02 اسفند 1401 - 22:19

در جلسه امروز نمایندگان کارگر با وزیر کار چه گذشت؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری جلسات پیوسته و مستمر دستمزد ۱۴۰۲ از هفته آینده خبر داد.
کد خبر : ۱۴۷۰۸۸

به گزارش ایبِنا، نماینده کارگران در شورای عالی کار از برگزاری جلسات پیوسته و مستمر دستمزد ۱۴۰۲ از هفته آینده خبر داد و موکول شدن تعیین دستمزد به بعد از عید را بعید دانست و به جامعه کارگری اطمینان داد که هر عددی که از سبد معیشت استخراج شود کارگران زیان نخواهند کرد.

هادی ابوی با تشریح جزییات نشست امروز نمایندگان گروه کارگری با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در جلسه امروز که با حضور وزیر کار و معاون روابط کار برگزار شد، نمایندگان سه تشکل بزرگ کارگری؛ کانون عالی شورا‌های اسلامی کار، کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران و مجمع عالی نمایندگان کارگران شرکت داشتند و یک نشست هم اندیشی بود که در آن مطالبات و دغدغه‌ها و خواسته‌های جریان کارگری مطرح شد.

وی ادامه داد: وزیر کار تاکید داشتند که به عنوان وزیر جامعه کار و کارگر باید ارتباط بیشتری با گروه کارگری داشته باشد و در جریان خواسته‌ها و مطالبات کارگران قرار بگیرد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با بیان اینکه مباحث مربوط به حوزه بازنشستگان و کارگران در جلسه امروز به طور شفاف مطرح شد، ادامه داد: در این جلسه درخواست کردیم که رقم سبد هزینه معیشت خانوار کارگری هرچه سریع‌تر تعیین شود و تاکید کردیم که اگرچه مزد ۱۴۰۱ افزایش ۵۷ درصدی داشت، ولی به دلیل اجرای جراحی اقتصادی و حذف ارز ترجیحی تاثیر خود را از دست داد و شیرینی این افزایش به کام کارگران تلخ شد.

ابوی با اشاره به افزایش هزینه‌های سبد معیشت کارگران اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نشست امروز با وزیر کار بیان کردیم بحث تغییر قیمت کالا‌ها و افزایش هزینه سبد معیشت خانوار‌های کارگری بود.

سال گذشته وقتی سبد معیشت را می‌بستیم هر کیسه برنج (هندی) که به قیمت دولتی توزیع می‌شد،  ۱۷۰ هزار تومان بود و هم اکنون به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافته و دو برابر شده است. همچنین در مورد گوشت اعلام کردیم که سال گذشته هر کیلو گوشت منجمد که به نرخ دولتی توسط شرکت پشتیبانی امور دام توزیع شد، ۵۰ هزار تومان بود و اکنون به بیش از ۱۵۰ هزار تومان رسیده است که طبعا دستمزد ۱۴۰۲ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی درباره دیدگاه وزیر کار نسبت به افزایش هزینه‌های سبد معیشت کارگران گفت: ایشان اعلام کردند که سبد معیشت را باید استخراج کنیم و تلویحا افزایش هزینه‌های زندگی کارگران را پذیرفتند. ما تاخیر در اعلام رقم سبد معیشت و به نتیجه نرسیدن جلسات کمیته مزد را مطرح و تاکید کردیم که هزینه سبد معیشت خانوار کارگری باید تا بهمن ماه استخراج می‌شد که وزیر کار اعلام کردند چند جلسه پشت سر هم باید تا پایان سال برگزار شود تا دیدگاه‌ها به یکدیگر نزدیک شود و بتوانیم تصمیم نهایی را درخصوص دستمزد سال آینده بگیریم.

نماینده کارگران در شورای عالی کار با مثبت ارزیابی کردن مواضع وزیر کار نسبت به دستمزد ۱۴۰۲ افزود: اظهارات وزیر کار و نظرات و مواضع ایشان را در مجموع مثبت ارزیابی کردیم و با توجه به آنکه چشم امید کارگران به این دولت است، انتظار همراهی بیشتر دولت و کارفرمایان با کارگران را داریم.

ابوی درباره نشست امروز کمیته دستمزد هم گفت: بعید است که رقم هزینه ماهانه سبد معیشت در نشست امروز کمیته مزد به دست بیاید، ولی آنچه مسلم است مباحث جدی تری در جلسه مطرح خواهد شد.


دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه جلسه بعدی شورای عالی کار هفته آینده تشکیل خواهد شد، تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم سبد معیشت کارگران هر چه سریعتر مشخص شود و هر عددی که از سبد معیشت استخراج شود به جامعه کارگری اطمینان می‌دهیم که کارگران زیان نخواهند کرد.

 

وی در پایان احتمال موکول شدن تعیین دستمزد ۱۴۰۲ به بعد از عید را بعید دانست و گفت: با توجه به تاکید وزیر کار از هفته آینده جلسات مستمر و پشت سرهم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات دستمزد تا حصول نتیجه و تعیین دستمزد شایسته برای جامعه کارگری برگزار می‌شود، لذا موکول شدن تعیین دستمزد به سال آینده را بعید می‌دانم.

 

منبع: ایسنا 

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر