت تمام شده کالا‌های مصرفی در فرانسه از ۵.۹ درصد ماه دسامبر تا ۶ درصد در ماه ژانویه افزایش یافت. نرخ بالاتر شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) در نتیجه شتاب در هزینه‌های مواد غذایی بود که ۱۳.۳ درصد نسبت به سال قبل و در قیمت انرژی که ۱۶.۳ درصد افزایش یافت. به گفته اینسی، سرعت افزایش قیمت کالا‌های تولیدی و خدمات کاهش یافته است. این گزارش نشان داد که قیمت‌های مصرف‌کننده با تعدیل فصلی ۰.۸ درصد طی یک ماه افزایش یافت.

نرخ اصلی شامل اقلام با قیمت‌های متغیر مانند غذای فرآوری نشده و انرژی نمی‌شود و از ۵.۳ درصد در ماه دسامبر به ۵.۶ درصد در ژانویه افزایش یافت. در همین حال، CPI هماهنگ اروپا ۰.۴ درصد در ماه و ۷ درصد در سال افزایش یافت.

 

بر اساس پیش بینی بانک مرکزی فرانسه، تورم در این کشور در نیمه اول سال ۲۰۲۳ به اوج خود می‌رسد و پس از آن به تدریج تا پایان سال ۲۰۲۴ تا حدود ۲ درصد کاهش می‌یابد. در ماه دسامبر، گزارش شد که تولیدکنندگان مواد غذایی فرانسوی از خرده فروشان خواسته اند تا قیمت محصولات را از ابتدای سال ۲۰۲۳ با وجود تورم و افزایش هزینه‌های تولید به میزان ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش دهند. اقتصاددانان انتظار دارند با کاهش قیمت انرژی، تورم در این کشور کاهش یابد. برونو لومر وزیر دارایی این کشور گفته که اولویت اصلی اقتصادی کشور کاهش قیمت انرژی و تورم مارپیچ است.

 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر