05 اسفند 1401 - 13:23

پرداخت ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق منتشر شده در ۳ سال

دولت ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان از درآمد خود را بابت اصل و سود اوراق منتشر شده در سال جاری و ۲ سال گذشته صرف کرده است.
کد خبر : ۱۴۷۱۷۴

یه گزارش ایبِنا، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تأمین مالی اقتصاد کشور با کمترین تبعات تورمی، در سال۱۴۰۱ نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری ۴۰ هفته عرضه اوراق بدهی و ۶ مرحله پذیره نویسی اوراق اقدام کرده است.

بر این اساس، تا سوم اسفند ماه امسال در مجموع ۱۰۵ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان شامل ۷۰ هزار و۴۱۰ میلیارد تومان به صورت عرضه نقدی و ۳۵ هزار میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی، تامین مالی انجام شد.

در مقابل مبلغ تامین شده از طریق انتشار اوراق نقدی در سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۷۰ هزار و ۴۱۰ میلیارد تومان، مبلغ ۱۶۸ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان توسط خزانه‌داری کل کشور برای تسویه اصل و سود اوراق پرداخت شده است که بر همین اساس مجموع نقدینگی جذب شده توسط دولت از طریق انتشار اوراق نقدی منفی است.

بر اساس این گزارش، ظرفیت‌های قانونی در سال ۱۴۰۱ برای انتشار اوراق مالی اسلامی با تضمین دولت مبلغ ۱۶۱ هزار میلیارد تومان است که از ظرفیت مذکور مبلغ ۱۱۲ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی (از جمله اوراق مرابحه عام و اسناد خزانه اسلامی) منتشر شده است.

در واقع دولت امسال ۱۶۱ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق فروخته شده در سال جاری و ۲ سال گذشته را بازپرداخت کرده است. به عبارت دیگر در سال جاری ماهانه ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از درآمد‌های دولت صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق منتشر شده در سه سال اخیر شده است.

 

پرداخت ماهانه ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان برای اصل و سود اوراق منتشر شده در ۳ سال

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر