06 اسفند 1401 - 12:53
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی در گفتگو با ایبِنا:

قیمت‌گذاری دستوری در عرضه ارز صادراتی حذف شد/ استقبال پتروشیمی‌ها از مرکز مبادله ایران/ درآمد‌های ارزی ۳۰ درصد افزایش یافت

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی پتروشیمی گفت: کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارزی، مهم‌ترین مزیت این مرکز است.
کد خبر : ۱۴۷۲۱۲

به گزارش خبرنگار ایبِنا، براساس سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران و مکانیزم جدید کشف قیمت در آن با هدف ساماندهی بازار ارز، یکی از مهمترین خواسته‌های فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محقق شد و دیگر الزام نیست تا شرکت‌های صادراتی ارز خود را با نرخ دستوری به دولت عرضه کنند. تا پیش از این صادرکنندگان موظف بودند ارز‌های صادراتی خود را با نرخ تعیین شده مشخصی در سامانه نیما عرضه کنند، اما از هفته گذشته مکلف شده‌اند که ارز خود را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با مکانیزم کشف قیمت براساس عرضه و تقاضا، عرضه کنند. اتفاقی که می‌تواند آمار بازگشت ارزهای صادراتی را بالا ببرد و به بازی دو سر برد هم برای دولت و هم برای صادرکنندگان تبدیل شود. 

 

در همین باره، احمد مهدوی ابهری؛ دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با تاکید براینکه شرکت‌های پتروشیمی همکاری نزدیک و خوبی با بانک مرکزی در عرضه ارز‌های صادراتی داشته و دارند، اظهار کرد: از ابتدای سال تا ۳ اسفند ماه امسال مجموع ارز عرضه شده پتروشیمی‌ها در سامانه نیما ۱۲ میلیارد و ۷۵۴ میلیون و ۵۲۲ هزار و ۱۹۹ دلار بود.

 

وی ادامه داد: این میزان ارز عرضه شده در سامانه نیما، ۸۵ درصد کل صادرات تمام شرکت‌های پتروشیمی است که مابقی آن برای بدهی پایین دستی اعم از واردات قطعات یدکی و کاتالیزور پرداخت شد.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با اشاره به عرضه ارز صادراتی پتروشیمی‌ها در نیما با میانگین نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی که در دوره مدیریت جدید بانک مرکزی مطرح شد؛ گفت: شرکت‌های پتروشیمی یک میلیارد و ۳۳۴ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۴۸۸ دلار ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در نیما عرضه کرده‌اند.

 

مهدوی تاکید کرد: پتروشیمی‌ها نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد رشد در صادرات را کسب کردند که به همان نسبت ارزآوری بیشتری هم در سامانه داشته‌اند.


وی اظهار کرد: یکی از دلایل مهمی که صادرات را با کاهش اندکی مواجه کرد، قطعی گاز بود؛ به نحوی که برخی شرکت‌ها حدود ۴۰ روز با قطعی گاز مواجه بودند و یا کامل از مدار خارج شدند یا با نصف ظرفیت فعالیت داشتند که اگر این مشکل وجود نداشت حدود یک میلیارد دلار صادرات بیشتری را ثبت می‌کردیم.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران همچنین با اشاره به راه اندازی مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: چند روزی است که عرضه ارز پتروشیمی‌ها در این مرکز که با نام «بازار دوم» هم عنوان می‌شود، آغاز شده و در حال حاضر روال عادی برقرار است.

 

مهدوی با بیان اینکه کشف قیمت براساس مکانیزم عرضه و تقاضا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مهمترین مزیت این مرکز است؛ تاکید کرد: قیمت‌ها روزانه تغییر می‌کند که این موضوع مورد قبول و رضایت شرکت‌های پتروشیمی‌هاست چرا که این موضوع همیشه مورد درخواست ما بوده است.

 

وی با تاکید بر همکاری خوب پتروشیمی‌ها با بانک مرکزی گفت: در شرایط خاص و جنگ اقتصادی کنونی صنعت پتروشیمی به خوبی توانست تعهدات ارزی خود را ایفا کند که جای تقدیر و تشکر دارد. در حال حاضر نیز پیرو اهداف و سیاست‌های بانک مرکزی و دولت فعالیت دارند.

 

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران در پایان گفت: ما همواره معتقد بودیم که قیمت‌ها باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود که خوشبختانه در حال حاضر با سیاست جدید بانک مرکزی، فضا بهتر شده و امیدواریم این مکانیزم به تنظیم بازار ارز و ثبات قیمت‌ها کمک کند. ضمن اینکه مکانیزم جدید باعث می‌شود شرکت‌های پتروشیمی با رغبت بیشتری ارز خود را به مرکز مبادله ارزی عرضه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر